11.05.2016/15:46

Mintel: Convenience to nie wszystko

Presja czasowa, mocniej niż kiedykolwiek wcześniej, wpływa na codzienne decyzje klientów sklepów spożywczych. Z drugiej strony coraz wyraźniej widać, że konsumenci odczuwają potrzebę „zwolnienia obrotów”. Jak konflikt wygody ze „slow food” wpłynie na rynek FMCG?

Na rynku żywności sukcesy zaczynają odnosić produkty, które na różne sposoby pozwalają konsumentowi na chwilę wytchnienia od szybkiego tempa życia. Samo convenience to obecnie za mało, aby skutecznie przekonać do siebie klienta.

Wygoda jest wciąż ważna, ale należy zaproponować coś więcej - przede wszystkim dodatkowe wartości związane ze zdrowiem, jakością i kreatywnością – wynika z konferencji Big Conversation zorganizowanej przez firmę Mintel.

David Jago, Director of Innovation & Insight w firmie Mintel zwraca uwagę, że konieczny jest kompromis pomiędzy convenience a „prawdziwą żywością”. Wskazuje jednak, że tego typu innowacji pojawia się stosunkowo mniej niż nowości będących po prostu kolejnymi wariacjami starych produktów lub ulepszeń związanych z opakowaniami.

- Znaczącym trendem jest wzrost sprzedaży produktów z oświadczeniami typu ‘suitable for’, dedykowanych osobom ze specjalnym planem żywieniowym (zarówno z uwagi na kwestie zdrowotne, jak również swój własny wybór), czyli np. bezglutenowych, bezlaktozowych, wegetariańskich i wegańskich. Ta tendencja utrzymuje się od 5 lat i nie wydaje się zagrożona, choć tempo jej rozwoju może być nieco wolniejsze – prognozuje David Jago.

Z danych Mintela wynika, że w okresie 2014-2015 r. największe sukcesy na polu innowacji osiągnęli producenci napojów gazowanych, proteinowych i odżywczych, płatków śniadaniowych i przekąsek: batoników, przekąsek warzywnych i popcornu. – Spodziewamy się, że w kolejnych latach wysoka pozycja tych branż w obszarze wdrażania dobrze sprzedających się innowacji jeszcze się pogłębi – mówi David Jago.

Jako branże, które szczególnie słabo radzą sobie z innowacjami ekspert wymienia segment sosów i marynat, kategorię deserów i lodów oraz przetwory owocowo-warzywne.