REKLAMAHELIO - Baner Główny - Popcorn (18-24.02.2019)
Dyskonterzy coraz częściej promują na łamach swoich gazetek produkty nieżywnościowe, co odbywa się kosztem artykułów spożywczych. Widać też rosnący nacisk na prezentowanie oferty marek własnych, choć nie wszyscy operatorzy idą w tym kierunku.
REKLAMAMAGO - belka w artykułach - luty-marzec 2019

ABR Sesta przeanalizowała gazetki 168 monitorowanych przez siebie sieci w okresie od stycznia do września 2012 roku. W sumie było ich blisko 7000. W nowoczesnym kanale sprzedaży 58 proc. powierzchni gazetek zajęły kategorie FMCG. Tu liderami są drogerie (94 proc. powierzchni), na drugiej pozycji znalazły się małe sklepy spożywcze. Przy czym widać, że produkty szybko zbywalne zajmują coraz więcej miejsca w tego typu ulotkach (wzrost z 72 do 80 proc.). Z tego trendu wyłamują się jedynie dyskonty, gdzie obecność żywności czy kosmetyków na łamach zmniejszyła się rok do roku z 42 do 35 proc.

Non­‑food, czyli produkty nieżywnościowe, zajęły jedną czwartą powierzchni wszystkich gazetek. Najwięcej miejsca poświęciły im hipermarkety i hurtownie C&C. Przodują jednak dyskonty, w których na produkty nieżywnościowe przypadło aż 56 proc. powierzchni. Nacisk na tego typu asortyment położył głównie Lidl: niemiecki operator zwiększył udział tych kategorii z 30 do 49 proc., za nim jest Biedronka – wzrost z 30 do 48 proc.

Supermarkety doceniają artykuły świeże

Produkty świeże zajęły średnio 10 proc. powierzchni gazetek. Najwięcej miejsca na tę kategorię przeznaczyły supermarkety, gdzie liderem są Delikatesy Frac z aż 50­‑proc. udziałem tych wyrobów. W kategorii hipermarketów po raz kolejny zestawienie otwiera Kaufland, który na tego typu asortyment przeznaczył jedną piątą powierzchni swoich ulotek handlowych. W kanale C&C godny uwagi jest 3­‑proc. udział produktów świeżych w gazetkach Makro.

Nie wszyscy promują marki własne

Marki własne największy, bo około 40­‑proc., udział mają w ulotkach promocyjnych wydawanych przez dyskonty, zaś najmniejszy (7­‑8 proc.) w przypadku gazetek super­‑ i hipermarketów. Widać różnice pomiędzy poszczególnymi operatorami: podczas gdy Kaufland znacząco ograniczył promocję marek własnych (spadek z 18 do 10 proc.), Carrefour przeznaczył na nie dwa razy więcej powierzchni, w efekcie czego na łamach gazetek francuskiej sieci stanowią one obecnie około 6 proc. asortymentu. Warto podkreślić, że na tym polu wyróżnia się Rossmann, który ma największe wśród drogerii gazetkowe udziały marek własnych – na poziomie 27 proc.

Pierwsza strona dla mięsa

Nie zaskakuje fakt, że najczęściej promowano w omawianym okresie produkty świeże – mięso, ryby, owoce i warzywa. Pierwsze miejsca w czołowej dziesiątce okupują mięsa sprzedawane na wagę: Łopatka wieprzowa bez kości (blisko 400 modułów promocyjnych), dostępna w najniższej cenie 8,99 zł/kg w sieci E.Leclerc. Tuż za nią znalazły się Filet z piersi kurczaka (najtaniej w Topazie – 10,49 zł/kg) oraz Szynka wieprzowa bez kości, którą po 9,98 zł/kg oferował Kaufland. Wskazane artykuły zajęły te same pozycje w rankingu produktów najczęściej promowanych na pierwszej stronie gazetki.

Kawa Jacobs, za nią Frugo i Kasztelan

W segmencie FMCG najczęściej prezentowane były kawy marki Jacobs – trzy z nich znalazły się w pierwszej dziesiątce. Zestawienie otwiera Jacobs Cronat Gold – kawa rozpuszczalna w opakowaniu 200 g, która w promocji sieci E.Leclerc kosztowała 18,99 zł (w lutym pojawiła się w gazetce dla Radomia, a w maju – w Rzeszowie). Trzecie miejsce należy do kawy rozpuszczalnej Jacobs Velvet (słoik 200 g), zaś piąte – do kawy mielonej Jacobs Krönung w opakowaniu 250 g. Na top liście nie zabrakło także napoju Frugo Mocno Zielony w butelce 250 ml oraz piwa Kasztelan Niepasteryzowany 5,7% w półlitrowej butelce zwrotnej.


Marta Remiszewska

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (122) Luty 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony