REKLAMAVOG - baner główny 2018
Waga pierwszego posiłku jest już dla Polaków oczywista. Producenci widzą ten trend i dbają, by nastawieni na zdrowie konsumenci mieli z czego wybierać.
REKLAMAMAURENT (EVEROAD) - belka w artykułach - I etap - (10-25.12.2018)

Przekaz kierowany od producentów do klientów sklepów jest jasny: Nasze produkty śniadaniowe są zdrowe i zapewnią ci energię na wiele godzin. – Niewątpliwie wynika to z faktu, że konsumenci coraz częściej sięgają po produkty, które zapewnią lekkie i pożywne danie dające zdrową dawkę energii – stwierdza Paulina Włodarska­‑Grodzińska z FoodCare, producenta płatków Fitella. – Dodatkowym kryterium jest szybkość przygotowania pełnowartościowego śniadania – mówi, dodając, że wartość rynku kształtuje się na poziomie ponad 531 mln złotych (dane: FoodCare za Nielsenem, cała Polska, luty 2013­‑styczeń 2014).

Rosnącą świadomość polskich konsumentów potwierdza Mariusz Świeczak, kierownik sklepu sieci Topaz w Stoczku Łukowskim. – Klienci najchętniej kupują płatki śniadaniowe, które znają z reklam telewizyjnych. Zwracają jednak uwagę na skład i kaloryczność produktów.

W podobnym tonie wypowiada się Tomasz Krajanowski, wiceprezes zarządu spółki Modny Kubek: – Trendy światowe i w kraju sprowadzają śniadanie do szybkiego, łatwo dostępnego posiłku, który zapewni odpowiednią dawkę energii na start, a jednocześnie przyniesie konsumentowi dodatkowe korzyści.

Inteligentny klient ma wymagania

Pojawił się u nas smart shopper (inteligentny klient), czyli osoba kupująca z głową, która nie tylko sprawdza informacje o składzie produktów, potrafi czytać etykiety, ale też uważa, by nie przepłacać. Tak twierdzi Wojciech B. Sobieszak, prezes Cereal Partners Poland Toruń­‑Pacific, producenta płatków Nestlé. Jego zdaniem konsumenci dokonują świadomych wyborów, szukają produktów naturalnych i zdrowych, polegają na rekomendacjach znajomych.

– Zainteresowanie budzą produkty jednoporcjowe z dostosowaną wartością kaloryczną, by konsument mógł łatwiej kontrolować swoją wagę – zauważa Jarosław Lis, marketing manager z firmy Good Food. – Następuje racjonalizacja zachowań. Nie po to ktoś ćwiczy, biega, wykupuje karnet na siłownię, by tracić to wszystko, co osiągnął, przez złe odżywianie.

Dzięki temu, co zauważa Anna Barańska z Graneksu, wzrosło również zainteresowanie rodziców tym, by dostarczać dzieciom produkty wysokiej jakości, wartościowych i smacznych.

Producenci dzielą grupę docelową na dwie kategorie. Anna Barańska opowiada, że pierwsza to dzieci, które cenią nie tylko smak, ale i kształt płatków. Obecna tendencja to stawianie na zabawę w trakcie jedzenia. Dla rodziców liczy się, prócz walorów zdrowotnych, możliwość atrakcyjnego przygotowania i ciekawego podania posiłku. Druga grupa, którą są dorośli, oczekuje przede wszystkim jakości, wartości zdrowotnej i łatwości przygotowania.

Jak wynika z badań (FoodCare za Nielsenem, cała Polska, luty 2013­‑styczeń 2014) Polacy najchętniej zaopatrują się w płatki śniadaniowe w dyskontach, gdzie wydają na nie niemal 179 mln zł, supermarketach (blisko 109 mln zł) oraz hipermarketach (około 97 mln zł). Dorota Liszka z Maspeksu, producenta płatków Lubella, dodaje, że rynek „śniadaniowy” odnotowuje delikatne spadki, sięgające około 5 proc. w odniesieniu do lat 2012‑2013. Pierwsze miesiące 2014 roku, w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, przyniosły spadek sprzedaży o 10 proc. ilościowo. Według Doroty Liszki przykład rynków zachodnich pokazuje, że jest jeszcze duże pole do rozwoju tej kategorii. – Nowości są u nas dobrze przyjmowane, więc należy się spodziewać, że czołowi gracze będą urozmaicać polskie śniadania.
Przedstawicielka Maspeksu zwraca uwagę, że jeszcze jedno odróżnia nas od zachodnich rynków – to formaty opakowań. Tam produkty markowe sprzedają się głównie w kartonowych pudełkach. U nas przyjęły się torby foliowe, co wiąże się z koniecznością dopracowywania opakowań pod kątem otwierania paczki i dozowania produktu.

Konkurencja jeszcze wzrośnie

Jak informuje Patrycja Skrzypiec, PR manager z Sante, wartość rynku płatków śniadaniowych w 2013 roku wyniosła około 650 mln zł. Sprzedaż musli stanowiła blisko 18 proc. polskiego rynku płatków (źródło: Sante za Nielsenem, styczeń­‑grudzień 2013). Jak mówi: – Konkurencja na rynku produktów zbożowych jest duża, a w przyszłości może się tylko nasilić. Produkcja płatków śniadaniowych i musli przyciąga firmy, które do tej pory skupiały się na innych wyrobach zbożowych, zgodnie z trendem powrotu do żywności naturalnej, w skład której wchodzą zboża.

Te wyzwania zmuszają branżę do stałego udoskonalania oferty. Wojciech B. Sobieszak z Nestlé Polska przywołuje kampanię firmy informującą, że płatki zawierają mniej soli i cukru, zaś więcej pełnego ziarna. To wystarczyło, by ożywić całą kategorię. Zdaniem prezesa Cereal Partners Poland Toruń­‑Pacific, nadchodzące miesiące będą ciekawe dla produktów śniadaniowych. 



Smak zwycięstwa

Jak podaje FoodCare (dane Nielsen za okres od lutego 2013 do stycznia 2014 roku) w kategorii produktów śniadaniowych najlepiej sprzedają się płatki o smaku czekoladowym, po które sięga 36 proc. konsumentów. Drugie miejsce, z udziałami wynoszącymi 23 proc., należy do wariantów bez dodatków (m.in. płatków kukurydzianych, pszennych i zbożowych). Polscy konsumenci chętnie sięgają też po płatki cynamonowe, które pod względem wartości sprzedaży nie jednak ustępują tym z dodatkiem miodu (7,8 proc.). Jeśli chodzi o wolumeny, wersje z miodem sprzedają się lepiej niż te z cynamonem.



Śniadanie dla każdego – co polecają producenci?







Intensywny smak czekolady
Rok 2014 rozpoczęliśmy od wprowadzenia smaku choco­‑orzechowego płatków Nestlé Chocapic. Bardzo dobrze przyjęto naszą promocję nawiązującą do prostej i zabawnej gry Angry Birds. W najbliższych tygodniach zadebiutuje nowy smak płatków Cookie Crisp – będzie to ich intensywnie czekoladowa odmiana Nestlé Cookie Crisp Brownie z pełnym ziarnem i witaminami.
Wojciech B. Sobieszak, Nestlé Polska





Innowacyjne kształty
W portfolio mamy płatki śniadaniowe: Corn Flakes, Corn Flakes Pełnoziarniste oraz Mlekołaki dla dzieci. W Polsce wciąż jest zdecydowanie mniejszy wybór form i smaków płatków śniadaniowych, niż na Zachodzie. Przykładem naszych innowacji w tej dziedzinie jest nowy kształt Zwijaków Cinis marki Lubella Mlekołaki.
Dorota Liszka, Maspex Wadowice


Poręczne saszetki

Strzałem w dziesiątkę było wprowadzenie płatków Fitella w małych, poręcznych saszetkach. To pomysł zarówno na lekkie i pożywne śniadanie, jak i przekąskę. Wciąż szukamy innowacyjnych rozwiązań, które zrewolucjonizują kategorię.
Paulina Włodarska­‑Grodzińska, FoodCare



Będzie duża niespodzianka
Nasze portfolio to ponad 150 produktów spożywczych, w znakomitej większości innowacyjnych, do których zaliczają się śniadaniowe Granole, Musli oraz naturalne i owocowe Crunchy. W połowie roku planujemy debiut w segmencie rynku, w którym dotychczas firma nie była obecna.
Patrycja Skrzypiec, Sante



Delikatne i naturalne wafle
Wiosną wprowadziliśmy dwa małe opakowania extra cienkich wafli o smaku kukurydzianym i ryżowym. To linia produktów zbożowych i naturalnych, grubości zaledwie 6 mm, co przekłada się na delikatność i chrupkość przy zachowaniu wszystkich walorów naturalności.
Jarosław Lis, Good Food


Płatki dla kobiet w ciąży
Niedawno wprowadziliśmy płatki śniadaniowe dedykowane dla kobiet w ciąży „Zdrowy błonnik z siemieniem lnianym”. To jedyny produkt tego typu w kategorii. Obecnie pracujemy nad płatkami z wysoką zawartością błonnika. Będzie to coś, czego jeszcze na polskim rynku nie było.
Anna Barańska, Granex



(WCH)

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (135) Maj 2014

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony