REKLAMARC Foods - baner główny - grudzień 2018
Zbyt mało pracowników w sklepach, utrudniające pracę liczne procedury, coraz większy zakres obowiązków – to tylko część oskarżeń formułowanych przez związkowców z Biedronki pod adresem zarządu sieci. A ponieważ centrala nie chce z nimi rozmawiać, zapowiadają pikiety pod sklepami.
REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Sympatie (13-16.12.2018)

Choć właściciel Biedronki, Jeronimo Martins Polska, robi dużo, by uchodzić za porządnego pracodawcę, trudno mówić o dialogu między zarządem sieci a reprezentującymi pracowników związkowcami. Wrzesień przyniósł poważny kryzys w tych relacjach.

Związkowcy: problemy z grafikiem

– Pracownicy sklepów są naprawdę zmęczeni i przepracowani. Przybywa obowiązków i procedur, ale obsady w sklepach nie zwiększają się. W placówkach o najniższych obrotach na zmianie jest maksimum 5 osób. W tych o z największą sprzedażą – 9. Niektóre sklepy nie zatrudniają więcej niż 15 pracowników, a nie wszyscy pracują przecież na pełen etat – mówi Jacek Siekierski ze związku zawodowego Sierpień 80. Firma za pośrednictwem swojego biura prasowego odpowiada, że wielkość zatrudnienia jest wypadkową różnych czynników: wielkości sklepu, liczby kas, godzin otwarcia, natężenia ruchu. „Każda placówka jest na bieżąco monitorowana pod kątem dopasowania liczby pracowników do matrycy obowiązków i pozostałych obiektywnych warunków. W przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, może nastąpić dostosowanie i zwiększenie zatrudnienia w danym sklepie” – czytamy w piśmie. Zdaniem Jeronimo Martins Polska pracownicy mają szereg narzędzi, za pomocą których mogą zgłaszać skargi czy nieprawidłowości.

Jacek Siekierski przekonuje, że problemem jest nie tylko brak ludzi, ale i zła organizacja pracy. – W wielu przypadkach dyskont otwierają rano zaledwie 2­‑3 osoby. Reszta przychodzi później. A przecież trzeba rozładować dostawy, wyłożyć towar na półki, nie wspominając o obsłudze kas – wylicza Siekierski. Uważa, że równoważny czas pracy i wiążące się z tym „ruchome” grafiki są niekorzystne dla pracowników, którzy nie są w stanie zaplanować czasu wolnego. – W dodatku pracodawca, bez konsultacji z załogą, wydłużył godziny pracy placówek do 22 – wytyka związkowiec. Właściciel Biedronki prostuje, że określenie godzin pracy sklepów nie wymaga konsultacji ze związkami zawodowymi, zaś godziny te różnią się w zależności od lokalizacji. Nie wszystkie Biedronki są czynne do godziny 22. Firma nie podaje jednak żadnych statystyk, więc trudno określić, jak wiele sklepów otwartych jest do późna.

Siekierski opowiada, że trwająca loteria (klienci, którzy zrobią zakupy za minimum 50 zł, dostają kartę­‑zdrapkę i biorą udział w losowaniu cennych nagród) jest dla personelu dodatkowym utrudnieniem. – Ludzie nie czytają regulaminu i nie wiedzą, że z loterii wyłączone są używki. Nagminne jest obrzucanie obelgami kasjera, gdy okaże się, że wartość paragonu nie uprawnia do otrzymania zdrapki – mówi nam Siekierski. JMP zapewnia, że stara się minimalizować liczbę sytuacji, w których kasjer musi przybliżać klientowi szczegóły loterii. Nad boksami kasowymi zawisły m.in. komunikaty informujące o głównych założeniach akcji, informacji na ten temat udziela też Biuro Obsługi Klienta.

Tzw. Zdrapka w Kropki to osobny temat. O zamieszaniu w związku z mocno nagłośnioną medialnie akcją zrobiło się głośno zaraz po tym, jak wystartowała. Niektórzy kasjerzy wprowadzali klientów w błąd, twierdząc, że jeśli ci wezmą zdrapkę, będą musieli zrezygnować z gwarancji na zakupiony sprzęt (np. drukarkę), czy z prawa do reklamacji butów. Operator prostował, że udział w promocji nie pozbawia praw konsumenckich i zapewnił, że uczuli personel, aby precyzyjnie informował o zapisach w regulaminie. Pracownikom doszedł w ten sposób dodatkowy obowiązek – studiowanie regulaminu loterii.

Związkowcy liczyli, że nowy prezes (na stanowisko szefa JMP właśnie powrócił Portugalczyk Pedro Pereira da Silva, który zastąpił Polaka Tomasza Suchańskiego) będzie gotów podjąć z nimi rozmowy. Tak jednak nie jest – firma powołała niedawno dział do kontaktu z pracownikami. Zarządza nim, w randze dyrektora, Katarzyna Strugalska. Związkowcy nie chcą jednak z nią rozmawiać, argumentując, że nie jest to osoba decyzyjna. Żądają zorganizowania spotkania z Pereirą da Silvą. Obie strony najwyraźniej nie zamierzają iść na ustępstwa, co nie sprzyja wypracowaniu porozumienia. – Wszystko w rękach zarządu. Jeśli nie będzie chciał z nami podjąć rozmów, przewidujemy pikiety pod wybranymi sklepami. Będziemy wręczać klientom ulotki informujące o łamaniu praw pracowniczych w naszej sieci – zapowiada Jacek Siekierski.
Biuro prasowe JMP zapewnia, że spotkania odbywają się regularnie, a firma nie narzuca organizacjom związkowym wymogów odnośnie ich reprezentantów. Operator z zaskoczeniem przyjmuje, że osoby mające pełnomocnictwo zarządu (chodzi o Katarzynę Strugalską, jak się domyślamy) są przez związkowców kwestionowane.

Zarząd: dajemy etat, płacimy lepiej

Spółka Jeronimo Martins Polska wydała ponadto oświadczenie dla mediów, w którym czytamy m.in.: „Podkreślamy, że wypracowywana przez lata polityka pracownicza w naszej firmie oparta jest na zasadzie otwartego dialogu i szacunku, zarówno wobec pracowników, jak i przedstawicieli związków zawodowych. Uważnie wsłuchujemy się w opinie osób zatrudnionych w naszej firmie, do ich dyspozycji pozostawiając specjalnie w tym celu stworzone narzędzia, np. biuro obsługi pracowników, wraz z dedykowaną infolinią, dzięki której pracownicy mogą anonimowo zgłaszać sytuacje budzące ich wątpliwości”. Firma przypomina, że podstawową formę zatrudnienia w JMP stanowi umowa o pracę, a najniższe wynagrodzenie jest o około 20 proc. wyższe od minimalnej płacy krajowej i wynosi 2000 zł brutto. Portugalczycy wskazują również, że pracownicy sklepów objęci są systemem premiowym i mają do dyspozycji pakiet socjalny.

Biedronka to największy prywatny pracodawca w Polsce. Zatrudnia około 45 000 osób. Do związków zawodowych (w sieci działają Sierpień 80 i NSZZ „Solidarność”) należą tylko nieliczni.
Anna Terlecka

Wiadomości Handlowe, Nr 10 (139), Październik 2014

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony