REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 03.10.2019)
W sklepach oferowana jest coraz szersza oferta żywności premium. Jednak poziom znajomości produktów luksusowych wśród Polaków jest stosunkowo niski - mówi serwisowi wiadomoscihandlowe.pl Monika Woźniak, Starszy Konsultant w zespole doradztwa strategicznego Augeo Ventures.
REKLAMAVITAKRAFT - VITA NATURE -BELKA W ARTYKUŁACH (15-30.09.2019)
(Monika Woźniak, Starszy Konsultant w zespole doradztwa strategicznego Augeo Ventures)

(Monika Woźniak, Starszy Konsultant w zespole doradztwa strategicznego Augeo Ventures)

Czy wartość rynku żywności premium rośnie?

Pomimo braku dostępności dokładnych danych dotyczących rynku żywności luksusowej, można stwierdzić, że rozwija się on bardziej dynamicznie niż cały rynek spożywczy. Szacuje się, że rynek ten rośnie średniorocznie nawet o 10-15 proc., podczas gdy sektor spożywczy w Polsce rośnie w tempie ok. 2-3 proc. rocznie. Jednak nadal wartość rynku żywności premium jest stosunkowo niewielka w porównaniu do rynku żywności ogółem. Szacuje się, że produkty luksusowe stanowią zaledwie ok. 3 proc. rynku żywności i napojów.

Co sprawia, że dynamika rozwoju tego rynku jest tak dobra?

Rynek żywności typu premium w Polsce jest rynkiem przyszłościowym ze względu na zmieniające się nawyki konsumenckie oraz poprawiającą się sytuację materialną gospodarstw domowych. Konsekwencją zmieniających się gustów i zachowań konsumentów jest coraz większa popularność żywności zdrowej, tradycyjnej i ekologicznej. Polacy zwracają coraz większą uwagę na skład oraz jakość kupowanej żywności i są w stanie wydać więcej na produkty wysokiej jakości. Ponadto, sytuacja materialna gospodarstw domowych w Polsce polepsza się z roku na rok. Przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na osobę ukształtował się w 2014 r. na poziomie 1340 zł. i był realnie wyższy o 3,2 proc. od dochodu z roku 2013. Zwiększa się również liczba osób zamożnych, tzn. o dochodach przekraczających 7,1 tys. zł. miesięcznie. W 2014 roku w Polsce mieszkało ponad 878 tys. takich osób. Szacuje się, że do 2017 roku ich liczba wzrośnie do 1 153 tys., co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 9,5 proc.

Wraz ze zwiększającą się popularnością żywności premium, coraz większym problemem staje się fałszowanie produktów żywnościowych…

To prawda, oferowanie żywności niskiej jakości jako produktów luksusowych jest dużym problemem. Oszustwa polegają na wprowadzaniu w błąd poprzez fałszywe oznaczenia lub etykiety, rozcieńczanie produktów lub dodawanie różnego rodzaju barwników i substancji chemicznych. Przykładem może być sprzedawanie barwionego oleju lub oliwy niskiej jakości jako oliwę extra virgin czy rozcieńczanie miodów sacharozą, skrobią lub innymi syropami. Fałszowane są również inne produkty takie jak ryby, jaja, ocet, szafran czy alkohole. W 2012 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole wybranych produktów luksusowych dostępnych w polskich sklepach. Zakwestionowano średnio co czwartą ocenianą partię produktów. Okazało się, że 21 proc. spośród badanych produktów jest oznakowanych w nieprawidłowy sposób, a 15 proc. produktów posiada niewłaściwe cechy jakościowe.

Czy detaliści wychodzą naprzeciw oczekiwaniom bogatszych klientów?

Ze względu na rosnące oczekiwania klientów, w sklepach oferowana jest coraz szersza oferta żywności premium, i to nie tylko w okresach świątecznych - wielkanocnym i bożonarodzeniowym. Obserwowany jest nowy trend polegający na zwiększaniu liczby SKU przez dyskonty, które niegdyś w ofercie posiadały stosunkowo niewielki wybór podstawowych produktów. Klienci są coraz bardziej wymagający i oczekują wysokiej jakości, dlatego nawet dyskonty - Lidl i Biedronka, a także sklepy Tesco i Kaufland dynamicznie rozwijają ofertę produktów ze średniej i wyższej półki cenowej i umieszczają je w stałej ofercie. Wprowadziły one również marki własne w segmencie premium.

Jak rozkłada się popularność produktów premium w miastach różnej wielkości?

Najwięcej produktów premium sprzedaje się w dużych miastach ze względu na większą zamożność klientów oraz dostępność tego typu produktów. Z drugiej strony, zasięg żywności premium powoli się zwiększa. Coraz więcej produktów luksusowych pojawia się nie tylko w sklepach specjalistycznych i w delikatesach, ale również w dyskontach i sklepach convenience. Oferowane są one często w przystępnych cenach, dlatego znajdują nabywców również w średnich i małych miastach.

Co właściwie Polacy uważają za produkt luksusowy?

Postrzeganie poszczególnych produktów jako luksusowych jest kwestią indywidualną. Większość Polaków za luksusowe uznaje wyroby, które wyróżniają się od standardowych ceną, jakością, metodą wytwarzania oraz miejscem pochodzenia. Poziom znajomości produktów luksusowych jest stosunkowo niski, przez co produkty ze średniej półki mogą być postrzegane jako produkty luksusowe. Według badania przeprowadzonego przez KPMG w 2015 roku, wśród 5 najczęściej wskazywanych przez respondentów polskich alkoholi premium i luksusowych, znalazły się wódki nie należące do tych kategorii, takie jak Żubrówka i Sobieski.

Rozmawiał Łukasz Rawa

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony