REKLAMAKongres Mięsny 2019 - Baner Główny (styczeń - luty 2019)
Dział z warzywami i owocami w sklepach sieci Biedronka, fot JM

Dział z warzywami i owocami w sklepach sieci Biedronka, fot JM

Biedronka dogoniła Lidl pod względem szerokości asortymentu. Obie sieci bardzo intensywnie pracują nad jego optymalizacją. Ciągłym zmianom podlega asortyment spożywczy. W pierwszej połowie 2015 roku w Biedronce nastąpił wzrost liczby produktów obejmujący niemal wszystkie kategorie.
REKLAMAMAGO - belka w artykułach - luty-marzec 2019

Asortyment niespożywczy w Biedronce i Lidlu ulega ciągłym zmianom, gdyż stanowi on element promowany w sieci na zasadzie asortymentu tymczasowego w akcjach specjalnych i sezonowych. Sieci dyskontowe wykorzystują produkty sezonowe i niespożywcze w inny sposób niż np. hipermarkety. Nie mają tych produktów w stałej ofercie, ale raz na jakiś czas oferują je klientom w promocyjnych cenach – w ten sposób chcą przyciągnąć klientów do swoich placówek. Sieci ustabilizowały swoją ofertę na poziomie liczby 2200 produktów, natomiast nie oznacza to końca zmian. Asortyment niespożywczy ulega zmianom tylko ze względu na samą strategię. Zmiana asortymentu spożywczego również następuje w innych kanałach sprzedaży, ale w dyskontach ma ona miejsce wyjątkowo często. Wynika to z ciągłych prac związanych z dostosowaniem oferty produktowej do potrzeb klientów i poszukiwaniem optymalnego rozwiązania.

Biedronka vs Lidl - zmiany w asortymencie

Skala zmian, jaka następuje w dyskontach w obszarze produktów spożywczych i chemicznych, jest zaskakująca. W lutym 2015 roku Biedronka posiadała około 1400 tego rodzaju artykułów w asortymencie (co stanowiło 92% całej oferty). Badanie, które zostało przeprowadzone w okresie od lutego do października 2015 roku, wykazało, że sieć ta wprowadziła do sprzedaży ok. 1200 nowych produktów (czyli ok. 85% w stosunku do całego asortymentu spożywczo-chemicznego), ale jednocześnie usunęła z listy ok. 650 pozycji. Ostatecznie powiększyła liczbę oferowanych towarów o ok. 40%. W ciągu kolejnych czterech miesięcy, tj. od października 2015 roku do lutego br., nastąpiło zmniejszenie dynamiki wzrostu liczby produktów jedynie o ok. 50, czyli ok. 2,5%, ale nie zmniejszyła się dynamika zmian wewnątrz kategorii, gdyż wprowadzono ponad 1000 nowych produktów (i niemal tysiąc wycofano).

W okresie od lutego do października 2015 roku Lidl posiadał w asortymencie stabilną liczbę produktów spożywczo-chemicznych (ok. 1830), natomiast do lutego 2016 roku poszerzył go o niemal 100 pozycji, co prawdopodobnie było reakcją na szybki wzrost oferowanej liczby produktów w Biedronce w pierwszym półroczu 2015 roku. Zmiany w asortymencie w Lidlu są mniej dynamiczne dotyczą bowiem ok. 30% (ok. 500 produktów). Co ciekawe, ok. 50 artykułów, które zniknęły ze sprzedaży w ciągu ub. roku, pojawiło się ponownie w lutym 2016 roku. Może to mieć związek z ich sezonowym charakterem. Zmiany w asortymencie spożywczo-chemicznym częściowo wynikają z produktów sezonowych i promocyjnych, a częściowo z faktu, że co jakiś czas sieci dokonują zmian stałego asortymentu.

Marki własne Lidla i Biedronki

Biedronka wprowadza od jakiegoś czasu coraz więcej marek własnych. W lutym 2015 roku stanowiły one 48,5% asortymentu spożywczo-chemicznego, a w lutym br. ich udział wzrósł do 56%. Z kolei w Lidlu udział marki własnej powoli spada – z 72% w ub. roku do 68% obecnie. Duży wzrost marek własnych w Biedronce nie jest jednak zaskoczeniem, ponieważ w pierwszej połowie 2015 roku sieć poszerzyła asortyment. Tak szybki wzrost był możliwy dzięki dostępnym markom narodowym. Jednocześnie Biedronka uruchomiła proces wprowadzania marek własnych, czyli określanie ich parametrów, negocjacji cen, zdobywania wymaganych certyfikatów, tworzenia wzorców opakowań itp.

– Biedronka mocno inwestuje w swój wizerunek, co w połączeniu ze strategią tworzenia marek typu value for money, czyli porównywalnych jakościowo produktów po trochę niższych cenach niż ich odpowiedniki w markach narodowych, daje możliwość wymiany asortymentu. Czy klienci zaufali dostatecznie jakości Biedronki, przekonamy się w najbliższym półroczu, obserwując wyniki sprzedażowe, uważa Sebastian Starzyński, prezes ABR Sesta.

Strategia Lidla jest bardziej stabilna zarówno pod względem szerokości asortymentu, jak i udziału marek własnych. Lidl znacznie mniej dynamicznie szuka punktu równowagi pomiędzy bardzo silnie kreowanym wizerunkiem sieci dyskontowej a delikatesowej. Komunikacja Lidla nie skupia się już na cenie, a bardziej na jakości, nowości czy inspiracji. W gazetkach promocyjnych produkty delikatesowe marek własnych są relatywnie dość często reklamowane. W najnowszej gazetce, która wyszła 7 marca br., aż cztery strony (niemal połowa przeznaczonych na produkty spożywcze) zajmuje delikatesowa marka własna Delux. Spadek udziału marek własnych musi być zatem związany z wycofywaniem produktów, które w Polsce nie przyjęły się i zastępowaniem ich produktami marek narodowych, a rzadziej innymi produktami marki własnej.

W Biedronce więcej napojów, mrożonek i leków OTC

Analizując szczegółowo asortyment obu dyskontów w obrębie kategorii spożywczo-chemicznej, można zauważyć, że liczba sprzedawanych produktów poszerza się dynamicznie w Biedronce zwłaszcza w dwóch grupach produktów. Są to głównie napoje bezalkoholowe (obecnie sieć posiada dwukrotnie szerszy asortyment niż w ubiegłym roku) i żywność paczkowana, która wzrosła z 570 artykułów w 2015 roku do 1000 w roku bieżącym. Niektóre kategorie rosły w tej sieci zdecydowanie najszybciej tj. słodkie wyroby cukiernicze i słodycze (z 72 produktów w 2015 roku do 192 w 2016 roku – wzrost o blisko 170%), produkty sypkie np. kasze (z 117 artykułów w 2015 roku do 238 w 2016 roku – wzrost o ponad 100%), żywność przetworzona np. produkty konserwowe (z 125 artykułów w 2015 roku do 244 w 2016 roku – wzrost o 95%).

W kategoriach napojowych w sklepach Biedronki zostało jedynie ok. 45% artykułów, z tych które były obecne rok temu, natomiast przybyło ok. 100% nowych produktów. W żywności paczkowanej nastąpił wzrost o ponad 135% nowych towarów w porównaniu z lutym 2015 roku. Obecnie Biedronka posiada szerszy asortyment od konkurenta w takich działach jak napoje (o 29%) i mrożonki (o ponad 54%), natomiast Lidl posiada szerszy asortyment w dwóch mniejszych działach tj. leki OTC (o 78%) i produkty dla zwierząt (o 30%). Łącznie asortyment Biedronki jest szerszy od Lidla jedynie o ok. 1% (odpowiednio 2217 i 2186 artykułów).

– Zbieżność liczby produktów świadczy o tym, że obie sieci bacznie obserwują siebie nawzajem. Można przypuszczać, że asortyment na poziomie 2200 produktów powinien utrzymać się dłużej, co nie przeszkadza w jego wewnętrznych zmianach. Sieci nie zdecydują się na trwałe zwiększenie asortymentu ze względu na koszty logistyczne, ograniczoną przestrzeń sprzedażową, ponieważ wywoła to większą presję cenową na produkty. Jest to tym bardziej mało prawdopodobne, że niebawem pojawi się podatek od obrotów sieci handlowych, wyjaśnia Sebastian Starzyński.

W najbliższym czasie należy się spodziewać poszerzenia sezonowego asortymentu o ok. 100 produktów, głównie w obszarze kosmetyków (np. kremy i filtry do opalania) i mrożonek (np. lody), szczególnie w Lidl, który w okresie zimowym ograniczył asortyment. Są to ważne kategorie sezonowe i w zeszłym roku Lidl tak właśnie zrobił – miał więcej tych produktów, po czym po zakończeniu lata ograniczył ich ofertę. Źródło: Monday News



Sklep sieci Biedronka, fot. JMPSklep sieci Biedronka, fot. JMP

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~TMX42 2 12 miesięcy temu

    Prawda Jest Taka Ze Jakość Nie Których Produktów Spadła W Biedrze...Jako Przykład Podam Gulasz Angielski ! To Już To Nie Ta Sama Textura ! Mniej Mięsa No i Wyczuwalna Gąbka...Tak Jak W Najniższej Jakości Puszkowanych Mielonek...! Kolejny Przykład To Makrela w Sosie Pomidorowym (Puszka) ! Sos To Nie Ten Sam Co W Produktach z Prz\ed Roku ! Wodnisty...Nie Smaczny ! Niestety...! Tak Samo Z Filetami Ze Śledzia W Pomidorach ! Ten Sam Słabszy w Smaku i Wodnisty Sos !

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Janusz 1 ponad rok temu

    Biedronka weszła przebojem na rynek blisko 20 lat temu z uwagi na niskie ceny produktów własnych, pozornie porównywalnych z tzw. "markowymi". Ale chyba wówczas takie było w większości konsumenckie, społeczne zapotrzebowanie. Dzisiaj cena produktów nadal ma duże znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych ale coraz większą wagę przywiązuje się do jakości i różnorodności asortymentu. Od kilku lat dużą liczbę zwolenników pozyskał Lidl, który bił konkurencję stosunkiem jakości oferowanych produktów do ich ceny, głównie w obszarze produktów własnych. Do niedawna pewne artykuły kupowałem tylko w Lidlu z uwagi na dobą jakość przy korzystnej cenie. Ale ostatnio zwróciłem uwagę na pogarszającą się jakość niektórych artykułów. Niby to samo przy tych samych cenach ale np. chusteczki higieniczne "frotto", które kiedyś biły na głowę konkurencję grubością i miękkością użytego papieru nagle zostały mocno i widocznie odchudzone - cena pozostała ta sama, kiedyś b.dobrej jakości i w dużym formacie papier śniadaniowy "został przycięty" o kilkanaście centymetrów z każdej strony przy utrzymanej cenie, to samo z płatkami kosmetycznymi itd. Są to zauważalne przykłady zmian jakości na gorsze i chociaż wielu producentów stosuje takie metody dla zwiększenia zysku (bo przecież w Europie mamy deflację) to wydawało mi się, że Lidl do niedawna się tego wystrzegał i m.in. tym wygrywał z innymi sieciówkami. Takie z pozoru drobne sprawy powodują jednak zachwianie zaufania i wzbudzają podejrzliwość w odniesieniu do całej oferty.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony