REKLAMAInpost - baner główny 14.08-14.09

Jednym z głównych wyzwań dla sieci Lidl w Polsce będzie dogłębna analiza danych o konsumentach, która pozwoli mocniej personalizować ofertę sklepów. Klienci są coraz bardziej otwarci, ale jednocześnie potrzebują coraz silniejszych bodźców. Takim bodźcem pozostaje gazetka, jednak potrzebne jest wykorzystanie wielu różnych komunikatów w tym newslettery, aplikacje, ale również TV – wyjaśnia w rozmowie z serwisem wiadomoscihandlowe.pl Marcin Dobek, wiceprezes ABR Sesta.

REKLAMAKAiN - belka w artykułach (sierpień-wrzesień 2019)
Marcin Dobek, wiceprezes ABR Sesta

Marcin Dobek, wiceprezes ABR Sesta

Lidl wchodzi na rynek litewski. Czy wpłynie to w jakikolwiek sposób na biznes sieci w Polsce?

Rzeczywiście, w tym roku sieć wejdzie m.in. na rynek litewski. Można się więc spodziewać, że spadną obroty w przygranicznych sklepach w Polsce. Wielu Litwinów decyduje się na „emigrację zakupową”, na co miała wpływ ograniczona liczba sieci na rynku, ale również wysoki kurs euro (na Litwie ta waluta obowiązuje od 1 stycznia 2015 r. – red.). Sieć planuje otwarcie kilku placówek w Wilnie, ale również w miejscowościach w pobliżu granicy (np. Alytus).

Dzięki budowaniu skali na rynku międzynarodowym, Lidl może być bardziej efektywny kosztowo, ale także więcej zauważać, gdy chodzi o zmiany w zachowaniach konsumentów.

Obecnie Lidl jest już w 28 krajach europejskich. Analizując poszczególne rynki, łatwiej jest tej sieci poznać zapotrzebowania konsumentów. Ma ona możliwość testowania poszczególnych rozwiązań na poszczególnych rynkach. Jeśli w jakimś kraju zostaną one wdrożone, to mogą w tym samym czasie pojawić w innym.

Dotyczy to także rozwoju nowych konceptów sklepów. Gdy patrzymy na sklepy sieci Lidl w Wielkiej Brytanii czy Chorwacji, widzimy proces „delikatyzacji” sklepów, w Polsce można mówić raczej o supermarketyzacji.

Proces tzw. premiumizacji i podążania za supermarketami następuje w Polsce bardzo szybko. Podobnie zresztą postępuje Biedronka. Widać to po gazetkach, gdzie w przypadku Lidla marką spożywczą najczęściej promowaną jest marka Deluxe. Sieć poszerzyła gamę swoich produktów premium. Jednocześnie rośnie cały asortyment sklepów Lidl, który został znacząco poszerzony w 2015 roku, do ponad 2200 artykułów w kategoriach FMCG. Asortyment coraz bardziej zbliża się więc do asortymentu supermarketów.

Rumuński Lidl, którym zarządzał dotychczas Maksymilian Braniecki, wprowadził pod koniec ubiegłego roku ciekawą strategię cenową i ujednolicił ceny we wszystkich sklepach. Jak pan ocenia taką strategię? Czy Braniecki, który został prezesem w Polsce, może wdrożyć podobną strategię w naszym kraju?

Ujednolicenie strategii cenowej mogłoby świadczyć o kanibalizacji pomiędzy sklepami wewnątrz sieci, co wydaje się mało możliwe. Nie jest to też kwestia kosztów pozyskania danych o cenach. Najprawdopodobniej wynika to z trudności porównania asortymentu marek własnych z konkurentami. Głównym konkurentem Lidla w Rumunii jest sieć Profi, która według mojej wiedzy nie posiada w swojej ofercie marek własnych.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony