09.08.2016/16:23

Jak globalne uwarunkowania gospodarcze kształtują handel detaliczny - cz. 5/5

Strukturalna niestabilność systemu finansowego, niski wzrost gospodarczy, zmiany demograficzne, erozja klasy średniej – to przykłady globalnych uwarunkowań gospodarczych, które silnie wpłyną na handel detaliczny w 2016 r. i latach następnych. Zagrożeń jest wiele, ale nie brakuje też szans dla tych, którzy potrafią się dostosować do dynamicznej sytuacji.

Analitycy Planet Retail opublikowali obszerny raport, w którym omawiają pięć najważniejszych, ich zdaniem, trendów w światowej gospodarce, które mają istotny wpływ na funkcjonowanie globalnego handlu detalicznego i będą kształtować jego oblicze w 2016 r. i latach następnych. W kolejnych tekstach prezentujemy najciekawsze tezy tej analizy.

2. Starzenie się społeczeństw i erozja klasy średniej

Jednym z najsilniejszych czynników zmiany jest starzenie się społeczeństw, szybko rosnąca liczba emerytów i spadająca liczba osób w wieku produkcyjnym. Te procesy wymuszają zmianę dystrybucji dochodów, która powoduje obniżenie standardów życia. W rezultacie następuje erozja klasy średniej. Obecnie w dorosłość wchodzi pokolenie, które po raz pierwszy od lat 50-tych ubiegłego wieku będzie żyło na niższej stopie, niż ich rodzice. Dla detalistów to fakt o ogromnym znaczeniu. Przykładowo w Niemczech, największej gospodarce europejskiej, do 2040 r. liczba emerytów wzrośnie o 40 proc., podczas gdy liczba osób w wieku produkcyjnym spadnie nawet o 25 proc. Mniej pracujących będzie musiało utrzymać więcej emerytów, co wyjaśnia, gdzie będą znikać dochody klasy średniej. Te negatywne trendy mogą być nieco złagodzone przez imigrację zarobkową czy wzrost produktywności branż związanych z opieką zdrowotną nad osobami starszymi, ale tak czy inaczej detaliści i producenci FMCG muszą je brać pod uwagę w swoich planach.

W lutym br. szwedzki producent artykułów higienicznych SCA ogłosił, że w 2015 r. sprzedał na rynku japońskim więcej pieluch dla dorosłych niż dla dzieci. To dobitny przykład, że zmiany demograficzne są już w toku, a dostosowanie się do nich może być wielką szansą dla producentów.

Przewidywanie rozwoju społecznego na całe pokolenie naprzód jest bardzo trudne. Jednak formułowanie prognoz jest kwestią o ogromnym znaczeniu, szczególnie dla handlu detalicznego, który buduje nieruchomości handlowe na dekady. Spośród ważnych tendencji analitycy Planet Retail proponują zwracać szczególną uwagę na następujące: następne pokolenie konsumentów będzie żyć w mniejszych gospodarstwach domowych – średnia ledwo przekroczy dwie osoby na gospodarstwo; będą mieszkać w mniejszych mieszkaniach, co oznacza także mniej miejsca na zapasy; będą mieć mniej samochodów; będą częściej wybierać się na zakupy pieszo, w pobliże domu; będą kupować żywność częściej, ale w mniejszych ilościach.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.