08.03.2020/12:36

Auchan publikuje wyniki za 2019 r. Grupa widzi pozytywy z planu restrukturyzacji

Spółka Auchan Retail poprawiła w 2019 r. rentowność w segmencie detalicznym. Prognozuje, że marża EBITDA utrzyma się na poziomie 6 proc. do 2022 roku, ale przyszłe wyniki detalisty będą zależeć od wpływu epidemii koronawirusa.  

Około 29 proc. przychodów Auchan pochodzi z Azji. Chiński operator hipermarketów Sun Art Retail, którego Auchan jest właścicielem już zmaga się z silną konkurencją. W 2019 r. wynik EBITDA Auchan Retail wyniósł 1,831 mld euro, co oznacza wzrost o 14 proc. r/r. W celu poprawy wyników Auchan obniżył koszty i zamknął lub sprzedał nierentowne sklepy we Francji, Rosji, Chinach i innych krajach. Zakończył również działalność przynoszącą straty we Włoszech i Wietnamie – poinformował reuters.com. 

Auchan Retail zapowiedział, że dąży do osiągnięcia zysku przed odsetkami, podatkami, amortyzacją (EBITDA) w wysokości 6 proc. do 2022 roku, a do tego potrzebne są oszczędności w wysokości 1,1 mld euro, z czego 239 mln euro osiągnięto w 2019 roku.

Marża EBITDA wyniosła w 2019 r. 4 proc., w porównaniu do 3 proc. w 2018 r. Pomimo tego odnotowano spadek przychodów o 1,4 proc. do 45,8 mld euro, za co Auchan obwinił rynki francuski i rosyjski.
We Francji sprzedaż spadła w ubiegłym roku o 2 proc. Auchan Retail napotyka silną presję cenową ze strony Carrefour i Leclerc oraz konkurencję ze strony Amazon.

Przychody Auchan w Rosji spadły w ub.r. o 5 proc, a zysk operacyjny wyniósł zero. Francuski detalista tracił udział w rynku, ponieważ model sklepu nie był dostosowany do nawyków zakupowych Rosjan. Zapytany o możliwość wyjścia Auchan z rynku rosyjskiego, Edgard Bonte, prezes Auchan Retail wykluczył taką możliwość.

Aż 38 proc. przychodów z działalności Auchan generowane jest przez sklepy we Francji, a następne 13 proc. przez pozostałe rynki z Europy Zachodniej, na których działa Auchan (Hiszpania, Portugalia i Luksemburg). Jedną piątą przychodów wypracowują kraje Europy Wschodniej, takie jak Polska, Węgry, Rumunia, Ukraina, Rosja.

Na dzień 31 grudnia 2019 r. Auchan Retail był obecny w 12 krajach, w których prowadził 921 hipermarketów, 746 sklepów proximity i 347 convenience. W Polsce Auchan zarządzał 106 sklepami: 74 hipermarketami i 27 supermarketami i 5 sklepami convenience pod szyldem „Moje Auchan”. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.