15.09.2020/09:03

Auchan zamyka część dawnych hipermarketów Real. Sieć dokonuje przeglądu portfolio w Polsce

Sieć Auchan dokonuje przeglądu portfolio hipermarketów w Polsce. Niektóre placówki wytypowane zostały do zamknięcia, w przypadku innych wciąż analizowane są wskaźniki rentowności oraz możliwości obniżki czynszu za najem lokalu. W czasach, gdy hipermarketom coraz trudniej jest przyciągnąć klientów, francuski detalista dąży do odcięcia niezdrowej części biznesu.

W ostatnich tygodniach sieć Auchan podjęła decyzję o zamknięciu hipermarketów w Mysłowicach, Dąbrowie Górniczej, Grudziądzu oraz Lubinie, co oznaczało konieczność zwolnień grupowych. Wszystkie cztery placówki to dawne sklepy sieci Real, przejętej przez Auchan w ramach dużej transakcji z Metro Group ogłoszonej w 2012 r. a sfinalizowanej w 2014 r., obejmującej rynki Polski, Rosji, Rumunii i Ukrainy. Wartość akwizycji opiewała na 1,1 mld euro. Właściciela zmieniło wtedy 95 hipermarketów, w tym 57 w Polsce (8 z nich po warunkowej decyzji UOKiK Auchan musiało odsprzedać), a także 13 galerii handlowych.

Hipermarkety zakażone koronawirusem

Integracja Reala w struktury Auchan, wraz z rebrandingiem i remodelingiem wszystkich przejętych sklepów, była długa i kosztowna. - Przejęliśmy firmę, która była bankrutem i miała 1,3 mld zł długu i która w dwóch ostatnich latach przed przejęciem przez Auchan notowała dwucyfrowe spadki obrotów, ze stratami zwiększającymi się lawinowo - wskazywał w 2016 r. Marek Szeib, wówczas dyrektor generalny kanału hipermarketów Auchan Polska, podkreślając, że przebudowa i modernizacja Reali to "potężny wysiłek finansowy". - Dochodzenie do rentowności w przypadku niektórych sklepów będzie trwało jeszcze miesiące, a w przypadku innych nawet lata - zapowiadał.

Trwająca kilka lat konsolidacja biznesu wstrzymała na długi okres znaczną część inwestycji w customer experience i w nowe technologie dla hipermarketów, a także w mniejsze formaty sklepów - supermarkety i markety convenience. W tym czasie hipermarkety Auchan wyraźnie odstawały, nawet pod względem wyglądu, od sklepów konkurencyjnego Carrefoura, choć zarazem udało im się utrzymać atrakcyjność cenową (według wielu rankingów oferowane przez Auchan ceny były i wciąż są najniższe w Polsce). Dopiero po "przetrawieniu" Reala Francuzi skupili się na innych obszarach biznesu i zaczęli nadrabiać dystans do rywali ze swojego formatu (i to z powodzeniem).

Jednak w tym roku przyszedł koronakryzys, który uderzył w hipermarkety. Nie znamy wyników sklepów Auchan w tym formacie za kwiecień i maj br., czyli za okres szczytowego lockdownu, gdy centra handlowe - w których zwykle mieszczą się hipermarkety - świeciły pustkami. Jeśli jednak założymy, że nie odbiegały zbytnio od wyników bezpośredniej konkurencji (Carrefour zmniejszył w Polsce sprzedaż w drugim kwartale o 10,3 proc. rdr - dane łączne dla wszystkich formatów), dojdziemy do wniosku, że dane sprzedażowe przynajmniej części hipermarketów Auchan nie zachwycały. Sprawiło to, że firma jeszcze uważniej niż dotychczas zaczęła spoglądać na stronę kosztową prowadzonego biznesu, jak to zwykle bywa w niepewnych czasach.

Z danych Nielsena wynika, że sprzedaż żywności w hipermarketach w Polsce (sklepy o powierzchni minimum 2,5 tys. mkw.) narastająco po marcu była wyższa o 6,9 proc. względem analogicznego okresu przed rokiem (efekt zakupów "na zapas" w pierwszej fazie pandemii), jednak już po kwietniu była niższa... aż o 20,4 proc. To wynik za cały okres styczeń-kwiecień, co pokazuje, że załamanie sprzedaży w kwietniu, spowodowane ograniczeniem liczby klientów w sklepach do trzykrotności liczby kas oraz skromną Wielkanocą, było wręcz dramatyczne.

W takiej sytuacji rentowne hipermarkety utraciły rentowność, a te już wcześniej nierentowne spadły jeszcze niżej pod kreskę. Chęć pozbycia się najgorzej rokujących placówek nie powinna dziwić. - Wszystkie nasze sklepy powinny być rentowne, dlatego analizujemy pod tym kątem każdy punkt handlowy naszej sieci - podkreśla Dorota Patejko, dyrektor ds. komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska, w odpowiedzi na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl. - To właśnie brak rentowności stał się bezpośrednią przyczyną zamknięcia w ostatnim czasie czterech z naszych placówek. Wynikała ona z niewystarczających obrotów i niekorzystnych warunków najmu, których pomimo wieloletnich prób negocjacji nie udało się obniżyć. Decyzja o zamknięciu sklepu zawsze jest bardzo trudna dla przedsiębiorstwa i jego pracowników, dlatego poprzedziła ją wnikliwa analiza finansowa i organizacyjna - dodaje przedstawicielka sieci.

Real po latach

Warto przypomnieć, że kondycja niektórych sklepów sieci Real już wiele lat temu była kwestionowana. W chwili, gdy dochodziło do transakcji z Metro, niektórzy wysocy rangą przedstawiciele Auchan po cichu wskazywali, że część z placówek nie powinna była zostać przejęta. Jednak pakietowa sprzedaż obejmowała wszystkie hipermarkety Metro w czterech krajach, czyli zarówno świetne placówki, jak i kilka "zgniłych jaj" (sklepów niedoinwestowanych, które ciągnęły wcześniej Metro w dół). Skoro już Auchan je kupiło, to dało im szansę, ale po latach okazuje się, że równie dobrze można było z tych lokalizacji zrezygnować od razu.

Sieć Auchan nie odpowiedziała na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl o to, ile jeszcze placówek (w tym dawnych Reali) analizowanych jest pod kątem potencjalnego zamknięcia, ani jak wygląda dziś rentowność sklepów przejętych od Metro. Nasi informatorzy twierdzą, że proces przeglądu portfolio w Auchan wciąż trwa, podobnie jak negocjacje z niektórymi zarządcami obiektów odnośnie obniżki czynszów.

- Na zapewnieniu trwałej rentowności wszystkich sklepów naszej sieci koncentrujemy się w perspektywie długoterminowej, tak aby realizować założoną przez nas strategię Auchan 2022 - przekazała nam Dorota Patejko. - Dzięki temu jesteśmy w stanie bronić siły nabywczej polskich konsumentów i pozostać liderem niskich cen na polskim rynku. Integracja Auchan i Reala stanowiła inwestycję w przyszłość obu firm, dając większe możliwości rozwoju, zarówno w sferze handlowej, jak i w odniesieniu do współpracowników - dodała dyrektor ds. komunikacji i CSR w Auchan.

Przypomnijmy, że na początku sierpnia Auchan poinformowało o przedłużeniu na kolejnych 12 lat umów najmu dla sześciu hipermarketów zlokalizowanych w obiektach należących do Chariot, zarządzanych przez Griffin Real Estate. Chodziło o placówki w Szczecinie (ul. Struga), Rybniku, Słupsku, Gdańsk (ul. Kołobrzeska), Nowym Sączu i Lublinie (dzielnica Czechów), o łącznej powierzchni najmu ponad 83 tys. mkw. To także dawne sklepy sieci Real.

- Doceniamy silną lokalną pozycję nieruchomości należących do Chariot, w których nasze obroty wciąż rosły pomimo pandemii koronawirusa - podkreślał Gerard Gallet, dyrektor generalny Auchan Retail Polska. - Przedłużenie umowy najmu dla sześciu lokalizacji na kolejnych 12 lat jest wyrazem naszego przekonania o ich wysokim potencjale, a także długofalowego podejścia w planowaniu naszej obecności w Polsce – zaznaczył szef polskiego oddziału sieci.

Ciąg dalszy artykułu - na drugiej stronie.

Dodaj komentarz

6 komentarzy

  • spec 21.09.2020

    stawka za 1m2 to od 4 do 7 EUR. Hipermarket z magazynem moze miec od 8000 do 15000m2 wiec czynsz za powierzchniee bedzie pomiedzy 144 tys. do około 500 tys.

  • Rudzik 2 16.09.2020

    Nawet bańkę miesięcznie za kilkanaście tys m2 powierzchni sali sprzedaży

  • Tomek 15.09.2020

    Zyski są wszystko zależy od podejścia do problemu. Według źródeł tylko 10 hipermarketów po Realowskich odrobiła straty i wyszła na prostą.Reszta nadal próbuje wyjść z dołka.Niestety problemem jest brak pracowników i siatki dostaw (jeden magazyn centralny).Wiele kosztów zjada czynsz,media, opłaty,inwestycje itp. Zarobki marne i wysokie pensje dyrektorów ( jedni się przykładają i mają pojęcie o handlu i działają.Inni w nagrodę lub po awansie tylko siedzą i biorą kasę,a hipermarket upada.

  • Rudzik 15.09.2020

    Od 200 tys nawet do miliona msc. Zależy od lokalizacji i powierzchni

  • Klient 15.09.2020

    Auchan to bardzo dobre hipermarkety, szkoda ich, mają bogatą ofertę, przejrzyste ceny, korzystne jakościowo produkty i kultura w sklepie.

  • Kuba 15.09.2020

    Ktoś się orientuje ile takie sieci płacą za wynajem takiego hipermarketu? Pytam z ciekawości.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także