10.09.2020/02:58

Biedronka, Lidl, Carrefour, Kaufland i najwięksi producenci żywności zawiązali Polski Pakt Plastikowy. Jakie są jego cele?

Sieci handlowe takie jak Biedronka, Lidl, Carrefour i Kaufland, odzieżowy gigant LPP oraz producenci żywności Nestle, Unilever oraz Danone znajdą się w gronie firm, które zawiążą w czwartek Polski Pakt Plastikowy.

Łącznie do inicjatywy przyłączy się już na starcie ok. 40 firm i instytucji. PPP ma być "międzysektorową inicjatywą, która stawia sobie za cel zmianę sposobu obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego".

Podczas konferencji zapowiadającej symboliczne podpisanie paktu przez spółki i organizacje Małgorzata Greszta z CSR Consulting, która prowadziła spotkanie, zapowiedziała, że głównymi celami projektu będzie wyeliminowanie opakowań "nadmiernych" oraz zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw w opakowaniach. Ogólnie tzw. mapa drogowa proponowana przez Polski Pakt Plastikowy zakłada 6 celów strategicznych, do realizacji których firmy działające w Polsce i wpływające na rynek opakowań z tworzyw sztucznych będą dążyć do końca 2025 roku.

  • Pierwszy cel to identyfikacja, a następnie eliminacja wskazanych, nadmiernych i problematycznych opakowań z tworzyw sztucznych poprzez przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.
  • Drugi obejmuje dążenie do zmniejszenia o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
  • Trzeci cel to konkretne postanowienie – do 2025 roku 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku ma nadawać się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
  • Kolejne zobowiązania odnoszą się do zwiększenia udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25 proc.
  • a także efektywnego wsparcia systemu zbiórki i recyklingu opakowań tak, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55 proc. na polskim rynku.
  • Ostatni cel stanowi bardzo ważny element walki o nowy model obiegu plastiku i mówi o podniesieniu jakości i efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań. Należy bowiem postawić jeszcze mocniej na efektywną edukację konsumentów, angażującą przedstawicieli wszystkich sektorów.

Choć powyższe cele są już wyznaczone w unijnej dyrektywie plastikowej, to jednak PPP zauważa, że stawia sobie bardziej wyśrubowane normy. - Celem nie było zgromadzenie firm, żeby realizować dyrektywę unijną. Dyrektywa zakłada osiągnięcie 50 proc. recyklingu, a my mówimy o 55 proc. Nasi paktowicze będą segregować wszystkie opakowania, nie tylko plastikowe butelki - zapowiada Małgorzata Greszta. Warto też zauważyć, że Polska wciąż nie dokonała implementacji dyrektywy do krajowego porządku prawnego, firmy formalnie nie muszą na ten moment nic robić. - Z czasem coraz więcej opakowań będzie musiało powstawać z recyklatów, dziś jest to jeszcze dobrowolne, ale z pewnością przepisy będą zaostrzane. Dziś nie ma np. w Polsce szklanych butelek bez zawartości recyklatów, a plastikowe są i widać, że tutaj jest jeszcze dużo do zrobienia - mówił Jakub Tyczyński z Rekopolu.

Zawiązanie Polskiego Paktu Plastikowego nastąpiło w czwartek 10 września. PPP ma się stać elementem międzynarodowej sieci Plastics Pact Network Fundacji Ellen MacArthur. - To najważniejsza globalna inicjatywa na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych i zamknięcia ich obiegu. Polski Pakt jest pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i ósmym paktem krajowym na świecie - podkreślają organizatorzy wydarzenia.

Dodaj komentarz

6 komentarzy

  • Fan11 11.09.2020

    Woda mineralna z Lidla- butelka w kufrze motocyklowym pękła podczas jazdy zalewając laptopa, niech zaczną robić dobre produkty

  • Emi 11.09.2020

    I super oby efekty były jak największe, na razie brawo dla pomysł i za udział firm.

  • midore 11.09.2020

    Te większe firmy po prostu muszą dać przykład tym mniejszym. Dobrze że się coś ruszyło w tym temacie.

  • Max 11.09.2020

    Czy wreszcie tak jak w innych krajach będą automaty do oddawania plastiku i puszek oraz szkła przy tych marketach. Wszędzie są tylko nie w Polsce.

  • mela 10.09.2020

    Ekstra informacja, dobrze że ogromne firmy zaczynają dostrzegać problem ochrony środowiska.

  • zirytowany klient 10.09.2020

    A w niektórych sieciach toreb bawełnianych nadal nie ma. Tylko plastik przy kasach.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także