16.03.2014/20:13

Biedronka nie zwalnia tempa

W ub.r. wartość sprzedaży netto 2393 sklepów Biedronka wyniosła 32 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 15 proc. Nie było to spowodowane wyłącznie zwiększeniem się liczby placówek o 280. Wzrosła również wydajność istniejących sklepów, które powiększyły sprzedaż o ponad 4 proc.

Powyższe wskaźniki są tym bardziej wymowne, kiedy porówna się je ze skromnym wzrostem sprzedaży, o 2,3 proc., w całym handlu detalicznym. Poza nowymi sklepami i modernizacją 150 istniejących oraz inwestycjami w wyposażenie (w 1400 placówkach zainstalowano piece do odpieku pieczywa), sieć wzbogaciła się o dwa nowe centra logistyczne (w Lubartowie i w Gdańsku), a łączna wartość inwestycji przekroczyła 1,7 mld zł.

Rozwój z pomocą franczyzobiorców
Największy prywatny pracodawca w Polsce (47 000 zatrudnionych, wszyscy na normalnych, czyli nie śmieciowych umowach o pracę) zamierza w br. zwiększyć inwestycje do 2,1 mld zł, co pozwoli dokończyć budowę trzech nowych centrów logistycznych (w Krakowie zostało już uruchomione), stworzyć 5000 nowych miejsc pracy (z płacą co najmniej 2000 zł brutto plus premie i świadczenia socjalne) oraz zwiększyć liczbę sklepów do 2700 (na koniec 2015 roku ma ich działać 3000). Będą wśród nich również placówki franczyzowe, otwierane w mniejszych ośrodkach, liczących 2000­‑2500 mieszkańców. Aktualnie działa już 36 franczyzowych Biedronek.
Biedronka posiada sklepy w 900 miejscowościach w całym kraju, a odwiedza je dziennie 3,5 mln klientów. Dla blisko połowy Polaków sieć sklepów kupiona przez Portugalczyków w 1997 roku (od poznańskiego biznesmena Mariusza Świtalskiego) stanowi główne miejsce robienia zakupów, a 76 proc. rodaków jest jej klientami co najmniej raz w miesiącu. Wartość brandu Biedronka stawia ją na trzecim miejscu wśród marek polskich. Sieć jest na 11. pozycji rankingu największych płatników podatku CIT (w latach 2010­‑2013 wpłaciła fiskusowi 2,4 mld zł).

Ceniony partner handlowy
Biedronka stała się bardzo cenionym partnerem handlowym dla 500 polskich producentów, z czego 100 firm współpracuje z nią od ponad 10 lat. Prowadzi kampanię reklamową polskich produktów „Swoje chwalimy”. Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity, największej polskiej grupy mleczarni, podkreśla, że dzięki dużej sprzedaży do Biedronki mógł zainwestować 120 mln zł i zwiększyć asortyment do 450 produktów. W ub.r. dostarczył Biedronce wyroby o wartości 1,061 mld zł (28,2 proc. całkowitej sprzedaży Mlekovity). Ale sieć rozwija też własną markę, a najbardziej dumna jest z pieluszek Dada, które w Polsce pobiły Pampersy (Procter & Gamble), uzyskując 50­‑proc. udział w rynku.
Biedronka stara się również nadążyć za postępem technologicznym w handlu. Pod koniec ub.r. wprowadziła możliwość płatności przy pomocy telefonu komórkowego (w ciągu pierwszych trzech miesięcy 150 000 transakcji mobilnych). Transakcje kartowe w kasach tej sieci będą jednak możliwe dopiero po obniżeniu opłat bankowych, co – pod wpływem regulacji prawnych – może nastąpić w drugiej połowie br.

Paweł Kapuściński

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (133) Marzec 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.