27.02.2014/18:09

Biedronka nie zwalnia tempa rozwoju

W ubiegłym roku wartość sprzedaży netto 2393 sklepów działających pod szyldem sympatycznego owada wyniosła 32 mld złotych co oznacza wzrost o 14,92 proc. Nie było to spowodowane wyłącznie zwiększeniem liczby placówek (o 280). Wzrastała również wydajność sklepów istniejących już dłużej, które powiększyły sprzedaż o 4,18 proc.

Te wskaźniki są tym bardziej wymowne kiedy się je porówna ze skromnym wzrostem sprzedaży o 2,3 proc. w całym handlu detalicznym. Poza nowymi sklepami i modernizacją 150 istniejących oraz inwestycjami w  wyposażenie (w 1400 placówkach zainstalowano piece do odpieku pieczywa) sieć wzbogaciła się o dwa nowe centra logistyczne (w Lubartowie i w Gdańsku), a łączna wartość inwestycji przekroczyła 1,7 mld zł.

Rozwój z pomocą franczyzobiorców

Największy prywatny pracodawca w Polsce (47 000 zatrudnionych, wszyscy na normalnych umowach o pracę) zamierza w bieżącym roku zwiększyć inwestycje do 2,1 mld zł, co pozwoli dokończyć budowę trzech nowych centrów logistycznych ( w Krakowie zostało już uruchomione), stworzyć dalsze 5000 nowych miejsc pracy (z płacą co najmniej 2000 zł brutto plus premie i świadczenia socjalne) oraz zwiększyć liczbę sklepów do 2700 ( na koniec 2015 r ma być ich 3 000). Będą wśród nich również sklepy franczyzowe otwierane w mniejszych ośrodkach liczących 2000-2500 mieszkańców. Aktualnie działa już 36 Biedronek franczyzowych.

Biedronka ma swoje sklepy w 900 miejscowościach w całym kraju, a odwiedza je dziennie 3,5 mln klientów. Dla blisko połowy Polaków,  sieć sklepów kupiona przez Portugalczyków w 1997 roku (od poznańskiego biznesmena Mariusza Świtalskiego) jest głównym miejscem zakupów, a 76 proc. rodaków jest jej klientami co najmniej raz w miesiącu. Wartość marki Biedronka stawia ją na trzecim miejscu wśród marek polskich. Sieć jest na 11 miejscu największych płatników podatku CIT (w latach 2010-2013 wpłaciła fiskusowi 2,4 mld zł).

Niekwestionowany lider rynku

Biedronka stała się bardzo cenionym partnerem handlowym dla 500 polskich producentów, z czego 100 firm współpracuje z nią od ponad 10 lat. Prowadzi kampanie reklamową polskich produktów „Swoje chwalimy”. Prezes Mlekovity, największej polskiej grupy mleczarni, Dariusz Sapiński podkreśla, że dzięki dużej sprzedaży dla Biedronki mógł zainwestować 120 mln zł i zwiększyć asortyment do  450 produktów. W ubiegłym roku sprzedał Biedronce wyroby wartości 1 061 mln zł (28,2 proc. całkowitej sprzedaży Mlekovity). Ale sieć rozwija też własną markę a najbardziej dumna jest z marki pieluszek Dada, która w Polsce pobiła najbardziej znanego na świecie ich producenta Procter&Gamble uzyskując 50 procentowy udział w rynku.

Biedronka stara się również nadążyć za postępem technologicznym w handlu. Pod koniec  u br. wprowadziła możliwość płatności przy pomocy telefonu komórkowego (w ciągu pierwszych trzech miesięcy  150 000  transakcji mobilnych). Płacenie kartami płatniczymi w kasach tej sieci będzie jednak możliwe dopiero po obniżeniu opłat bankowych, co – pod wpływem regulacji UE – może nastąpić w drugiej połowie roku.

PK

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.