21.11.2018/14:22

Black Friday rozpoczyna gorący okres w logistyce

Od 21 listopada rozpoczyna się sezon zakupowy, najbardziej zapracowany okres dla e-commerce i firm kurierskich. Największy ruch przewidywany jest na dwa tygodnie przed Bożym Narodzeniem.

Z roku na rok, przy okazji Black Friday, coraz więcej sprzedawców decyduje się na specjalne rabaty i promocje. Prognozuje się, że w okresie między 19 a 28 listopada, kiedy to pojawiają się promocje i wyprzedaże związane z Black Friday, Polacy wydadzą ponad 2 miliardy złotych. Według wyliczeń Gemius, w czasie Black Friday serwisy e-commerce odwiedza 7,4 miliona polskich internautów, czyli o jedną czwartą więcej niż w „zwykły”, listopadowy dzień. Black Friday rozpoczyna sezon zakupów przedświątecznych.

Po pierwsze – planowanie

Największym problem, przed jakim stają w tym okresie przedsiębiorcy jest odpowiednie zaplanowanie pracy e-sklepu w nadchodzącym okresie. Trudno oszacować, jakie wyniki sprzedażowe osiągnie w tym czasie firma, należy być jednak przygotowanym na każdą okoliczność i zadbać o odpowiednie wsparcie logistyczne. Szybka realizacja zamówień jest uzależniona od sprawnego łańcucha dostaw: jeśli na którymś z jego etapów nastąpi zator, może to znacząco osłabić ich płynność, a w konsekwencji doprowadzić do strat finansowych.

Jak przekonują eksperci, na początku należy wyznaczyć odpowiednią wielkość zamówienia produktów od dystrybutora, która powinna być oparta o dane sprzedażowe z poprzednich lat. Na tej podstawie łatwiej będzie wybrać chociażby adekwatną powierzchnię magazynową, w której przchowywane będą towary. Z uwagi na to, że trudno jest przewidzieć dokładną liczbę zamówień, warto zostawić sobie zapas wolnego miejsca.

Współpraca z partnerem logistycznym

Do płynnego funkcjonowania sklepu internetowego, niezbędne jest odpowiednie wsparcie firm kurierskich. Odpowiednio szybkie dotarcie przesyłki do klienta może usprawnić wprowadzenie dodatkowych opcji punktów dostawy. Ze względu na duży wolumen zamówień, znacznie więcej pracy wykonują sami kurierzy. Zwiększenie liczby miejsc, w które paczka może zostać dostarczona, a następnie odebrana w wybranym przez klienta momencie, ułatwia i skraca proces tzw. last mile, czyli etapu doręczenia przesyłki bezpośrednio do klienta. Poprawia również elastyczność dostaw, czyniąc sklep bardziej atrakcyjnym. Sieci kurierskie mają swoje punkty odbioru w wielu łatwo dostępnych miejscach np. sieciach sklepów, które znajdują się w galeriach handlowych, na dworcach, czy w biurowcach. Sprawdza się to szczególnie w przypadku sprzedaży zagranicznej, a jak wynika z raportu DHL Express ok. 20% transgranicznych transakcji zakupu ma wartość powyżej 200 dolarów, co jest poziomem wyższym niż na krajowych rynkach e-handlu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.