Bożena Nawara-Borek, Carrefour PL: Polacy są już gotowi na zakupy żywności przez internet
Firma Carrefour rozwija liczne koncepty związane z rozwojem segmentu e-commerce. - W Carrefour roczny wzrost sprzedaży w tym kanale osiąga wyniki trzycyfrowe, a rynek rośnie ok 30 proc. rok do roku. Tak duża dynamika pokazuje, że klienci są już gotowi na zakupy artykułów spożywczych przez internet - mówi w rozmowie z wiadomoscihandlowe.pl Bożena Nawara Borek, dyrektor ds. e-commerce Carrefour Polska.
Rynek e-commerce i e-grocery w Polsce rośnie z roku na rok. Jaka jest strategia firmy Carrefour, by skorzystać z tego potencjału?
W Polsce musimy rozróżnić bardzo wyraźnie rynek e-commerce od e-grocery. Pierwszy rynek, czyli non-food, świetnie się rozwinął w ostatnich latach. Były takie okresy, kiedy wzrost rok do roku wynosił nawet 20 proc. Według PMR jego wartość to 40 mld złotych, czyli 5 proc. wartości sprzedaży detalicznej. Sytuacja na rynku e-grocery jest bardziej skomplikowana. Jego wartość nie przekracza 1 proc. całej sprzedaży detalicznej. Mimo to dostawy produktów spożywczych przez internet są bardzo istotne dla wszystkich graczy. Przykładowo, w Carrefour roczny wzrost sprzedaży w tym kanale osiąga wyniki trzycyfrowe, a rynek rośnie ok 30 proc. rok do roku. Tak duża dynamika pokazuje, że klienci są już gotowi na zakupy artykułów spożywczych przez internet.
Moim zdaniem dalszy potencjał rozwoju e-grocery jest bardzo duży. Każdy gracz musi jednak być świadomy tego, że handel przez internet to nie tylko sprzedaż produktu, ale i usługi. Zamówienie trzeba przygotować, wielokrotnie sprawdzić, uzupełnić substytutami, jeśli nie ma zamówionego towaru. Dlatego dużym wyzwaniem jest „real-time-inventory”, czyli oferowanie klientom tylko tych produktów, które rzeczywiście są na magazynie, z którego realizowane są dostawy. Nie możemy oprzeć sprzedaży na dostępności produków w sklepie stacjonarnym, bo wtedy zamówienia bardzo często będą niekompletne. My wybraliśmy inny model biznesowy. Nazywam go „mix-store” i świetnie sprawdza się w Warszawie. Nasz hipermarket w Targówku ma część „dark store”, która obsługuje tylko zamówienia e-commerce. Mamy swoją flotę samochodów i różne sposoby na dostawy towarów. Stawiamy na jakość usługi, bo to procentuje.
Według badania Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej Carrefour jest w grupie najbardziej rozpoznawalnych sklepów internetowych…
Bardzo lubię odnosić się do tego badania, bo ono pokazuje, jak bardzo w ciągu ostatniego roku zmienił się rynek. 43 proc. badanych wskazało carrefour.pl jako sklep, w którym robi zakupy. To więcej niż inni konkurenci., którzy są na rynku już od 8-10 lat. My niecałe 2 lata. To pokazuje, jak silna jest nasza marka – bo z naszej oferty korzystają zarówno nasi lojalni klienci, jak i ci, którzy nie kupowali wcześniej w sklepach stacjonarnych Carrefour.
4 komentarze
-
12.10.2018
"niedawno" - no błagam
-
30.08.2018
Są sklepy, które wszystko to zapewniają. Numer jeden dla mnie to Frisco.pl. Wręcz mistrzowska obsługa klienta, zarówno jeśli chodzi o szybkość jak i jakość.
-
25.08.2018
Klienci pewnie sa tez gotowi zeby latac na ksiezyc za 1000 zl, ale czy komus na wieksza skale sie to oplaci... mowie o online dla zywnosci, szczegolnie swiezej. Mrzonki... tyle, ze powszechnie powtarzane. I wedlug zasady, ze wielokrotnie powtarzane klamstwo staje sie prawda, ludzie uwierzyli, ze przysLosc dla food retail to online.
-
24.08.2018
Pytanie czy machina handlowa i sprzedający są gotowi? i rozumie że e-commerce to nie tylko albo wręcz w ogóle nie technologia tylko zmiana podejścia do klienta i umiejętność szybkich odpowiedzi na zapytania klienta, dostawy w 24h i obsługa posprzedażowa na poziomie conajmniej takim jak w samym procesie zakupowym - bo tu widzę DUŻE braki zarówno w handlu detalicznym i hurtowym FMCG
8