08.11.2018/14:18

Brytyjskie supermarkety zmieniają taktykę w walce z dyskontami Aldi i Lidl

Niemieccy dyskonterzy systematycznie powiększają udziały w brytyjskim rynku spożywczym, kosztem największych sieci miejscowych – tzw. Big Four – Tesco, Sansbury, Morrisons i Asda. Brytyjscy detaliści poszukują nowych sposobów rywalizowania z dyskonterami. Tesco i Morrisons rozwijają hurt, a Sainsbury próbuje połączyć się z siecią Asda – analiza serwisu proactiveinwestors.co.uk.

Ostanie wyniki kwartalne sprzedaży LfL sieci Morrisons pokazują spowolnienie wzrostu z 2,5 proc. w II kw. Do 1,3 proc. w III kw. 2018 r. Jednocześnie dywizja hurtowa sieci odnotowała w ostatnich trzech miesiącach wzrost sprzedaży LfL o 4,3 proc., a w poprzednim kwartale wzrost był wolniejszy, ale też wyraźny – 3,8 proc. Dane te wskazują, że rozbudowa hurtu była trafną decyzją.

Jednocześnie Morrisons rozszerza ofertę produktową w supermarketach, by zwiększyć sprzedaż w okresie świątecznym, rozbudowując asortyment produktów lokalnych i marki własnej premium – Best – a w planach jest wprowadzenie nowej serii żywności wegańskiej oraz dla dzieci. Sieć poprawia też jakość usług cyfrowych.

Tesco szturmem podbiło kanał hurtowy, przejmując Bookera, który przyniósł grupie dodatkowe 11,8 proc. wzrostu sprzedaży w pierwszym półroczu roku fiskalnego 2018, kończącego się 25 sierpnia. Fuzja w Bookerem przyniosła także synergie kosztowe, szacowane na 60 mln funtów w obecnym roku fiskalnym, z perspektywą wzrostu do kwoty 140 mln w przyszłym roku i nawet 200 mln w roku fiskalnym 2020/21.

Tesco zawarło ponadto sojusz zakupowy z francuskim Carrefourem, co zwiększy siłę zakupową obu sieci i pozwoli na wspólne zakupy produktów marki własnej.

Pozycja Tesco jako lidera rynku brytyjskiego może zostać zagrożona, jeśli dojdzie do transakcji odkupienia przez Sainsbury sieci Asda, której obecnym właścicielem jest Walmart. Transakcja warta 7,3 mld funtów jest obecnie przedmiotem postępowania przed brytyjskim urzędem antymonopolowym.

Jednak Sainsbury ma obecnie problemy z zyskiem operacyjnym, podgryzanym przez Niemieckie dyskonty oraz detalistów online. Trudna sytuacja na rynku skłoniła sieć do ruchu, który ma zmniejszyć jej uzależnienie od wyników sprzedażowych w supermarketach – w 2016 r. doszło do przejęcia firmy Argos, prowadzącej sprzedaż katalogową. Do końca tego roku finansowego w supermarketach Sainsbury ma być uruchomione ok. 90 placówek Argos, a do wiosny przyszłego roku połączenie obu podmiotów powinno przynieść synergie rzędu 160 mln funtów.

Jeśli ostatecznie dojdzie do przejęcia sieci Asda, nowy podmiot będzie miał największe udziały w brytyjskim rynku detalu spożywczego.

Źródło: proactiveinwestors.co.uk

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.