Carrefour wdrożył rewolucyjną technologię kontroli łańcucha dostaw żywności
Pierwsze w Europie wdrożenie technologii blockchain do monitorowania łańcucha dostaw żywności to ważny krok na drodze realizacji planu transformacji Carrefour 2022. Technologia została zastosowana w przypadku kurczaków z linii Carrefour Quality Line Auvergne. Do końca roku wdrożenie obejmie kolejnych osiem linii produktów zwierzęcych i roślinnych.
Wiadomoscihandlowe.pl informowały o inwestycjach Carrefoura, który przeznaczył miliardy euro m.in. na wdrożenie technologii blockchain do monitorowania łańcucha dostaw żywności. Pierwsze takie wdrożenie stało się faktem. Carrefour jako pierwszy w Europie zastosował tę technologię w przypadku kurczaków z wolnego wybiegu Carrefour Quality Line Auvergne, których sieć sprzedaje ok. miliona sztuk rocznie. W kolejce czekają takie linie produktów jak jajka, sery, mleko, pomarańcze, pomidory, łososie i mięso wołowe. Dzięki blockchain konsumenci będą mogli prześledzić całą drogę produktów „z pola na stół”.
Blockchain to bezpieczna cyfrowa baza danych, której nie można sfałszować, ponieważ są w niej przechowywane w określonym ciągu wszystkie kolejne informacje, dostarczane przez użytkowników systemu. Technologia może być wykorzystywana w sektorze spożywczym w taki sposób, że wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw – producenci, przetwórcy i dystrybutorzy – mogą dostarczać informacje na temat roli, jaką odegrali w przypadku każdej partii towaru. Dane obejmują m.in. daty, miejsca, budynki gospodarcze, kanały dystrybucji, zastosowane działania itp.
W praktyce system działa w ten sposób, że każda etykieta produktu zawiera kod płaski QR, który konsument może zeskanować smartfonem, uzyskując dostęp do pełnej informacji o produkcie oraz drodze, jaką przeszedł. W przypadku kurczaków może to być nazwa fermy, w której były wyhodowane, nazwisko farmera, jaka karma była podawana (np. jakie zawierała zboża, czy zawierała soję, czy była wolna od GMO itd.) jakie zabiegi były stosowane w hodowli (np. czy podawano antybiotyki), kto przeprowadził ubój, jak przebiegały poszczególne etapy transportu, wraz z takimi szczegółami, jak monitoring temperatury przechowywania w całym łańcuchu logistycznym.
Technologia blockchain przyniesie wiele korzyści branży spożywczej. Dla konsumentów oznacza pełny dostęp informacji o drodze produktu w łańcuchu dostaw. Dla hodowców to sposób na prezentację swoich produktów oraz swoich umiejętności. Carrefour będzie udostępniał bezpieczną bazę danych wszystkim swoim partnerom, gwarantując w ten sposób swoim klientom wysoki poziom bezpieczeństwa żywności.
– Mamy stać się liderem transformacji rynku spożywczego. Taki cel wyznaczył Alexandre Bomparda w planie transformacji grupy Carrefour. Wykorzystanie technologii blockchain to dobry przykład działań służących realizacji tego celu. Jako pierwsi w Europie oferujemy klientom gwarancję pełnej przejrzystości procesów produkcji oraz możliwość dokładnego śledzenia drogi produktów w łańcuchu dostaw – wyjaśnił Laurent Vallée, sekretarz generalny i szef działu jakości i bezpieczeństwa żywności w firmie Carrefour.
11 KONGRES RYNKU FMCG JUŻ 10 MAJA. KLIKNIJ - WEŹ UDZIAŁU W KONGRESIE!
1 komentarz
-
08.03.2018
Poza tym uruchomił internetowy sklep Carefour Codziennie z dostawami w każdy dzień, realizowanym przez zewnętrznych dostawcow.