23.01.2019/14:24

Centra handlowe przekształcają się w samowystarczalne miasteczka [OPINIA]

Sklepy, kina, restauracje, siłownie czy urzędy to jedne z licznych usług oferowanych przez galerie handlowe. Centra te stały się nieodłącznym elementem współczesnych aglomeracji, wpisanym w tkankę miejską. Odwiedzanie ich już niekoniecznie oznacza zakupy. Coraz częściej jest to po prostu chęć przebywania w jasnym, przyjaznym otoczeniu, gdzie kontakt z kulturą i sztuką jest na wyciągnięcie ręki.

Centrum handlowe to obecnie prawdziwy ośrodek życia społecznego, w którym oprócz zrobienia zakupów, pójdziemy na premierę filmu, zjemy obiad z przyjaciółmi, zorganizujemy spotkanie biznesowe, poćwiczymy w klubie fitness czy weźmiemy udział w koncercie. Współczesna galeria to także ogromne możliwości spędzania czasu z najmłodszymi, a więc różnego typu sale zabaw, teatrzyki, konkursy i wydarzenia plenerowe.

– Polskie centra handlowe systematycznie rozszerzają swoje funkcje. W ciągu 30 lat zdążyły przeobrazić się z galerii I generacji, w których centralnym punktem był hipermarket, np. M1 w Krakowie, w galerie IV generacji, gdzie intensywnie rozbudowano część rozrywkową i rekreacyjną, a przy centrach zaczęły powstawać biurowce i hotele. W miejscach tych duży nacisk kładzie się na poszerzoną ofertę kulturalną i tak np. w Manufakturze w Łodzi znajduje się teatr oraz trzy muzea, w Serenadzie w Krakowie, dzięki dobrej akustyce, organizowane są koncerty, a w Galerii Bronowice zlokalizowano mały amfiteatr, oddział ASP, czytelnię oraz kino studyjne. Jednak prawdziwą perełką sztuki jest Stary Browar w Poznaniu. Centrum to od lat organizuje Art&Fashion Festival, na którym młodzi artyści mają okazję wziąć udział w warsztatach projektowania mody i biżuterii czy np. kursach fotografii – mówi Piotr Wroczek, Project Director z Workshop.re.

Oprócz tego w nowoczesnych centrach specjalne strefy do co-workingu oferują możliwość pracy w ciszy w komfortowo zaprojektowanym otoczeniu. Takie miejsce znajdziemy w Warszawie w Złotych Tarasach, w Galerii Katowickiej czy Galerii Bronowice w Krakowie. W centrach handlowych ważną rolę odgrywają też przestrzenie zieleni. Zachwyt budzi galeria Forum Gdańsk, gdzie tereny zielone zajmują aż 1/3 powierzchni, na której posadzone zostanie 33 tysiące roślin. Całość zaprojektowano tak, by w każdej z pór roku za sprawą roślinności galeria wyglądała całkowicie inaczej.

Samowystarczalne miasteczka

Najnowocześniejsze obiekty centrów handlowych, a więc galerie V generacji, coraz bardziej przypominają prawdziwe miasta. Zarówno pod względem wyglądu – wnętrza projektowane są na wzór przestrzeni miejskiej – jak i zaspokajania wielu codziennych potrzeb, łącznie z pracą, edukacją, rozrywką i mieszkaniem. Takie centrum znajdziemy w Edmonton w Kanadzie. Jest ono największą atrakcją turystyczną tego regionu. Każdego roku odwiedza je prawie 31 mln osób, które mogą spędzić czas m.in. w parku wodnym, udać się do oceanarium, pograć w minigolfa czy pozjeżdżać kolejką górską.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.