11.01.2019/11:33

Chiny mogą być szansą dla polskich przedsiębiorstw e-commerce

Chiny to największy rynek e-commerce na świecie. Jest wart dwukrotnie więcej niż amerykański. Chińscy e-konsumenci wydają na zakupy online średnio 30 proc. miesięcznych zarobków, Europejczycy 3 proc. Wśród chińskich kupujących warto wyróżnić millenialsów w przedziale wiekowym 19-36. 70 proc. z nich posiada własne domy.

W 2017 roku wartość rynku e-commerce w Chinach przekroczyła granicę 1 biliona dolarów, przewyższając łączną wartość rynku amerykańskiego (450 mld), brytyjskiego (110 mld) oraz japońskiego (95 mld). Wynika to z zamiłowania Chińczyków do robienia zakupów online – prawie co piąta transakcja na rynku detalicznym odbywa się przez internet. Coraz bardziej rośnie potencjał chińskiego handlu międzynarodowego. Według przewidywań w 2020 roku zagraniczne produkty będzie zamawiać w Chinach aż 1/4 społeczeństwa. Otwiera to ogromne możliwości dla przedsiębiorców e-commerce szukających nowych rynków zagranicznych dla swojej działalności.

Wzrosty chińskiego handlu międzynarodowego online wynikają ze specyfiki tamtejszego konsumenta. Ze względu na ograniczony asortyment produktowy na wewnętrznym rynku, lepszą jakość i trwałość zagranicznych produktów Chińczycy są w stanie zapłacić za ich zakupy prawie dwukrotnie więcej niż za krajowe. W związku z tym dynamicznie rośnie wartość transgranicznych zakupów. Niemal 40 proc. zagranicznych transakcji wynosi 45-75 dolarów, co trzecia 75-150 dolarów. Łączna wartość e-zakupów ma wzrosnąć do 2021 roku o 100 mld dolarów (obecnie szacuje się, że jest to ok. 400 mld dolarów).

Grupą do której szczególnie warto dotrzeć z ofertą swojego sklepu są młodzi Chińczycy. Według Singapurskiej Rady Turystyki, między 2016 a 2020 rokiem przyczynią się oni do powiększenia wartości krajowego rynku e-commerce o 13 proc., skupiając się głównie na zakupach modowych, a także elektronicznych. W 2016 roku chińscy millenialsi stanowili już ponad połowę użytkowników internetu w Chinach, jeśli mówimy zaś o internecie mobilnym, stanowili niemal 90 proc.. Co ciekawe już w tak młodym wieku są to ludzie zamożni – 70 proc. ludzi w przedziale wiekowym 19-36 jest w posiadaniu własnych domów, co jest wynikiem dwukrotnie wyższym niż w USA i Wielkiej Brytanii. Statystyczny Chińczyk na zakupy online wydaje niemal 30 proc. zarobku, czyli 10 razy więcej niż w Europie Zachodniej. Wiąże się to również z faktem, że szczególnym zainteresowaniem cieszą się w Chinach produkty z segmentu premium.

Cały czas zwiększa się liczba polskich przedsiębiorców związanych z e-commerce, którzy decydują się na otworzenie swojej działalności na rynki zagraniczne. Jak pokazują wyniki raportu DHL Express, wiąże się to ze wzrostem sprzedaży nawet o 10 proc.. Większa jest też wartość zakupów – około 20 proc. transgranicznych transakcji ma wartość ponad 200 dolarów. Sprzedawcy których produktów powinni zwrócić szczególną uwagę na Chiny?

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.