12.09.2016/14:28

Badanie cenowe Global Pricing 2016: Co druga firma aktywnie zaangażowana w wojnę cenową

Silniejsza konkurencja ze strony tanich dostawców oraz wzmacniająca się pozycja negocjacyjna klientów to tylko dwa z wielu powodów rosnącej presji cenowej niezależnie od branży. Firmy nie muszą biernie poddawać się temu zjawisku… Mogą odpowiedzieć, wdrażając efektywne podejście do zarządzania cenami.

Liczby są alarmujące: 8 na 10 firm niezależnie od branży odczuwa silniejszą presję cenową. Niemal połowa firm biorących udział w badaniu (49%) przyznaje, że jest aktywnie zaangażowana w wojnę cenową. Są to główne wnioski z międzynarodowego badania cenowego Global Pricing Study 2016, przeprowadzanego cyklicznie, co 2 lata przez firmę doradczą Simon-Kucher & Partners.

Marże będą nadal spadały w 2016 roku

Rosnąca konkurencja ze strony tanich dostawców oraz silniejsza pozycja negocjacyjna klientów są wskazywane, jako główne przyczyny rosnącej presji cenowej. W konsekwencji firmom bardzo trudno jest poprawić poziom marżowości. Tylko 6 na 10 firm przyznaje, że udało im się podnieść marże w ciągu ostatniego roku.

- Sytuacja będzie się pogarszać ze względu na konieczność podnoszenia płac w wielu branżach, doprowadzając do wzrostu kosztów stałych w firmach nawet o 3%. To z kolei może wiązać się z dalszym spadkiem zysków – tłumaczy Richard Zinoecker, partner zarządzający warszawskim biurem Simon-Kucher & Partners.

Na podstawie badania eksperci Simon-Kucher & Partners szacują, że w tym roku marże w firmach mogą spaść nawet o 0,7%.

Są jednak firmy odnoszące sukcesy nawet w bardzo konkurencyjnych warunkach rynkowych, którym nie straszne są rosnące koszty. Ich tajemnica sukcesu to profesjonalne podejście do zarządzania cenami (pricing excellence).

Wiele firm przyznaje, że inwestuje zbyt mało w działania związane z zarządzaniem cenami (pricing). W rzeczywistości, 87 % firm uczestniczących w Global Pricing Study 2016 wskazało, że usprawnienia w obszarze strategii cenowej, kontroli cen oraz narzędzi wspierających proces zarządzania cenami są im bardzo potrzebne. Firmy najbardziej profesjonalne w pricingu, tj. 13% firm biorących udział w badaniu

Global Pricing Study 2016, potwierdziło, że profesjonalne podejście do polityki cenowej ma efektywne przełożenie na ich firmy – inwestowanie w zarządzanie cenami spowodowało, ze znajdują się w znacznie korzystniejszej pozycji rynkowej w odróżnieniu do ich konkurencji. Zyski tych firm, mierzone marżą EBIDTA, są o 27% wyższe w odniesieniu do „pozostałych” firm.

Autorzy badania wyjaśniają, że te liczby nie wzięły się z powietrza. Firmy osiągające największe zyski są bardziej profesjonalne w porównaniu do innych firm niemal w każdym obszarze zarządzania cenami.  Dla przykładu „najlepsze” firmy wprowadzają regularne podwyżki cen, jako strategiczne projekty obejmujące całą firmę, zamiast delegować to zadanie na dział sprzedaży, jak często robi wiele przedsiębiorstw. W konsekwencji, wskaźnik wdrożenia podwyżek cen przez „najlepsze” firmy jest o 38% wyższy niż w pozostałych firmach.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.