19.08.2014/22:01

Cygara i cygaretki w pytaniach i odpowiedziach

Zajmują mało miejsca, mają długie terminy ważności i... dają rewelacyjne marże – na cygaretki około 10-20 proc., natomiast na cygara 20-40 proc.

Dlaczego rośnie sprzedaż cygar i cygaretek?

Wpływ mają trzy czynniki: dostępność – rośnie dystrybucja w specjalistycznych trafikach, sklepach alkoholowych, ponadto detaliści, chcąc zwiększyć prestiż placówki i podwyższyć marże, wprowadzają cygara do oferty. Drugi czynnik to cena – coraz bardziej konkurencyjna, dostępna nie tylko dla konesera. Trzeci powód to stale rosnąca zamożność społeczeństwa (mimo opinii o kryzysie). Podobne trendy widać w cygaretkach, które mają znacznie szerszą dystrybucję niż cygara. To efekt bardziej przystępnych cen oraz braku konieczności zainwestowania w humidor (specjalny pojemnik z drewna cedrowego lub okoume do przechowywania cygar).

Jak zmienia się profil klienta, który kupuje cygara, cygaretki?

Cygara – po okresie, gdy były traktowane, jako dobro ekskluzywne i trafiały do wyselekcjonowanej grupy odbiorców (biznesmeni, politycy, ludzie kultury i sztuki, menedżerowie wyższego szczebla) – od kilku lat są przedmiotem zainteresowania szerszego grona konsumentów. Sięgają po nie coraz częściej ludzie aspirujący, poszukujący nowości, a także palacze papierosów poszukujący intensywniejszych doznań.

Co musi wiedzieć sprzedawca, aby zarekomendować cygaro lub cygaretkę?

Powinien koniecznie znać kraj pochodzenia (Kuba, Dominikana, Honduras, Nikaragua itd.), moc cygara (lekkie czyli łagodne, średniej mocy, mocne), wiedzieć, jak zostało wyprodukowane (ręcznie czy maszynowo) i potrafić ocenić klasę cygara (niskiej jakości, średniej jakości, wysokiej jakości). Aby cygaro ręczne zachowało wysoką jakość, sprzedawca powinien pamiętać, że przechowuje się je w humidorze, w którym utrzymywana jest odpowiednia temperatura (18­‑23°C) i wilgotność (65­‑75 proc.) – uzyskamy ją, wyposażając humidor w specjalne kryształki lub nasączając gąbkę wodą destylowaną.

Jak eksponować takie wyroby?

Cygara maszynowe, do których zaliczają się również cygaretki, przechowujemy na półce, najlepiej w szklanej gablocie, cygara ręczne – wyłącznie w humidorze. O poradę dotyczącą ekspozycji można poprosić przedstawiciela handlowego firmy sprzedającej cygara np. Scandinavian Tobacco Group Polska. On również pomoże wybrać odpowiednią gablotę lub humidor.

Jak je sprzedawać?

Pierwsza sprawa to dobra ekspozycja w sklepie, druga – wyedukowani sprzedawcy, którzy polecają cygara i cygaretki klientom: miłośnikom cygar oraz palaczom papierosów, poszukującym nowych produktów. Oczywiście wszystkie działania muszą uwzględniać ograniczenia prawne, dotyczące promocji wyrobów tytoniowych.

Jakie cygaretki i cygara wybrać na początek do sklepu?

Liderem kategorii cygaretek jest marka Colts w wersji z filtrem (Vanilla, Cherry, Rum, Grape, Menthol) oraz Colts bez Filtra (Original), charakteryzująca się wysoką jakością, różnymi aromatami i przystępną ceną (około 10 zł brutto za 10 sztuk). Dla bardziej wymagających przeznaczona jest cygaretka nr 1 na świecie, czyli Café Crème, sprzedawana w opakowaniach blaszanych w wersjach bez filtra i z filtrem np. Cafe Creme Finos z filtrem – 11,95 zł – cena półkowa za blaszkę 10 szt. Zanim wprowadzimy cygara ręczne, możemy zaproponować klientom cygara maszynowe, np. Henry Wintermans Royales w cenie sugerowanej 2,5 zł/szt. Z cygar ręcznych dobrze sprzedaje się linia Premium Macanudo 1968 w wersjach Corona, Robusto i Gigante. Cygara te zapewniają intensywne doznania, dzięki dominikańskim i nikaraguańskim tytoniom, które dojrzewają w drewnianych belach owiniętych korą palmową. Sugerowana cena brutto tych produktów waha się między 28 zł (Macanudo 1968 Corona) a 35 zł (Macanudo 1968 Gigante). Z wysokiej klasy cygar, lecz bardziej przystępnych cenowo, dobrą propozycją jest hondurańsko­‑nikaraguański Don Tomas, szczególnie w tubie, dzięki czemu często wybierane jest na prezent – sugerowana cena na półce wynosi 18 zł brutto.

Ile wynosi średnia marża na cygaretki, a ile na cygara?

Marża handlowa na cygaretki wynosi około 10­‑20 proc., natomiast marże na cygara potrafią dochodzić do 20­‑40 proc.

Czy w zwykłym sklepie spożywczym sprzeda się cygaro?

Tak, ale z kategorii cygar VFM (gwarantujących jakość za przystępną cenę), czyli kosztujące około 10­‑15 zł za sztukę np. Don Sebastian za 12 zł (cygaro ręczne) lub Henry Wintermans Corona de Lux (cygaro maszynowe) za 10 zł.

Jaka jest przyszłość kategorii w Polsce?

Obiecująca. Jako przykład spójrzmy na kategorię whisky, która 10 lat temu praktycznie nie istniała na szerszym rynku. Dziś trudno jest znaleźć sklep monopolowy, w którym nie ma whisky.



(oprac. HUW)
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Scandinavian Tobacco Group Polska

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (137) Sierpień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.