07.07.2014/22:06

Czas na specjalizację

Słabsza koniunktura odchodzi w przeszłość, a handel czekają dwa dobre lata. Będzie rosło znaczenie e­‑handlu oraz placówek typu convenience, pozwalających klientom zaoszczędzić czas. Najwięcej nowoczesnych sklepów i centrów handlowych pojawi się na wschodzie kraju.

Handel wnosi blisko jedną trzecią wartości polskiego Produktu Krajowego Brutto (PKB) – wynika z raportu przygotowanego przez DNB Polska i Deloitte. Firmy handlowe wytwarzają 17 proc. PKB, zaś sektory pośrednio powiązane z handlem, takie jak logistyka, obsługa nieruchomości czy informatyka – kolejne 12 proc. Bezpośrednio lub pośrednio z tym sektorem związany jest co czwarty legalnie zatrudniony Polak (3,6 mln osób).

Połowa sklepów ma powyżej 400 mkw.

W ciągu ostatniej dekady struktura handlu mocno się zmieniła, co ma odzwierciedlenie w liczbie sklepów: w 2002 roku było ich ponad 450 000, zaś w 2012 roku już o 21 proc. mniej – 360 000. Małe placówki nie potrafiły konkurować ze średnimi lub wielkopowierzchniowymi, często sieciowymi sklepami, a obecnie co drugi punkt handlowy ma powyżej 400 mkw. Dla porównania, w 2005 roku tak dużych sklepów było o ponad jedną piątą mniej. Nie zanosi się na zmianę trendów, a małych placówek będzie ubywać – w zeszłym roku sprzedaż żywności najszybciej rosła w firmach handlowych zatrudniających powyżej 10 osób (aż o 24 proc.). – W Polsce poziom sprzedaży w sieciach handlowych jest wyższy niż w wielu innych, bardziej rozwiniętych krajach. W związku z tym w przyszłości nie spodziewamy się znaczących zmian w strukturze handlu detalicznego, a rynek będzie się rozwijał głównie poprzez konsolidacje i przejęcia – uważa Artur Tomaszewski, prezes DNB Bank Polska.

Ściana Wschodnia goni resztę kraju

Wzrost siły nabywczej biedniejszych regionów, postępująca urbanizacja oraz poprawa sieci drogowej to – zdaniem Rafała Antczaka z zarządu Deloitte – najważniejsze czynniki rozwoju handlu w najbliższej przyszłości. Na wschodzie kraju, w woj. lubelskim i podkarpackim, dochód na osobę wynosi obecnie dwie trzecie średniej krajowej, podczas gdy np. w woj. dolnośląskim – 113 proc. – Ściana Wschodnia będzie gonić zachodnie województwa, gdzie nasycenie sklepami wielkopowierzchniowymi jest wyraźnie większe – przewiduje Antczak. W woj. lubelskim, podlaskim i podkarpackim na jednego mieszkańca przypada obecnie niespełna 0,17 mkw. powierzchni super­‑ i hipermarketów, podczas gdy na zachodzie i południu kraju (woj. zachodniopomorskie, lubuskie, dolnośląskie, opolskie i śląskie) wskaźnik ten przekracza 0,25 mkw.

Dobre perspektywy

Twórcy raportu szacują, że po słabym 2013 roku kolejne dwa lata będą dla branży dobre lub bardzo dobre. Wzrost dochodów Polaków spowoduje ożywienie w handlu detalicznym, którego dynamika w latach 2014­‑2015 ma wynieść około 6 proc., co będzie dobrym wynikiem na tle pozostałych państw Unii Europejskiej. Ponad dwukrotnie lepsze perspektywy i wzrost o około 14 proc. ma stać się udziałem handlu hurtowego, napędzanego dynamicznie rosnącym eksportem. Twórcy raportu podkreślają jednak, że perspektywy dla hurtu trudniej oszacować ze względu na sytuację za naszą wschodnią granicą. Eksport polskiej żywności do Rosji rósł w ostatnich latach dwucyfrowo, a polityczne zaangażowanie Polski w konflikt na Ukrainie zaowocowało m.in. zamknięciem rosyjskiego rynku dla niektórych polskich producentów mięsa i nabiału. Część tych strat powinno jednak zneutralizować otworzenie się rynku ukraińskiego.

Łączenie się świata wirtualnego i rzeczywistego będzie kolejnym ważnym trendem w rozwoju handlu w najbliższych latach. Udział kanału internetowego w całości sprzedaży wynosi w Polsce około 3 proc. W Europie Zachodniej jest to 5­‑10 proc. Ta różnica będzie się zmniejszać, bo tempo rozwoju naszego e­‑handlu, napędzanego m.in. coraz szerszym, mobilnym dostępem do internetu, wynosi ponad 20 proc. rocznie.



Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (136) Czerwiec - Lipiec 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.