07.07.2014/22:06

Czekolada i latem się obroni

W cieplejszych miesiącach sprzedaż czekoladowych impulsów spada tylko o 3­‑4 proc. w porównaniu z pozostałymi częściami roku. Czy przy tak małej różnicy warto przebudowywać półkę na czas wakacji?

Przekonanie, że czekolada jest kategorią o zauważalnej sezonowości, to pogląd prawdziwy, ale... nie do końca. Owszem, latem sprzedaż czekoladowych wafli, batonów i innych tego typu przekąsek spada, ale nie tak mocno, jak mogłoby się wydawać. – Dokładna analiza danych Nielsen za 2013 rok wskazuje, że pomijając okres Bożego Narodzenia średnia sprzedaż wyrobów czekoladowych między czerwcem a wrześniem jest tylko o około 10 proc. niższa niż średnia z pozostałych miesięcy, również nie uwzględniających końcówki roku – mówi Mariusz Jaroszewski z Mars Polska. Dodaje, że impulsowe produkty czekoladowe notują w tym czasie tylko nieznaczne spadki – rzędu 3­‑4 proc. Podobne obserwacje mają w Mondelez Polska. Agnieszka Kępińska­‑Sadowska, rzeczniczka firmy wskazuje, że Milka, Prince Polo, 3bit czy Oreo latem cieszą się podobnym zainteresowaniem wśród konsumentów jak w pozostałych częściach roku. Spadki, jeśli są, to niewielkie.

Czy przy tak małej różnicy warto w ogóle przebudowywać półkę impulsową na czas wakacji?

Oczywiście wiele sklepów, szczególnie tych niezrzeszonych, wciąż nie jest wyposażonych w klimatyzację, ale przecież Polska nie należy do gorących krajów. W naszym umiarkowanym klimacie upalne dni można właściwie policzyć na palcach obu rąk. A okazji do zjedzenia czegoś słodkiego nie brakuje. Zamiast ograniczać czekoladową ofertę, lepiej zadbać o właściwą ekspozycję – przede wszystkim usunąć czekoladę z nasłonecznionych miejsc w cień, byle klient był w stanie dostrzec tę ofertę. Mariusz Jaroszewski zaleca też, by od czasu do czasu sprawdzić jakość produktów – choćby, czy nie są zbyt miękkie. Zjedzenie takiego batonika nikomu raczej nie zaszkodzi – chodzi bardziej o to, że klient, mimo ochoty na coś słodkiego, nie sięgnie po niego z obawy przed ubrudzeniem się.

– Produkty czekoladowe można przechowywać bliżej lodówek, ale nie wszystkie z nich do tego się nadają, np. Mars, Milky Way czy Bounty są smaczne w wersji schłodzonej, natomiast walory smakowe schłodzonych batonów Snickers i Twix są znacznie zmniejszone – zwraca uwagę Mariusz Jaroszewski.

Profesor Krzysztof Krygier, kierownik zakładu technologii tłuszczów i koncentratów spożywczych wydziału nauk o żywność na SGGW zwraca uwagę, że dobra czekolada powinna być bardziej odporna na wysokie temperatury niż ta gorszej jakości. – Takie wyroby zachowują walory smakowe i właściwości fizyczne, szczególnie twardość nawet w temperaturze 25­‑30 stopni C – zapewnia profesor. Wyjaśnia, że biały nalot, czyli tzw. kwiat tłuszczowy, który czasem pojawia się na słodyczach czekoladowych, nie jest szkodliwy dla zdrowia – to zwykły tłuszcz, który wypłynął na powierzchnię. Może mieć to związek z nagłymi zmianami temperatury. Najczęściej biały nalot można zobaczyć na produktach z nadzieniem orzechowym, które zawiera sporo tłuszczu ciekłego. – Przepisy nie nakazują handlowcom przechowywania słodyczy czekoladowych w lodówkach. Roztopiona czekolada nikomu nie zaszkodzi, niektórym nawet bardziej smakuje. Latem słodycze kupowałbym jednak w sklepach, a nie na bazarkach, które skądinąd lubię – mówi nam profesor Krygier. 



Corny – prezent na 25. urodziny Index Food

Firma Index Food jako profesjonalny dystrybutor full service świętuje 25. rocznicę istnienia. Dotychczas kojarzyliśmy się głównie z dostawcą produktów spożywczych charakterystycznych dla basenu Morza Śródziemnego, głównie oliwy z oliwek, włoskich makaronów, octów balsamicznych, przetworów pomidorowych i tuńczyków. Z czasem rozszerzyliśmy ofertę o słodycze i obecnie jesteśmy dystrybutorem tak znanych marek, jak: czekolady Toblerone, karmelowe batoniki Daim, szwajcarskie cukierki ziołowe Ricola i konfitury Schwartau. Chcemy umożliwić polskim konsumentom przygotowywanie smacznych pełnowartościowych posiłków na bazie wysokiej jakości produktów. Marka batonów zbożowych Corny, lider w swoim segmencie, którego dystrybucję właśnie przejęliśmy, jest ukoronowaniem tej kolekcji. To świetny produkt, który jako zdrowa alternatywa dla klasycznych słodkich przekąsek idealnie dopełnia nasze portfolio. Przygotowany dla tego brandu plan rozwoju zakłada na początek optymalizację asortymentu. Wariant Corny Big o smaku morelowym i gorzkiej czekolady zastąpiliśmy unikatowym, intensywnie czekoladowym, Corny Big Brownie. W ramach skierowanej do dzieci linii Corny Milk pojawiła się wersja kakaowa (Milk & Cocoa). Na razie nie planujemy zmian w ramach serii Corny Free cieszącej się popularnością w kanale drogeryjnym, gdzie marka ma ugruntowaną pozycję. Naszym celem jest dotarcie do szerszego grona odbiorców poprzez poszerzenie dystrybucji Corny w kanale tradycyjnym. Dla wsparcia marki w punktach sprzedaży zaplanowaliśmy atrakcyjne materiały POS, wśród których znalazły się wobblery, displeje podłogowe i wiszące oraz plakaty. Produkty będą też wspierane w prasie branżowej i konsumenckiej. Będziemy wspierać wszystkie marki, które dystrybuujemy. Każda z nich ma potencjał.

Marta Głogowska, Index Food



Co producenci szykują na lato

Mars Polska
W związku z Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej od połowy czerwca do połowy lipca M&M’s objęte są loterią M­‑ball, w której do wygrania jest kilka tysięcy piłek o jajowatym kształcie. Od połowy sierpnia M&M’s będą dostępne z pudełkiem śniadaniowym. Również w sierpniu do sprzedaży trafi Twix White 50 g – znany baton Twix tym razem w białej czekoladzie.



Jutrzenka Colian
Pod hasłem „Gdzie Cię grześkość poniesie?” trwa ogólnopolski konkurs konsumencki, w którym codziennie można wygrać podwójne bilety lotnicze do jednego z 40 miejsc na świecie. Akcji towarzyszy kampania promocyjna w telewizji, radio, prasie i internecie. W ramach współpracy z PLL LOT konkurs jest promowany również na lotniskach, Grześki promuje odrzutowiec Embraer 175 latający na popularnych trasach Akcja potrwa do 11 lipca. Grześki są też partnerem festiwalowej sekcji portalu Onet.pl, której towarzyszą konkursy z nagrodami.


Index Food
Firma Index Food jest nowym wyłącznym dystrybutorem batonów zbożowych Corny. Zmianie towarzyszy modyfikacja portfolio. Do sprzedaży trafią wkrótce dwa warianty: Corny Big Brownie oraz skierowany do dzieci Corny Milk w wersji kakaowej. Dystrybutor zapowiada wsparcie marki Corny w punktach sprzedaży atrakcyjnymi materiałami POS oraz działaniami PR. Corny to nie jedyna marka słodyczy z portfolio Index Food, którą wspiera dystrybutor. Podobne działania prowadzone są dla Toblerone i Daim, zaś szwajcarskiej cukierki Ricola mają degustacje w sklepach.



Mondelez Polska
Tego lata trwa promocja „Uśmiech podaj dalej”, w której przy zakupie produktów za kwotę 20 zł na wybraną porę dnia można otrzymać klapki – japonki. Akcją objęte są m.in. marki Milka, Oreo, Prince Polo, Halls i belVita.



(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (136) Czerwiec - Lipiec 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.