15.02.2018/09:41

Czeski handel jest zdominowany przez zagraniczne sieci

Czeski spożywczy handel detaliczny jest skoncentrowany. Do pięciu największych graczy należy ponad 60 proc. rynku. To efekt szybkiej konsolidacji, która przyspieszyła po 2006 roku. W jej wyniku u naszych południowych sąsiadów mocno usadowiły się duże międzynarodowe sieci, które nie mają już w zasadzie żadnego czeskiego konkurenta.

Do zachodnioeuropejskich koncernów należy blisko 70 proc. czeskiego handlu detalicznego FMCG. Ekspansja zagranicznych sieci rozpoczęła się krótko po upadku komunizmu na początku lat 90. ubiegłego wieku. Najsilniejszą pozycję wy­pracowała sobie niemiecka Grupa Schwarz, której sieci Lidl i Kaufland mają łącznie ponad 18 proc. rynku, co odpowiada rocznym obrotom rzędu 4,7 mld dol. Drugie miejsce zajmuje, również niemiecki, koncern Rewe (super­markety Billa i dyskonty Penny Market), zaś trzecie przypadło holenderskiemu potenta­towi Ahold Delhaize (sieć Albert). Kolejne pozycje zajmują brytyjskie Tesco i Coop Euro, organizacja zrzeszająca handlowców z 19 europejskich krajów.

Jeżeli chodzi o formaty sklepów, to hi­permarkety, które do tej pory dominowały, tracą systematycznie znaczenie na rzecz szybko rozwijających się dyskontów. Roczna wartość obrotów sklepów spożywczych działających u naszych południowych sąsiadów wynosi około 22,8 mld dol. Przeciętny Czech prze­znaczył w ub.r. na żywność nieco ponad 2000 dol. To mniej niż na produkty niespo­żywcze, w przypadku których roczne wydatki wynoszą średnio około 3400 dol. na głowę.

Większość placówek handlowych jest otwarta w godz. 9 - 21 przez siedem dni w ty­godniu. W 2016 roku wprowadzono przepisy, które ograniczają handel w dni ustawowo wolne od pracy. Obejmują one sklepy o powierzchni sprzedaży większej niż 200 mkw. Wyjątków jest niewiele, to głównie apteki i sklepy na stacjach benzynowych.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • podejrzliwy konsument 15.02.2018

    A w Polsce ile jest sieci krajowych z polskim kapitałem, nalezacych do mieszkancow naszego kraju?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.