11.08.2016/16:01

Dlaczego jedni kupują online, a inni w tradycyjnych sklepach?

Oszczędność pieniędzy i czasu oraz duży wybór towarów – te argumenty zwykło uważać się za najważniejsze przy decyzji o zakupach w internecie. Z kolei za wyborem sklepu tradycyjnego przemawiać mają lepsze doświadczenia w bezpośrednim kontakcie i możliwość natychmiastowego zabrania zakupów do domu. Z badania GfK FutureBuy wynika, że podział ten nie jest tak jednoznaczny i prosty.

Instytut GfK zapytał 23 tys. konsumentów w krajach Europy, Azji i Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej i Północnej oraz Bliskiego Wschodu, dokonujących zakupów w 17 branżach, o pierwszy raz, kiedy dokonywali wyboru między zakupem online a zakupem w sklepie tradycyjnym. Poproszono ich o wskazanie, co wpłynęło wówczas na ich decyzje.

Najistotniejszymi czynnikami wymienianymi przez kupujących, którzy zdecydowali się na zakupy w sieci, były: oszczędność (55 proc. wskazań), łatwiejsze zakupy (28 proc.), większy wybór produktów (26 proc.) i szybsze zakupy (25 proc.). 21 proc. respondentów wskazało jeszcze na lepszy dostęp do informacji i nawyk zaopatrywania się online.

Wyniki badania wskazują jednocześnie na zbieżność niektórych czynników wpływających także na decyzje o zakupach w sklepach tradycyjnych. Cztery ze wskazanych jako istotne przy e-handlu, powtarzają się również w pierwszej piątce najistotniejszych argumentów w decyzjach o zakupach w sklepach tradycyjnych. To, co najbardziej motywowało konsumentów do wizyty w punkcie sprzedaży to możliwość obejrzenia i dotknięcia produktów przed ich zakupem (51 proc. wskazań). I nie jest to szczególnie zaskakujące.

Bardziej interesujące są kolejne spośród najpopularniejszych wymienianych powodów. Jedna trzecia respondentów stwierdziła, że dokonują zakupów w sklepie tradycyjnym zamiast w internetowym, ponieważ jest to dla nich łatwiejsze (w porównaniu z 28 proc. twierdzących, że łatwiej kupuje się online). Kolejne czynniki motywujące do wyboru zakupów offline to łatwiejszy zwrot (29 proc.) i nawyk dokonywania zakupów właśnie tam (28 proc.). Piątym najpopularniejszym powodem dokonywania zakupów w zwykłym sklepie był lepszy dostęp do informacji i oszczędność (odpowiednio po 22 proc. wskazań).

James Llewellyn, dyrektor ds. badań konsumenckich w GfK, twierdzi: - Z tych wyników wypływają dwa najważniejsze wnioski. Po pierwsze, czynniki wpływające na decyzję o dokonaniu zakupów w sklepie offline lub online są mniej zróżnicowane, niż można by oczekiwać. Na przykład, porady ekspertów nie mają istotnego wpływu ani na jedną, ani na drugą decyzję. Wskazuje, że jeżeli detaliści (i ich partnerzy – producenci) chcą utrzymać obroty, powinni wprowadzać innowacje, aby dać klientom powód do wizyt, zwiększyć ich skłonność do zakupów w danym sklepie, kategorii lub marki. Oczekujemy, iż po krótkim okresie przerwy, detaliczne punkty handlowe offline staną się istotniejsze, niż kiedykolwiek wcześniej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.