28.11.2014/14:33

Dobry czas dla syropów

Uzupełniając przed zimą półkę z syropami, nie zamawiaj wszystkich wariantów po równo, a proporcjonalnie do wielkości sprzedaży. Unikniesz braków, które uszczuplałyby dochód twojej placówki aż do kolejnej dostawy.

Kategoria syropów jest już na tyle rozwinięta, że jesienią półka z takimi produktami wymaga przebudowy. Orzeźwiające warianty, np. oparte na mięcie i cytrusach, ustępują miejsca syropom ciemnym i funkcjonalnym, czyli takim, które zawierają składniki aktywne, korzystne dla zdrowia i samopoczucia. Raz, że wspierają one odporność i działają wzmacniająco, dwa – wpisują się w nurt żywności naturalnej, możliwie niskoprzetworzonej.

Rynkiem sterują lider i wicelider, czyli zakotwiczony od lat na tej półce Herbapol, który kontroluje prawie 40 proc. kategorii oraz Agros-Nova, właściciel Łowicza z udziałami na poziomie blisko 21 proc. (dane od producentów). Liczy się jeszcze należąca do Hoop Polska marka Paola. Jest też szereg mniejszych brandów.

Zarówno lider, jak i wicelider, aktywnie walczą o portfele konsumentów (wprowadzając nowości i serie limitowane oraz organizując promocje cenowe), cała kategoria traci. I to sporo, bo wartościowe spadki sięgają aż 9 proc. (po wyłączeniu dyskontów). Zarówno Herbapol, jak i Agros-Nova zapewniają, że nie ich marek dotyczy regres, a mniejszych brandów. Obie firmy skupiają się na produktach, które dostarczają konsumentom nowych korzyści (syropy funkcjonalne) i poszerzających okazje konsumpcji, (np. serie limitowane). Dzięki tym działaniom udało im się znacząco spłaszczyć sezonowość, jeszcze niedawno silnie przypisywaną syropom. Bo o ile rynek syropów wciąż tradycyjnie rozkwita jesienią, to w ostatnich latach ożywienie na tej półce widać i także i w ciepłych miesiącach roku (dodatek do wody, lodów). Zimą syropy są spożywane głównie z herbatą, choć producenci coraz śmielej zachęcają do eksperymentów: łączenia ich z kawą, grzanym winem, piwem, deserami.

Jesienią najchętniej kupowane są syropy oparte na malinowym smaku: czysty malinowy, malina z kwiatem lipy i malina z żurawiną oraz syropy funkcjonalne. Zawsze mile widziane są nowości, szczególnie te o nietypowych smakach.

Herbapol solidnie przygotował się do tegorocznej jesieni. Firma odświeżyła wizerunek syropów Owocowa Spiżarnia, wprowadzając nową butelkę i korek niekapek. Jak opowiada Ewa Chrzanowska, product manager z Herbapolu, obecnie opakowanie ma wydłużony, elegancki kształt, a nowy rodzaj korka zapobiega rozlewaniu się i nieestetycznemu ściekaniu syropu. Na szyjce butelki pojawiła się ozdobna zielona nakładka dodatkowo zabezpieczająca nakrętkę. Na hit sezonu zapowiada się limitowana edycja syropów Zimowy Sekret, będących połączeniem owoców z korzennymi przyprawami. Producent oferuje trzy warianty: Pieczone jabłko z cynamonem. Grzaniec ze śliwką oraz Imbir. Firma planuje kampanię telewizyjną oraz aktywności w prasie i internecie.

Z kolei Michał Joachimiak, kierownik grupy marek z firmy Agros-Nova zapowiada, że firma będzie rozwijać zarówno swoje syropy funkcjonalne, jak krótkie limitowane serie. – Nie wykluczamy poszerzenia linii syropów funkcjonalnych o nowe produkty, ale za wcześnie, by o tym informować – mówi Michał Joachimiak.

Jak organizować półkę z syropami? Ewa Chrzanowska radzi, by ekspozycja miała odzwierciedlenie w udziałach sprzedaży. Dotyczy to zarówno konkretnych marek, jak i wariantów smakowych. – Częstym błędem jest zamawianie przez detalistów różnych wariantów smakowych po równo, a nie proporcjonalnie do sprzedaży. Zdarza się, że najlepiej rotujący smak, np. malinowy, wyprzedaje się w kilka dni i sklep nie ma go w ofercie aż do kolejnej dostawy – mówi przedstawicielka Herbapolu.



(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 11-12 (140), Listopad - Grudzień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.