17.05.2014/13:48

Dziś to nowinki, jutro chleb powszedni

Dachy z paneli fotowoltaicznych, ruchome lustra oświetlające półki, przesuwający się zgodnie z ruchem słońca, czy sprzężony z toaletami obieg wody deszczowej – to tylko kilka przykładów rozwiązań wdrażanych przez zagraniczne sieci. Nieśmiało wchodzą one również do polskiego handlu.

Sieciom handlowym coraz bardziej zależy na podkreślaniu w kampaniach reklamowych swoich działań proekologicznych. Jednym z nich jest wymiana tradycyjnych świetlówek na żarówki typu LED. Nie dość, że są one bardziej żywotne i w mniejszym stopniu nagrzewają wnętrza sklepów, to przynoszą też oszczędności. Z danych uzyskanych w Grupie Muszkieterów wynika, że wprowadzenie żarówek LED do supermarketów Intermarché pozwoliło zaoszczędzić na wydatkach na światło ponad 50 proc., zaś zwrot kosztów tej inwestycji można uzyskać już po 30 miesiącach.

Projekt sklepu nowej generacji opracował również Lidl. Placówka, usytuowana w brukselskiej dzielnicy Ixelles, dzięki zastosowaniu nowatorskich urządzeń i systemów architektonicznych, zużywa o 38 proc. mniej energii. Obiekt o powierzchni 900 mkw. jest dobrze wyizolowany – m.in. dzięki potrójnemu przeszkleniu witryn – oraz wykorzystuje ciepło z układu chłodzenia do ogrzewania podłogowego. Inne korzyści płyną wraz z wodą deszczową, która zużywana jest w obiegu sanitarnym do mycia podłóg oraz do podlewania rosnącej przed sklepem zieleni. Z kolei zamontowanie na dachu paneli słonecznych pozwala pokryć blisko jedną piątą zapotrzebowania obiektu na prąd. Dodatkowe oszczędności pochodzą ze stworzenia naturalnego oświetlenia półek, dzięki świetlikom i zastosowaniu ruchomych luster zasilanych energią słoneczną, które przemieszczają się automatycznie za ruchem słońca. Całość sztucznego oświetlenia obiektu stanowią diody LED.

Jak zapowiada Julien Wathieu, rzecznik prasowy belgijskiego oddziału niemieckiego detalisty, projekt będzie kopiowany w innych krajach, w których działa sieć. Z informacji, do których dotarliśmy, wynika, że firma korzysta już w Polsce w wybranych placówkach z niektórych rozwiązań, m.in. z systemu świetlików i większych okien. Prawdopodobnie w przyszłości przy dyskontach Lidl powstaną też punkty ładowania samochodów i rowerów o napędzie elektrycznym.

Większe zainteresowanie inwestycjami w odnawialne źródła energii wykazuje też Auchan. Firma rozpoczęła już w Europie Zachodniej budowę punktów ładowania pojazdów napędzanych energią elektryczną. W pierwszym, który ruszył 26 marca br., „tankowanie” odbywa się poprzez kable podłączone do niewielkich rozmiarów słupków energetycznych. Nowatorski projekt jest już rozwijany przez detalistę m.in. we Francji i Belgii.



(MZ)

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (135) Maj 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.