11.05.2017/13:29

Fairtrade coraz popularniejszy wśród Polaków

Jak wynika z danych Fairtrade Polska za 2016 r., wartość dynamiki sprzedaży produktów Fairtrade w naszym kraju wzrosła o prawie 28 proc. r/r – z 26,5 mln do prawie 34 mln zł. W ciągu ostatnich 5 lat liczba osób deklarujących regularne kupowanie produktów Fairtrade zwiększyła się w Polsce ponaddwukrotnie: z 12% w 2013 po 25% w 2015. Dane plasują Polskę w kategorii rynku obiecującego, tuż obok USA, Hiszpanii czy Indii.

77 proc. badanych uważa, że umieszczenie znaku Fairtrade na opakowaniu produktu ma pozytywny lub bardzo pozytywny wpływ na postrzeganie marki, a 67 proc. klientów poleciłoby takie produkty znajomym. Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów i rozwojem klasy średniej w Polsce popyt na te produkty będzie dalej wzrastał.

Inne obserwacje z 2015 roku wykazały znajomość pojęcia „fairtrade” wśród polskich konsumentów na poziomie 34 proc. („bardzo znany” i „trochę znany”), co plasuje ich na poziomie wyższym niż respondentów w krajach, gdzie instytucje Fairtrade są dłużej obecne: np. Francja (31 proc.) czy USA (27).

– Pozytywnym trendem polskiego rynku obserwowanym już od kilku lat jest wzrost aktywnych nabywców, czyli osób świadomych i przekonanych. W latach 2013-15 grupa ta zwiększyła się o 24 proc. – mówi Tomasz Makowski, Key Account Manager w Fairtrade Polska.

Standardy Fairtrade są doceniane przez Polaków. Fairtrade jest coraz bardziej postrzegany przez pryzmat korzyści dla producentów w krajach globalnego Południa w obszarach praw człowieka, bezpiecznych warunków pracy, uczciwej zapłaty, troski o środowisko naturalne i inwestowania w zrównoważony rozwój lokalnych społeczności.

Zjawisku temu towarzyszy silny wzrost kojarzenia znaku Fairtrade z pozytywnymi doświadczeniami konsumenckimi, takimi jak pewność co do etycznego pochodzenia produktów, ich wysoka jakość i refleksja nad osobistymi wartościami. Badania polskich konsumentów pokazują, że ci z nich, którzy znają znak Fairtrade, czują swego rodzaju dumę z nabywania produktów nim oznaczonych.

Fairtrade w Polsce

Oferta produktów Fairtrade w Polsce systematycznie powiększa się. Dostępnych jest obecnie ok. 300 rodzajów produktów z tym znakiem. Najczęściej można natrafić na kawę Fairtrade (Stop Cafe na stacjach Orlen, sklepy i kawiarnie Tchibo), kremy czekoladowe (Rossmann, Auchan) czy lody Ben & Jerry’s. Produkty Fairtrade dostępne są w coraz większej liczbie punktów sprzedaży na terenie kraju: w sieciach hiper- i supermarketów, w delikatesach i sklepach z tzw. zdrową żywnością, np.: Organic Farma Zdrowia czy Żółty Cesarz.

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie kilkanaście certyfikowanych firm uprawnionych do wytwarzania produktów w ramach systemu Fairtrade. Kilka z nich posiada licencję uprawniającą do opatrywania swoich wyrobów znakiem certyfikacyjnym Fairtrade. W większości są to podmioty z branży spożywczej (kawa, herbata, czekolada, lody). Szczególną, niezagospodarowaną w Polsce niszą jest rynek takich produktów Fairtrade jak kwiaty cięte, miód, wyroby ze złota, bawełna (odzież, ręczniki, pościel, obrusy – w tym dla segmentu HORECA) czy banany, które przy okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu w dniach 11-14 maja będą dostępne we wszystkich sklepach sieci Lidl.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.