29.09.2016/17:05

Firmy spożywcze coraz chętniej inwestują w badania i rozwój

Mówi pani, że inwestorzy zagraniczni chętnie lokują swoje zakłady w Polsce ze względu na atrakcyjne warunki. Wiadomo jednak, że w naszym kraju rośnie poziom wynagrodzeń, mocno spada bezrobocie, nie mówiąc już o stabilności prawa, itd. Czy to nie wpłynie na atrakcyjność inwestycyjną Polski?

Inwestorzy poszukując najlepszej lokalizacji dla swoich nowych zakładów produkcyjnych biorą pod uwagę cały szereg różnych czynników, kwestie kosztowe są oczywiście jednym z elementów, ale już nie najważniejszym. Wybór musi być przeprowadzony szczególnie starannie, bo zwiąże firmę z docelową lokalizacją na lata. Z tego właśnie wśród najczęściej wymienianych argumentów przemawiających za inwestowaniem w Polsce są: dogodna lokalizacja, stabilność gospodarcza i obiecujące perspektywy wzrostu na przyszłość, potencjał lokalnego rynku, jakość i dostępność pracowników, dojrzałość sektora i dostępne zachęty inwestycyjne.

Jak wyglądają obecnie nowe inwestycje w sektorze spożywczym, które prowadzi agencja?

Aktualnie prowadzimy obsługę 178 potencjalnych projektów inwestycyjnych o łącznej wartości ponad 3,8 mld euro oraz docelowym zatrudnieniu 46,7 tys. osób. Wśród najpopularniejszych do inwestowania sektorów wymienić należy sektor usług dla biznesu (BSS), który stanowi niemal 40 proc. wszystkich projektów, branża motoryzacyjna – 31 projektów oraz spożywcza, ale też 11 projektów w działalność badawczo-rozwojową.

W portfelu Agencji mamy obecnie 13 projektów z branży spożywczej. Firmy związane z branżą żywnościową chcą zainwestować w naszym kraju ponad 568 mln euro i zatrudnić prawie 3,5 tys. pracowników.

Czy jest szansa na zwiększenie obecnego poziomu inwestycji w przypadku sektora spożywczego?

Wydaje się, że perspektywy wzrostu inwestycji w branży spożywczej są bardzo pozytywne. Po pierwsze wiąże się to rosnącymi możliwościami zbytu towarów produkowanych w polskich fabrykach za granicą i to na wielu nowych rynkach, takich jak Japonia, czy Kanada. Po drugie rośnie nieustannie rynek wewnętrzny, co przekłada się na wzrost sprzedaży. Po trzecie polskie produkty spożywcze zyskują sobie coraz lepszą markę w świecie, jako zdrowe produkty, wysokiej jakości a przez to smaczne i konkurencyjne cenowo.

W przypadku sektora spożywczego dominują inwestycje produkcyjne, czy firmy inwestują także w centra obsługi i B+R?

Najczęściej są to inwestycje typu dwa w jednym. Dzisiaj już żadna fabryka nie funkcjonuje wyłącznie jako zakład koncentrujący się wyłącznie na produkcji, ale jest jednocześnie miejscem gdzie opracowuje się nowe w produkty, gdzie udoskonala się już istniejące rozwiązania, a także procesy, np. w produkcji. Mamy więc bardzo często do czynienia z połączeniem zakładu produkcyjnego z jednostką badawczo-rozwojową lub centrum inżynieryjnym. Jest to ogólny trend szczególnie mocno zauważalny w sektorze spożywczym, gdzie jakości i sposób prezentacji produktu ma duże znaczenie.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.