04.08.2016/14:24

Gorący temat – kawa "parzona" na zimno. Nowy trend na rynku kawy

Nowa moda, która zapanowała wśród kawoszy, przyciąga zainteresowanie szerokich rzesz konsumentów. Przygotowywanie kawy na zimno to na razie bardzo skromny sub-segment w kategorii kawy, ale ten rynek w ostatnich kilku latach urósł nawet 6-krotnie.

Dla części konsumentów kawa powoli staje się napojem artystowskim, rzemieślniczym, co stwarza nowe szanse na innowacje dla producentów. Częścią tego trendu jest przyrządzanie kawy na zimno – bez zaparzania (odpowiednio zmieloną kawę moczy się przez ok. 12 godzin w wodzie o temperaturze pokojowej). Tak przygotowana kawa podobno ma bogatszy smak, niższą kwasowość i ma łagodniejszą teksturę od tradycyjnie parzonej.

Jak wynika z raportu firmy Mintel, kawa na zimno stała się okazja do wprowadzenia innowacyjnych produktów zarówno w gastronomii, jak i w segmencie napojów gotowych do spożycia (ready-to-drink, RTD), a obecnie ten koncept staje się przedmiotem uwagi producentów kawy mielonej. Pomysł domowego przyrządzania kawy na zimno pociąga szczególnie młodsze pokolenia iGenerację i Milenialsów – ponad 20 proc. badanych z tych grup wiekowych jest nim zainteresowanych.

Starbucks ogłosił niedawno wprowadzenie produktu Cold Brew Coffee Pitcher Packs, który pozwoli konsumentom przyrządzać kawę na zimno w domu. Pomysł nie jest nowy, od jakiegoś czasu niektóre firmy oferują specjalne gatunki kawy palone i mielone pod kątem „zaparzania” na zimno, jednak spektakularna nowość słynnej marki może spopularyzować ten koncept wśród szerszego grona konsumentów.

Sprzedaż detaliczna kawy na zimno rośnie, ale jej przyszłość jest niepewna

Nie ma najmniejszej wątpliwości, że kawa na zimno jest silnym trendem napędzającym innowacje. Jednak przytłaczająca większość konsumentów takiej kawy nie pije, a tylko jedna trzecia z nich chciałaby spróbować. W detalu kawa na zimno to najczęściej kawa RTD, a tylko jedna czwarta osób, które piją taką kawę twierdzi, że woli ją od innych gatunków RTD. Okazjonalna konsumpcja stanowi problem – klienci najczęściej piją kawę na zimno raz czy kilka razy w miesiącu. Spożycie takiej kawy w latach 2015-2016 pozostawało na nie zmienionym poziomie, co zdaje się świadczyć, że liczba jej konsumentów nie rośnie nawet w przybliżeniu tak szybko jak sprzedaż detaliczna.

Ten sub-segment rośnie bowiem w imponującym tempie, co częściowo tłumaczy się niską bazą odniesienia – w detalu sprzedaż kawy do przyrządzania na zimno to mniej niż 1 proc. całości sprzedaży kawy RTD, a ta z kolei stanowi zaledwie 17 proc. całości sprzedaży kawy. Wzrost sprzedaży w ramach sub-segmentu kawy na zimno jest pokaźny, ale punkt odniesienia to zaledwie niespełna 2 mln dolarów w 2010 r.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.