18.08.2014/12:27

Handel przyszłości

Klienci będą przychodzili do sklepów „wydrukować” żywność własnego projektu na drukarkach 3D, przez salę sprzedaży kupujących przeprowadzą specjalne systemy, informujące o promocjach ulubionych produktów, a smartfony ostrzegą alergików, czego nie wkładać do koszyka.

Wrażenie, że tak właśnie będą wyglądały zakupy przyszłości, można było odnieść podczas tegorocznych targów EuroShop w Düsseldorfie. Na tej największej na świecie imprezie, poświęconej nowym technologiom i trendom w handlu, co trzy lata prezentowane są innowacyjne rozwiązania, często wyznaczające kierunek rozwoju całej branży.

Dekada to wystarczająco długi czas, by dostępne dziś technologie weszły do powszechnego użytku, co zauważył Bill Gates: – Zawsze przeceniamy zakres zmian, jakie nastąpią w ciągu dwóch lat, jednocześnie niedoceniając zmian, jakie będą miały miejsce w ciągu dziesięciu lat – stwierdził założyciel Microsoftu i jeden z najbogatszych ludzi na świecie.

Za dwa regały skręć w lewo

Czy za 10 lat Jan Kowalski będzie robił większość zakupów za pośrednictwem tabletu, nie wychodząc z domu? Raczej nie, a za sprawą nowoczesnych technologii wykorzystywanych w sklepach może być wręcz odwrotnie. Dziś wielu klientów super­‑ i hipermarketów robiących zakupy w nowym miejscu ma kłopoty ze znalezieniem produktów. W przyszłości Kowalski będzie dyktował smartfonowi listę zakupów, a na terenie sklepu urządzenie wyświetli drogę do półki. Philips pracuje nad inteligentnym systemem oświetleniowym dla handlu, który będzie odpowiednikiem znanego kierowcom systemu GPS. Rolę satelitów będą pełniły lampy, a system nie tyle pokaże mapę sali sprzedaży (takie aplikacje na smartfony dostępne są już dziś), ile na bieżąco będzie określał pozycję użytkownika i prowadził go najkrótszą drogą do celu. Technologia opracowywana przez Philipsa ma również uczyć się preferencji klientów na podstawie ich wcześniejszych tras, by proponować dodatkowe zakupy. System, wiedząc np., że Kowalski często podchodzi do półki ze słodyczami, wyśle informacje o aktualnych promocjach z tego działu. Jeśli Kowalski zamiast do super­‑ lub hipermarketu wybierze się do dużego sklepu, niekorzystającego z rozwiązania firmy Philips, z pomocą przyjdą QR kody (także obsługiwane przez smartfony). Interaktywne kioski prezentowane podczas EuroShopu przez amerykańską firmę Avanade mają postać instalowanych przy wejściu stojaków z monitorami dotykowymi. Urządzenia generują kody QR z mapkami wskazującymi, gdzie na półce leży dany produkt, a przy okazji pomagają zrobić listę zakupów. Mogą też wysłać na smartfona aktualną gazetkę promocyjną lub kupony rabatowe obowiązujące wyłącznie w sklepie stacjonarnym (co będzie zachętą do jego odwiedzenia).

Cenówki ostrzegą alergików

W 2024 roku Kowalski będzie miał na wyciągnięcie smartfona wszystkie informacje na temat produktów. Po zbliżeniu telefonu do interaktywnych cenówek z technologią NFC, zaprezentowanych na EuroShopie przez firmę SES, smartfon wyświetla informacje o składzie, wartości odżywczej, ostrzega alergików lub podsuwa przepisy kulinarne. Pojawienie się takich elektronicznych etykiet drugiej generacji jest tym prawdopodobniejsze, że w coraz większej liczbie sklepów można spotkać ich pierwszą generację – w Polsce wdraża je m.in. Tesco. W ponad 70 placówkach brytyjskiej sieci elektroniczne wyświetlacze oprócz ceny podają informacje o produkcie oraz opisują go jako nowość bądź promocję. Wymiana tradycyjnych cenówek wymaga czasu potrzebnego na zrobienie wydruku, umieszczenie oznaczeń na listwie przy półce oraz sprawdzenia jej poprawności. W przypadku elektronicznych etykiet wszystkie zmiany są natychmiastowe, a klienci mogą być pewni, że cena przy kasie zgadza się z tą na półce.

Jedzenie dla kosmonautów

Już teraz lekarze mogą leczyć Kowalskiego, wykorzystując implanty zębów czy fragmenty kości wydrukowane na drukarce 3D. Technologia ta wykorzystywana jest także w handlu. W Polsce klienci sklepów budowlanych Leroy Merlin pod Poznaniem, w Płocku, Wrocławiu i Lublinie mogą wydrukować brakujące elementy domowego wyposażenia, np. ułamaną spłuczkę do toalety lub żaluzje. Drobnymi kroczkami drukarki 3D wchodzą także na rynek FMCG – w tym roku zadebiutowały drukarki 3D „produkujące” słodycze na bazie czekolady. W przyszłości Kowalski będzie sam sobie projektował łakocie. Z kolei firma Barilla pracuje nad makaronem wytwarzanym przez drukarki 3D. Pomysłem wytwarzania żywności w ten sposób zainteresowała się amerykańska agencja kosmiczna NASA. Trwają prace nad urządzeniem, które w kosmosie będzie „drukować” jedzenie dla kosmonautów. Na początku będą to pizza oraz ciasteczka, powstające ze sproszkowanych składników z 30­‑letnią datą przydatności do spożycia.

Samochód podpowie, gdzie iść na zakupy

Z drukiem 3D związana jest technologia obrazowania wnętrz obiektów metodą rezonansu magnetycznego (MRI), pozwalająca nie tylko idealnie dopasować drukowane obiekty do oryginału, ale też zbadać, z czego dany przedmiot jest wykonany. Firma Deloitte w raporcie na temat czynników determinujących rozwój polskiego handlu sugeruje, że ta technologia mogłaby służyć do identyfikowania i oznaczania składu produktów, co mogłoby zaowocować „skokową poprawą jakości sprzedawanych towarów konsumpcyjnych”. Choć to rozwiązanie postrzegane jest jako odleglejsza przyszłość, pokazuje jeden z potencjalnych kierunków technologicznego rozwoju. To samo robi Zalando Concept Car, czyli samochód informujący kierowcę oraz pasażerów, gdzie mogą kupić ubrania noszone przez mijanych przechodniów. To także ciekawostka, ale dobrze prezentująca możliwości wykorzystania tzw. rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), łączącej świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Firmy przygotowują takie koncepty w nadziei, że zrewolucjonizują rynek. Większości się nie uda, ale trafione pomysły, które za 10 albo 15 lat zmienią handel, przyniosą ich twórcom bajeczne fortuny.





Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (137) Sierpień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.