15.11.2018/10:19

Handlowy pociąg do stacji Boże Narodzenie nabiera rozpędu

Pociąg, który zawiezie polskiego konsumenta na święta, rusza już we wrześniu, rozpędza się w listopadzie, a w ostatnich grudniowych tygodniach zamienia się w bardzo szybką rakietę. To, jak Polacy „przeżywają” święta, przeanalizowały ekspertki z firmy Nielsen.

Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia to oczywiście coś więcej niż tylko przygotowanie kolacji wigilijnej. Polacy kupują prezenty, planują świąteczne menu i związane z nim zakupy, sprzątają i dekorują mieszkania, gotują potrawy. Od czego zaczynamy?

Świąteczny koszyk zakupowy to z jednej strony prezenty kupowane przez 98 proc. konsumentów, z drugiej – artykuły spożywcze i kosmetyczno-chemiczne. Średnie deklarowane świąteczne wydatki na artykuły spożywcze i kosmetyczno-chemiczne wynoszą 398 zł, zaś średnia kwota przeznaczona na prezenty to 413 zł. Zakup prezentów jest rozłożony w czasie na kilka miesięcy przed świętami, począwszy od wakacji, a skończywszy na grudniu.

We wrześniu Polacy kupują z myślą o świątecznych prezentach mocne alkohole, zabawki, książki, sprzęt AGD i RTV i biżuterię. Jedna trzecia konsumentów, którzy kupili na prezent praliny, bombonierki czy czekoladki, zrobiła to już we wrześniu lub wcześniej. Prezentowymi kategoriami „last minute” (czyli kupowanymi w grudniu) są przede wszystkim słodycze i kosmetyki.

– Choć zakup alkoholi rozkłada się w czasie, to i tak w ramach Panelu Handlu Detalicznego obserwujemy, że to właśnie w ostatnim tygodniu roku wzrasta jego sprzedaż. Dla wina w 2017 roku było to 5,2 proc. rocznej sprzedaży (udział jednego tygodnia w rocznej sprzedaży), podobnie dla rumu – 5,0 proc. oraz ginu 4,2 proc. – wyjaśnia Anna Stawiska, shopper team manager, Nielsen.

– Choć świąteczne zakupy spożywcze należą do wyjątkowo planowanych, w większości odbywają się w grudniu. Już od początku tego miesiąca 3/4 badanych prowadzi rejestr planowanych zakupów spożywczych o charakterze świątecznym, notując kolejne pozycje na liście zakupowej. Jak pokazują dane rynkowe z Panelu Handlu Detalicznego Nielsena, sprzedaż wartościowa produktów zaliczających się do kategorii spożywczych w grudniu 2017 roku wzrosła o 18,6 p.p. w stosunku do średniej wartości w pozostałych miesiącach. Wzrost sprzedaży wartościowej obserwujemy także w stosunku do grudnia 2016 roku, wynosi on 7,5 p.p. – wylicza Karolina Flaht-Soroka, client business partner, Nielsen.

Są kategorie, dla których to grudzień jest głównym źródłem rocznego obrotu. Przykładem są miksy czekolad, których sprzedaż w grudniu ub.r. wygenerowała 42,2 proc. rocznego obrotu. Podobną sytuację można zaobserwować w przypadku maku i sezamków (36,3 proc.), dodatków do ciast (19,9 proc.) oraz słodyczy czekoladowych dla dzieci (17,9 proc.).

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Nadia 15.11.2018

    we wrześniu już o prezentach myślimy? chyba przesada. Jest połowa listopada i ja dopiero prezenty kupuję. wczoraj zamówiłam pierwszy prezent dla brata. Będzie latał w tunelu aerodynamicznym w wielkopolsce. Może do początku grudnia ogarnę resztę.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.