07.09.2016/15:02

Jak Polacy piją alkohol i imprezują?

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Żywiec przez firmę Maison & Partners  wynika, że Polsce rośnie kultura konsumpcji alkoholu, a Polacy piją w coraz bardziej odpowiedzialny sposób. Badania pokazują, że 78% konsumentów zachowuje umiar zarówno pod względem ilości, jak i częstotliwości spożywanego alkoholu. Wciąż zdarzają się jednak grupy, którym w wyniku imprezowania przejawiają zachowania ryzykowne. Czy jest sposób, żeby do nich dotrzeć i wpłynąć na ich postawę?

Badania przeprowadzone na zlecenie Grupy Żywiec przez firmę Maison & Partners, pokazują, że aż 4 na 5 osób pije alkohol w sposób umiarkowany, jeśli chodzi o jego ilość i częstotliwość picia. Różnice jednak występują, jeśli spojrzymy na styl picia. Z badań wynika, że wpływ na to mają takie czynniki jak nastawienie na osiąganie celów życiowych i spełnienie, poczucie własnej wartości czy też podatność na wpływ innych. Ponad ¼ badanych przyznaje, że miewa problem z przerwaniem konsumpcji alkoholu,

w sytuacji gdy inni ich do tego namawiają lub gdy bardzo dobrze się bawią.

- Nasze badania wyraźnie pokazują, że styl konsumpcji alkoholu przez Polaków zmienia się coraz bardziej. Okazuje się jednak, że dla budowania takiej kultury konsumpcji, w której alkohol jest elementem a nie warunkiem koniecznym, ważny jest sposób komunikacji. Z badań wynika, że piętnowanie oraz moralizatorstwo nie działają. Osoby pijące ryzykownie nie wierzą, że nieprzyjemne sytuacje po alkoholu mogą przydarzyć się właśnie im. Kiedy zdarzy im się jakieś nieprzyjemne wydarzenie po alkoholu, przekłada się to na postanowienie unikania tego typu sytuacji w przyszłości, ale nie ma wpływu na bardziej odpowiedzialne picie. Skuteczne działania promujące odpowiedzialną konsumpcję alkoholu powinny skupić się bardziej na pokazywaniu pozytywnych przykładów, niż na próbie uświadomienia konsekwencji ryzykownych zachowań – mówi współautorka badań prof. Dominika Maison z Maison & Partners. 

Wyniki badań pozwoliły na wyróżnienie kilku charakterystycznych grup, które imprezują i sięgają po alkohol w różnych sytuacjach i z różnych powodów.

Odpowiedzialni to największa ze wszystkich grup, którą stanowi aż 21% badanych. Ten typ osób niezależnie od sytuacji zawsze zachowuje umiar i kontrolę. Samodzielnie podejmują decyzję i rzadko ulegają wpływom i presji innych. Wiedzą, że kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka. Piją alkohol, bo wszystko jest dla ludzi, ale doskonale znają swoje granice, których nigdy nie przekraczają.

W grupie Niezainteresowanych znalazła się co piąta badana osoba (19%). Konsumenci z tej grupy piją niewiele i bardzo rzadko. Zdecydowaną większość tej grupy stanowią kobiety, które charakteryzują się wysoką samokontrolą oraz dbałością o zdrowie.

Abstynenci to grupa deklarująca, że w ogóle nie sięga po alkohol. Należy do niej 19% badanych. Osoby te mówią, że alkohol nie jest im w ogóle potrzebny lub po prostu im nie smakuje. Co ważne, w porównaniu do innych grup Abstynenci deklarują, że potrafią efektywnie odmawiać, a podejmowanie wyrzeczeń nie stanowi dla nich większego problemu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.