23.06.2016/08:05

Jakiego rodzaju promocje w sklepach są najskuteczniejsze ?

Wśród polskich klientów sklepów największą popularnością cieszą się promocje związane z obniżkami ceny pojedynczych produktów. Z danych firmy Open Research wynika, że tego typu promocje zyskują systematyczną popularność na polskim rynku. Jakie inne promocje lubią polscy klienci?

Firma Open Research przeprowadziła badania dotyczące skuteczności promocji w sklepach działających na polskim rynku handlowym. Najbardziej atrakcyjną formą promocji jest obniżka ceny pojedynczego produktu (57 proc. wskazań). Taki rodzaj promocji zyskał na atrakcyjności vs 2014. Dodatkowo, wysokim i rosnącym zainteresowaniem cieszą się promocje gdzie korzyścią jest drugi ten sam produkt w obniżonej cenie (42 proc.). Najwyżej ocenianą akcją promocyjną spośród tych, gdzie korzyść dla kupującego nie jest natychmiastowa są karty lojalnościowe (29 proc.). Pozostałe tego rodzaju promocje (np. konkursy, zbieranie naklejek, drobne upominki do zakupów) cieszą się znacznie mniejsza atrakcyjnością.

Jakiego rodzaju promocje lubią polscy konsumenci?Obniżka ceny pojedynczego produktu - 57 proc.Przy zakupie jednego produktu drugi taki sam produkt w obniżonej cenie - 42 proc.Większa ilość produktu w tej samej cenie - 41 proc.Bon do wykorzystania na kolejne zakupy - 35 proc.Karta lojalnościowa, punkty za zakupy - 29 proc.Przy zakupie jednego produktu drugi, inny produkt w obniżonej cenie - 22 proc.Gadżet/prezent dołączony do produktu - 20 proc.Przy zakupie np. za określoną kwotę drobny upominek - 18 proc.Zbieranie punktów, naklejek w celu uzyskania nagrody lub preferencyjnego zakupu - 17 proc.Udział w konkursie z nagrodami za zakup produktu - 13 proc.

Według danych Open Research gazetka promocyjna nadal jest najczęstszym bodźcem zachęcającym klientów do odwiedzenia sklepu – ponad 40 proc. osób, korzystających z promocji, ma wcześniej kontakt z gazetką sklepową. Kolejnymi źródłami wiedzy o promocji są media, gdzie internet (25 proc.) pełni większą rolę niż reklama TV (21 proc.).

Najważniejszym źródłem informacji o promocjach w sklepie są zmienione tabliczki cenowe (inny kolor tabliczki, dodatkowe oznaczenie ceny etc.). Dodatkowe ekspozycje i materiały – oddziaływujące odpowiednio na 19 proc. i 18 proc. badanych. Najrzadziej klienci odwiedzają sklep, dowiadując się o promocji z aplikacji mobilnych. Niewielkie znaczenie mają informacje przekazywane bezpośrednio przez sprzedawcę.

Najczęściej – co raczej nie dziwi - dokonywane są zakupy artykułów spożywczych. Przez większość kupujących robione są one codziennie lub prawie codziennie. Zdecydowanie odmienna jest częstotliwość zakupu  chemii gospodarczej i kosmetyków W przypadku tych kategorii zakupów dokonuje się średnio od 2 do 3 razy w miesiącu.

Jak to wygląda dokładnie? 35 proc. ankietowanych robi zakupy spożywcze codziennie, 31 proc. 4-6 razy w tygodniu, 28 proc. 2-4 razy w tygodniu, 5 proc. raz w tygodniu, 1 proc. trzy razy w miesiącu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.