16.03.2014/18:03

Kody kreskowe w pytaniach i odpowiedziach

Codziennie miliony kasjerów, magazynierów, dostawców skanują setki milionów kodów. Kody kreskowe od lat towarzyszą nam w codziennym życiu. Co warto o nich wiedzieć?

Kody kreskowe mają już 40 lat. Jak rozwija się ta technologia?
Kody kreskowe wspierają procesy w łańcuchu logistycznym, i to nie tylko w handlu detalicznym, ale i w farmacji, produkcji czy e­‑commerce. Dzięki automatycznej identyfikacji, kod kreskowy jest stosowany na etapach zaopatrzenia, śledzenia produkcji, zarządzania magazynem, dystrybucji i transportu, kompletacji, inwentaryzacji i samej sprzedaży. Coraz częściej jest kluczem do wyszukiwania danych w Internecie, narzędziem wspierającym decyzje zakupowe oraz elementem pozwalającym podnieść poziom obsługi. Na produktach wykorzystuje się dziś kilka kodów, w tym tzw. kody 2D (np. kody QR). Informacje powiązane z nimi mogą zawierać treści multimedialne, marketingowe, np. budujące przywiązanie do marki. Ważne, by przedsiębiorstwa posługiwały się oznaczeniami i kodami zgodnymi ze standardami GS1.

Czy są przepisy regulujące kwestię używania kodów kreskowych?
Nie ma aktu prawnego narzucającego ich stosowanie. Powszechność standardów GS1 wynika wyłącznie z korzyści, jakie za nimi stoją. Decydując się na wdrożenie standardowych oznaczeń na produktach, opakowaniach zbiorczych czy paletach, przedsiębiorcy otwierają się na globalne rynki. Oznakowaniu i automatycznej identyfikacji podlegają pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Wyzwaniem jest jedynie dobór właściwej metody kodowania.

Z punktu widzenia przeciętnego klienta, a bywa że i sprzedawcy, kod kreskowy kojarzy się po prostu z ceną produktu. Czy tylko takie dane zawarte są na tym pasku?
Takie skojarzenie jest popularne, ale nieprawdziwe. Standardowy kod kreskowy, czyli EAN­‑13, zawiera wyłącznie numer produktu – tzw. GTIN. Numer ten jest unikalny i nie może powtórzyć się na jakimkolwiek innym produkcie będącym w obrocie. Odwołuje się on do danych zapisanych w systemach informatycznych konkretnych przedsiębiorstw. Jedną z tych informacji może być cena, która jest przecież różna w różnych firmach, może się zmieniać (np. podczas promocji) i być wyrażana w różnych walutach. Inne standardowe symboliki kodowe (np. GS1­‑128, GS1 DataBar, GS1 DataMatrix) umożliwiają zakodowanie daty ważności, masy netto, oznaczenia partii produkcyjnej, numeru seryjnego itp.

Czy możliwe jest takie „zaprojektowanie” kodu, by system na kasie wychwycił towar przeterminowany?
Istnieją takie rozwiązania, oparte o kody GS1 DataBar. Szczególnie sprawdzają się w przypadku owoców i warzyw (ze względu na to, że zajmują mniej miejsca) oraz innych produktów świeżych (możliwość umieszczenia dodatkowych danych, jak data ważności, numer partii, masa netto). Kody GS1 DataBar mogą dzięki temu pełnić rolę „strażnika” przy kasie, czyli uniemożliwić sprzedaż wyrobów przeterminowanych lub z wadliwej partii. Kody te nie są jednak powszechnie używane przez sieci handlowe. W Polsce takie rozwiązanie wprowadziła Biedronka.

Czy kody 2D wyprą kody kreskowe?
Nie, bo służą głównie udostępnieniu informacji z wykorzystaniem technologii mobilnych (smartfon lub tablet z odpowiednią aplikacją i dostępem do internetu), choć i tu mogą być wykorzystywane „tradycyjne” kody kreskowe. Kody 2D będą współistnieć z „tradycyjnymi”. Obecnie większość placówek nie jest przygotowana do wdrożenia czytników obsługujących kody 2D. Niemniej ich znaczenie będzie rosło, gdyż wzmacniają one bezpieczeństwo konsumentów i produktów. Szczególnie że rozporządzenia unijne (np. 1169/2011) zobowiązują producentów do podawania dodatkowych informacji na temat towarów sprzedawanych poprzez internet (m.in. kaloryczność czy zawartość alergenów).

Czy kody kreskowe upowszechniły się w Polsce dzięki międzynarodowym sieciom handlowym?
Standardy GS1 w Polsce rzeczywiście rozwijały się pod wpływem międzynarodowych operatorów, którzy swoje korzenie mieli np. we Francji czy w Niemczech, gdzie od lat stosowano jednolitą identyfikację i kodowanie. W 1990 roku powstała organizacja krajowa systemu GS1. Rolę tę pełni poznański Instytut logistyki i Magazynowania. Dziś 20 000 polskich przedsiębiorstw posiada uprawnienia do stosowania standardów GS1, w tym kodowania swoich wyrobów oraz uzyskania kompleksowego doradztwa w zakresie ich używania.

Wciąż istnieją sklepy, także spore, które nie wdrożyły systemu informatycznego. Czy taka oszczędność się opłaca?
Ręczna obsługa zniechęca klientów, bywa że jest przyczyną rezygnacji z zakupów. Małe placówki z wąskim asortymentem jakoś sobie radzą. W średnich i większych jest to wysoce nieefektywne i kosztochłonne, zarówno w momencie obsługi przy kasie, jak i we wcześniejszych procesach – od zamówień, poprzez kompletację dostaw, przyjęcie towaru, aż do rozliczeń finansowych. (oprac. ATE)

Odpowiedzi udzielił Piotr Frąckowiak
z Instytutu Logistyki i Magazynowania, GS1 Polska

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (133) Marzec 2014

Dodaj komentarz

6 komentarzy

  • Ange 07.07.2021

    Mikuła, zgodnie z informacjami na stronie Allegro miało uzależnić konieczność kodów od parametru "stan" https://allegro.pl/dla-sprzedajacych/kody-ean-numery-gtin-w-allegro-wqggrjgj2hR

  • Ange 07.07.2021

    Mikuła, zgodnie z informacjami na stronie Allegro miało uzależnić konieczność kodów od parametru "stan" https://allegro.pl/dla-sprzedajacych/kody-ean-numery-gtin-w-allegro-wqggrjgj2hR

  • Ange 07.07.2021

    Mikuła, zgodnie z informacjami na stronie Allegro miało uzależnić konieczność kodów od parametru "stan" https://allegro.pl/dla-sprzedajacych/kody-ean-numery-gtin-w-allegro-wqggrjgj2hR

  • MIKUŁA 05.04.2021

    Sprzedaje towar używany, ogromnym problemem są dla mnie kody EAN które wymaga np platforma Allegro, mnie te kody nie są do niczego potrzebne i wręcz utrudniają pracę, nie widzę różnicy w ilości sprzedaży towaru z kodem czy bez, gdybym miał wybór zrezygnował bym z zamieszczania w ogłoszeniu kodów EAN.

  • Eve 24.03.2021

    Czy dobrze zrozumialam, jesli prowadze mala lokalna dystrybucje artykulow obrendowanych wlosnym logo to nie ma ogolnego nakazu generowania kodow kreskowych ?

  • Kinga 30.04.2014

    Instytut Logistyki i Magazynowania, przy którym działa polska organizacja GS1 przygotował specjalną aplikację pozwalającą na skanowanie kodów kreskowych. Konsument może uzyskać całkiem sporo informacji o produktach - w zależności od asortymentu, będą to np. składniki produktu, ceny i dostępność w e-sklepach, opinie, przepisy, zamienniki leków.
    Instaluj Mobit GS1 - skanuj i sprawdzaj co kupujesz!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.