Komisja Europejska: Polska musi zmienić przepisy o prawach konsumentów
Komisja Europejska wezwała Polskę do transpozycji przepisów unijnych w sprawie praw konsumentów. Chodzi szczególnie o kwestię zakupów internetowych.
Jak podano w komunikacie, Polska nie dokonała prawidłowego wdrożenia przepisów opisanych w dyrektywie nr 2011/83/UE. Przepisy miał wzmocnić prawa konsumentów m.in. podczas zakupów internetowych.
Komisja Europejska wskazuje, że państwa UE miał czas na wdrożenie przepisów do 13 grudnia 2013 roku. - Komisja uważa, że władze Polski w niewłaściwy sposób zastosowały przepisy unijne w swoim porządku prawnym. Po pierwsze, Polska dokonała nieprawidłowej transpozycji unijnych przepisów dotyczących definicji „przedsiębiorcy” - podano w komunikacie.
Jak wynika z raportu Komisji, przedsiębiorcy powinni ponosić obowiązki nie tylko kiedy bezpośrednio oferują towary lub usługi, ale również kiedy robią to za pośrednictwem innych firm, w tym platform internetowych. - Po drugie, określone w przepisach unijnych wymagania w zakresie informacji na temat warunków płatności, dostawy, wykonania i terminów nie zostały szczegółowo odzwierciedlone w prawie polskim. Ponadto wymóg w zakresie informacji na temat interoperacyjności treści cyfrowych nie został ograniczony do informacji, o których przedsiębiorca wie lub, racjonalnie oczekując, powinien był wiedzieć - pisze Komisja.
Oznacza to, że prawo nałożyło na przedsiębiorców działających w Polsce "nieproporcjonalnie obciążenie".
Polska może ustosunkować się do zastrzeżeń w ciągu dwóch miesięcy. Jeśli tego nie zrobi, Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii.
5