08.11.2016/10:00

Kongres Słodycze 2016: Co trzecia złotówka wydana na słodycze zostaje w dyskoncie

Nadal najważniejszym kanałem sprzedaży słodyczy pozostają sklepy małych formatów, poniżej 300 mkw. Przechodzi przez nie 39 proc. sprzedaży wartościowej tej kategorii. Stopniowo ich znaczenie jednak spada na rzecz dyskontów. Już co trzecią złotówkę przeznaczoną na słodycze konsumenci wydają w dyskontach.

– Dzieje się tak nie tylko dlatego, że Polacy coraz częściej odwiedzają dyskonty, ale również dlatego, że na przestrzeni ostatnich kilku lat dokonała się swoista rewolucja w asortymencie dyskontów i coraz częściej są w nich obecne produkty markowe – powiedział Konrad Mazur, senior client consultant Nielsen Polska podczas Kongresu Słodycze 2016.

Równocześnie znaczenie marek własnych na rynku słodyczy spada o 2 pp. rok do roku. Stanowią one 19 proc. sprzedaży w ujęciu wartościowym i 32 proc. w ujęciu ilościowym. Marki własne największe znaczenie mają w kategoriach chałwy i sezamków, czyli słodyczach popularnych w dyskontach (51 proc.) najmniejsze (1 proc.)  w kategorii figurek i produktów sezonowych, tzw. Novelties.  – Spadek sprzedaży marek własnych oznacza, że konsumenci cały czas poszukują wysokiej jakości produktów markowych  – uważa Konrad Mazur.

Jednocześnie konsumenci nie chcą przepłacać za słodycze. Według Nielsena co trzecia złotówka wydawana jest na słodycze podczas promocji.  – Konsumenci stają się coraz bardziej wrażliwi na cenę i na promocję. Rośnie odsetek klientów, którzy są w stanie zmienić sklep pod wpływem promocji – dodaje Konrad Mazur.  Najbardziej podatne na promocje są tabliczki czekoladowe, praliny oraz wafle impulsowe.

Polacy wydają na słodycze 10 mld zł rocznie. Ten segment stanowi 9 proc. wartości koszyka spożywczego monitorowanego przez Nielsena. – Słodycze plasują się na drugim miejscu pod względem sprzedaży wartościowej, dokładnie pomiędzy piwem a wódką – precyzuje Konrad Mazur.

Rynek jest stabilny z tendencją wzrostową – rośnie o 1,3 proc. rocznie (120 mln zł). Jest także bardzo skoncentrowany – 10 topowych produktów odpowiada za 10 proc. wartościowej sprzedaży całej kategorii. Najszybciej na całym rynku rośnie sprzedaż kategorii niszowych: Novelties oraz batonów musli. – Wzrost sprzedaży batonów musli Idealnie wpisuje się  w trend prozdrowotny od kilku lat obecny na polskim rynku – podsumowuje Konrad Mazur.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.