20.02.2020/08:59

Konsumenci coraz mniej pozytywnie patrzą w przyszłość. Nadchodzi spowolnienie

Z danych GUS wynika, że coraz mniej polskich konsumentów pozytywnie zapatruje się na najbliższą przyszłość. Wpływ ma na to przede wszystkim inflacja oraz spowolnienie wzrostu wynagrodzeń.

Jak informuje dzisiejszy „Dziennik Gazeta Prawna”, w ostatnim roku, po uwzględnieniu inflacji, płace wzrosły średnio o 2,6 proc. To najsłabszy wynik od w ostatnich latach.

M.in. to wpływa na fakt, że ufność konsumentów słabnie. Z Danych koniunktury konsumenckiej opublikowanych przez GUS wynika, że w lutym wskaźnik ufności wyniósł 1,3 proc. To z kolei oznacza, że liczba pozytywnie nastawionych do przyszłości konsumentów tylko w niewielkim stopniu przekracza liczbę pesymistów. To powrót do danych z 2017 roku, czyli sprzed czasu górki koniunkturalnej.

Na taki stan rzeczy wpływ, zdaniem ekspertów, mają niewielkie przyspieszenie płacy nominalnej, spory skok inflacji oraz niższa dynamika zatrudnienia, a co za tym idzie – spowolnienie funduszu płac w cenach stałych z 5,7 do 4 proc. w skali roku. Eksperci wskazują, że łączne dochody gospodarstw rosną ze względu na benefity socjalne, ale szczyt dynamiki mają one za sobą. Konsekwencją będzie spowolnienie konsumpcji prywatnej.

Więcej w DGP. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.