04.10.2020/18:04

Konsument poskarżył się na reklamę Biedronki. Pokazywała psa pozostawionego bez opieki

Sieć sklepów dyskontowych należąca do portugalskiego koncernu Jeronimo Martins w jednej z reklam miała – zdaniem skarżącego –  promować zostawianie psa pod sklepem bez opieki.

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na spot reklamowy, w którym rodzina przychodzi z psem na zakupy i zostawia psa pod sklepem

„Promowanie okropnych zachowań konsumentów. Ludzie wchodzą do sklepu. Potem wychodzą i pies czekający podbiega do nich. To jest niezgodne z prawem i nieodpowiedzialne – nie można psa zostawiać samego przed sklepem, aby czekał bez opieki. Takie reklamy pokazują szkodliwe zachowania, promują je. Pies bez opieki pod sklepem może być zaatakowany przez innego psa, ukradziony, może się bać, może mieć stres – nigdy nie wolno pozostawić tak zwierzęcia samego” – czytamy (pisownia oryginalna). 

Do postawionych zarzutów odniosła się spółka, właściciel sieci Biedronka. „Na reklamie będącej przedmiotem skargi pies w niej występujący wykazuje całkowicie odmienne zachowanie – jest radosny, szczęśliwy i pełen energii, natomiast skrajne sytuacje, o których wspomina składający, tj. ewentualny atak ze strony innego psa oraz ewentualna kradzież psa, są to zagrożenia, jakie mogą się zdarzyć z takim samym prawdopodobieństwem podczas gdy pies pozostaje pod opieką, np. podczas spaceru. Biorąc powyższe pod uwagę zarzut o nieodpowiedzialnym i niezgodnym z prawem działaniu JMP jest nietrafny” – wskazano.

Dodano także, że zostawienie psa przed sklepem (przy założeniu, że pies jest łagodny i nie czuje strachu ani stresu, gdy zostaje bez opieki) jest jedynym wyjściem dla jego właściciela lub opiekuna.

Wynika to z braku możliwości wprowadzenia psa do sklepu. Co do zasady, brak jest prawnego zakazu wprowadzania psów do sklepów, jednak wewnętrzne regulaminy mogą stanowić inaczej. Tak też jest w przypadku JMP prowadzącej sieć sklepów „Biedronka”, a zatem bezsprzecznie zajmującej się obrotem żywnością, przez co zobowiązana jest ona do przestrzegania wymagań higienicznych (zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie żywienia i żywności).

Bacząc na to, iż dla JMP bezpieczeństwo produktów jakie można nabyć w sieci sklepów „Biedronka” stanowi kluczową kwestię, nie sposób byłoby umożliwić klientom wprowadzanie psów do sklepów, bowiem znacznie utrudniłoby (lub nawet uniemożliwiłoby) to przestrzeganie wspomnianego wyżej przepisu. W tym miejscu należy wspomnieć o tym, iż takie same rozwiązania stosują inne sieci sklepów spożywczych.

Zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm art. 2 ust. 1 i Kodeksu Etyki Reklamy. Uznał też, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie narusza dobrych obyczajów. Jednocześnie, zespół orzekający zarekomendował, aby w zakresie reklam ukazujących zwierzęta zwracać szczególną uwagę na treść przekazu reklamowego, mając na uwadze troskę o zwierzęta.  
 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Pracownik Spara 05.10.2020

    Głupota ludzka nie zna granic.A co ma zrobić właściciel psa wchodząc do sklepu?Musi zostawić go na chwilę przywiązanego do słupka.Ludzie nie dajmy się zwariować!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także