20.03.2020/10:01

Epidemia koronawirusa uderzy w hiper- i supermarkety w galeriach handlowych [KOMENTARZ]

Badania przeprowadzone wśród przedsiębiorstw handlu detalicznego w Stanach Zjednoczonych wskazują, iż ponad połowa z nich spodziewa się spadku obrotów w związku z epidemią koronawirusa. Implikacje dla polskiego rynku mogą być podobne – komentuje dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Piotr Grauer, Director, Deal Advisory, M&A KPMG.

Zdaniem eksperta, najbardziej narażone na problemy są duże hipermarkety oraz supermarkety zlokalizowane w galeriach handlowych. – Ograniczenie działalności tych obiektów do sklepów spożywczych, drogerii, aptek i punktów usługowych spowodował już teraz odpływ klientów, którzy korzystali z nich przy okazji innych zakupów w galerii. Ograniczenia w liczbie osób, które mają prawo przebywać w jednym obiekcie handlowym, mogą dodatkowo zmniejszyć zainteresowanie klientów. Równocześnie właściciele tych lokali muszą nadal ponosić koszty wynajmu, obok wszystkich innych kosztów prowadzenia działalności handlowej – wyjaśnia Piotr Grauer.

Menedżer z KPMG podkreśla, że na przeciwnym biegunie, jeśli chodzi o konsekwencje epidemii, są sklepy internetowe. – Doświadczenie rynku chińskiego, na którym epidemia pojawiła się kilka miesięcy temu, pokazało, że obroty firm e-commerce wzrosły w tym okresie nawet o kilkaset procent. Po tym, jak w Chinach minął szczyt zachorowań i rynek zaczął się normalizować, obroty w handlu internetowym są nadal wyższe niż przed wybuchem epidemii. Może to świadczyć o tym, iż ten rynek zyskał nowe grono klientów, którzy nauczyli się korzystać z zakupów online i już pozostaną w tym segmencie – wyjaśnia ekspert i uzupełnia:

– Sytuacja dużej niepewności i nadciągającego kryzysu zawsze skutkuje ograniczeniem aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstw. Z tego względu można raczej spodziewać się w tym roku zmniejszenia liczby otwarć nowych sklepów i spadku apetytu na akwizycje. Aktywność M&A może powrócić po ustabilizowaniu się sytuacji gospodarczej, gdy firmy będą już widziały, jak poradziły sobie z kryzysem i dostosują swoje strategie do nowej rzeczywistości.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.