01.04.2020/09:02

Koronawirus skonsoliduje rynek handlowy. Kto zostanie, kto nie przetrwa? [OPINIA]

Konsolidacja rynku, polegająca na jakieś formie współpracy tych trzech graczy, nie musiałaby być nierealna, warto bowiem zwrócić uwagę na podobieństwa – wszyscy wymienieni kupują działki, budują parkingi, a powierzchnia sprzedaży w jakiejś części jest podobna. Gdyby Netto, Dino i Stokrotka połączyły siły, razem byłoby ich ponad 2 tysiące. Wtedy byliby drugim graczem na rynku dyskontów, a trzecim Lidl z Kauflandem. Gdyby zatem presja rynku bardzo wzrosła i doszłoby do fuzji, podium wyglądałoby następująco:

  1. Biedronka
  2. Netto-Dino-Stokrotka
  3. Schwarz: Lidl-Kaufland

Elektromarkety

W dobie korona-chaosu sieci elektroniczne muszą sobie radzić w internecie. Sklepy stacjonarne są zamknięte, a niektórzy już wysyłają majle do dostawców z prośbą o prolongatę płatności. Muszą przy tym zwiększać nakłady na rozwój kanału online i dla niektórych sieci to chyba będzie trudny test.

MediaExpert ma aż trzy platformy online, podobnie jest z Komputronikiem. Konsolidacja rynku już jest widoczna, bo kilka przejęć mamy już za sobą. MediaMarkt wchłonął Saturna – chociaż od zawsze byli u jednego właściciela. Kilka lat temu Avans dołączył do MediaExpert, a MixElectronic ogłosił upadłość.

RtvEuroAgd od początku realizuje swoje cele i w jednym z kwartałów sieć miała nawet lepsze wyniki niż szacowny MediaMarkt. Na rynku mamy jeszcze Neonet i Komputronik. Jednak jeden i drugi ledwo zipie. W raporcie z 2020 roku Komputronik wykazał stratę aż 14mln zł. To może dziwić, bo mają kilka sklepów www, a jeden działa nawet na rynku czeskim. Z kolei Neonet kolejny rok z rzędu traci przychody. Na marginesie warto zauważyć, że – w przeciwieństwie do EuroNet (RtvEuroAgd) – Komputronik i Neonet trudno gdziekolwiek ubezpieczyć.

Zastanawiające jest, po co robić sobie konkurencję i utrzymywać kilka sklepów online? Avans, Electro i MediaExpert to sklepy firmy Terg ze Złotowa. Odpowiedź jest prosta – każdy ze sklepów wystawia ten sam asortyment, ale w różnych cenach. Najniższa cena walczy z „garażowcami”, średnia cena sprzedaje raty, a najwyższa nadrabia wartością dodaną i gratisami. Dla każdego coś pięknego. Niestety, nie każda sieć elektroniczna zrozumiała, że dzięki takiej polityce zwiększa się udziały w rynku elektroniki użytkowej w Polsce.

Zatem królowie wśród elektromarketów w Polsce w dobie koronawirusa to:

  1. MediaExpert
  2. RtvEuroAgd
  3. MediaMarkt

Drogerie

Rynek kosmetyków w 2021 roku osiągnie wartość 20 mld zł, a sama Biedronka generuje 50 mld zł rocznie. Biedronka sprzedając leki bez recepty zatrzęsła nawet całym rynkiem aptecznym. Nie można z nimi się nie liczyć. Ten fakt znacząco wpływa na sytuację sieci drogeryjnej Hebe, należącej do Jeronimo Martins Polska. Z tak silnym właścicielem Hebe przetrwa z całą pewnością, mimo że ma niespełna 300 sklepów – niewiele w porównaniu do Rossmanna, który już przekroczył 1300 lokalizacji.

Dodaj komentarz

13 komentarzy

  • gatez187 31.05.2020

    Zgadzam się z wami. Me jest jednym z tych sklepów gdzie wiedzą jak się zachowywać i jak to wszystko przetrwać.

  • beniowy 30.04.2020

    Szczególnie teraz widać jak dobrze radzi sobie media expert. Ruch pewnie taki jak przed świętami, dodatkowo trudne warunki, a wysyłają w terminie wszystko

  • ememens 30.04.2020

    Dokładnie. Mądry to będzie wiedział jak działać. Sklepy takie jak ME będą się trzymać dobrze dopóki zachowują wszelkie zasady związane z wirusem.

  • Pold 28.04.2020

    akurat tu bym sie nie martwila ze np takie media expert na pewno zostanie bo to jest polski zaufany sklep

  • yenowa 22.04.2020

    No trzeba sie dostosowac niestety, media expert np od razu wbiło się w sytuacje, bezdokykowe dostawy, zamawianie przez tel wszystko w pelni online i bez kontaktu..a kto sie nie dostosowuje..ten znika..taka prawda

  • opos 19.04.2020

    Moim zdaniem wygrają te firmy, które najszybciej wprowadziły rozwiązania sprzyjające bezdotykowym dostawom. Wspomniane niżej jedzenie oraz sklepy elektroniczne typu media expert (który chyba nawet poszedł o krok dalej i umożliwia zamawianie nie tylko przez internet, ale też przez telefon).

  • Ozon 15.04.2020

    Rynek sam siebie może ogarnąć, jedzenie jest na dowóz tak samo jak sprzęt elektroniczny. Natężenie zamówień jest jak przed świętami bożego narodzenia, także trzeba być cierpliwym. Ale to też różnie bywa. Odkurzacz z media expert zamawiany w nd, właśnie do mnie przyjechał, 2 dni pracujące to imponujący czas dostawy teraz.

  • maciek 02.04.2020

    Biedronka zatrzęsła rynkiem aptecznym - jak można opowiadać takie bzdury. Wiedza eksperta żenująca.

  • waldo 02.04.2020

    @kazik8 sa i beda na pewno promki jeszcze dlugo moim zdaniem.

  • panko 02.04.2020

    Dobrze, ze ludzie zaczeli w polskich sklepach kupowac (mowie o ME oczywiscie). Teraz naszych trzeba wspierac jak nigdy dotad.

  • Kazik8 02.04.2020

    No me np. ma dobrą ofertę sklepu internetowego, można zamówić bezdotykowo wszystko ogarnąć, do tego nadal są promocje na niektóre rzeczy.

  • Jan 02.04.2020

    Panie Prezes,
    Proszę podać wiarygodne informacje w swoim artykule prasowym
    n.p. Jeronimo Martins nie ma spółki w Brazylii.
    Mają takie sieci sklepów, ale w Kolumbii o nazwie ARA
    Radzę sprawdzić źródła informacji

  • gryfit 01.04.2020

    jestem pelen podziwu jak media expert sobie dobrze radzi w dobie kryzysu. mimo zwiekszonej ilosci zamowien nadal sa w stanie realizowac je w ciagu 2 dni. szacun

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.