17.05.2014/13:15

Kostka nie tylko do zupy

Znacząco spadła częstotliwość użycia kostek bulionowych w polskich kuchniach, co wynika z faktu, że coraz mniej gospodyń domowych ma czas na gotowanie dwudaniowych obiadów. Producenci proponują więc inne formy zastosowania kostek niż tylko do zupy.

Mimo coraz mocniej widocznego trendu prozdrowotnego kostki bulionowe nie są postrzegane negatywnie. Uchodzą za „produkt domowy”, „nieodłączny składnik gotowania”, „coś, co było obecne w kuchni naszych babć, mam, a teraz naszych”. Jednak w ostatnich latach kategoria notuje spadki sprzedaży. Przyczyna – Polacy coraz częściej wybierają jednodaniowe obiady. Rezygnujemy z zup na rzecz drugiego dania.

Dotrzeć do eksperymentatorów...

Producenci, podążając za tym trendem, inspirują konsumentów do eksperymentowania z daniami obiadowymi. Taką strategię obrali dwaj główni gracze, czyli aktualny lider kategorii – Knorr (źródło: Unilever Polska za Nielsenem, luty 2013­­‑styczeń 2014, udziały wartościowe) oraz Winiary z portfela Nestlé Polska. – Buliony, np. Kostka wołowa czy Kostka do mięs pieczeniowa, świetnie sprawdzają się w mięsnych daniach duszonych lub do przyrządzania piersi z kurczaka, do czego polecamy Rosół z kury oraz Rosół z kury z pietruszką i lubczykiem – mówi Iza Budzińska, brand manager Knorr w Unilever Polska. Producent wprowadza właśnie nową linię „Smaki i Aromaty”. Wchodzącą w jej skład Kostkę bulionową z Czosnkiem i Pietruszką firma rekomenduje do dań mięsnych, sosów i makaronów. Natomiast Kostka bulionowa Śródziemnomorska, która zawiera kompozycję warzyw i ziół, buduje smak dań warzywnych, takich jak leczo. Nie wiadomo, jakie wsparcie marketingowe szykuje producent dla nowości – firma nie podaje takich informacji. Marka Knorr jest od lat silnie promowana (reklamy, materiały POS, działania PR), więc można się spodziewać szeroko zakrojonych działań.

... i tradycjonalistów

Także Nestlé Polska odświeżyło portfolio bulionów Winiary. W kwietniu producent przeprowadził relaunch Kostki Mięsnej, którą poleca do dań mięsnych. Niedawno firma wprowadziła ponadto do sprzedaży rosół Kogutek Winiary. Jak mówi Małgorzata Michalak­‑Wojskowicz, senior product manager, odpowiedzialna za kategorię bulionów Winiary w Nestlé Polska, to propozycja dla konsumentów szukających produktów markowych, dobrej jakości i w przystępnej cenie. Kampania telewizyjna Kogutka Winiary właśnie się zakończyła, firma planuje kolejne działania, których na razie nie zdradza. Małgorzata Michalak­‑Wojskowicz podkreśla, że rodzaj komunikacji zależy nie tylko od produktu, ale i grupy konsumentów, do których jest on skierowany. – W przypadku bulionów duża część odbiorców lubi eksperymenty w kuchni, nowe doświadczenia i inspiracje. Tu sprawdza się zatem komunikacja skoncentrowana na przedstawieniu dodatkowych korzyści, wynikających z użycia produktu. Nadal liczna grupa konsumentów używa bulionów w tradycyjny sposób, czyli do zup. I tu musimy pamiętać o przypomnieniu się z kategorią – mówi przedstawicielka marki Winiary. Firma publikuje przepisy z wykorzystaniem bulionów na stronie internetowej www.winiary.pl i współpracuje z blogerami.

Pomijając marki własne, na rynku bulionów jest obecnych kilku innych, mniejszych graczy. Wśród nich Prymat, właściciel marki Kucharek. Jak informuje Marta Klęka­‑Nowa, junior PR manager, oferta obejmuje najpopularniejsze rodzaje kostek, jak Rosół z kury, wołowy czy warzywny. Niedawno przeprowadzona zmiana szat graficznych produktów Kucharek objęła także buliony.

Do kategorii bulionów dołączyła ostatnio Podravka Polska, producent Vegety. W lutym br. firma wprowadziła do sprzedaży trzy warianty kostek (drobiową, wołową i warzywną) w dwóch formatach opakowań (60 i 120 g). Wprowadzeniu nowości towarzyszy kampania reklamowa (m.in. w prasie, internecie, degustacje i materiały POS w punktach sprzedaży). 



Pomysły wiodących graczy na ekspozycję

Knorr
Buliony Knorr są ustawiane zarówno na półkach z kulinariami, jak i na dodatkowych ekspozycjach, które marka buduje w ramach flagowego programu kulinarnego „Prosty przepis na dziś!”. W wielu placówkach sieciowych buliony Knorr znajdują się na standach, podajnikach na ladzie i w kuwetach piętrowych w strefie mięsnej, a także na krawatach obok ryżu i makaronu. W tych miejscach znajdują się także ulotki z przepisami szefów kuchni Knorr.

Winiary
Producent marki Winiary korzysta z rozwiązań tzw. cross­‑merchandisingu, czyli eksponuje buliony przy kategoriach komplementarnych, takich jak mięso, kasze czy warzywa. Trend ten jest zauważalny nie tylko na sklepowych półkach, ale również w połączeniach produktów w tzw. on­‑packach, czyli z wartością dodaną – np. dołączoną puszką na kostki rosołowe.



(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (135) Maj 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.