02.07.2019/08:42

Koszty w handlu trzeba zawsze trzymać na krótkiej smyczy [FELIETON]

Podnieś marże

Średnia marża sklepu ogólnospożywczego wynosi około 20%. Po pokryciu kosztów (m.in. płac, mediów i czynszu), pozostaje zwykle około 3-4% zysku. Żeby był on większy, warto spróbować „inteligentnie” podnieść ceny, wybierając do tego produkty o małej elastyczności cenowej popytu. Należą do nich m.in. wyroby delikatesowe (np. oliwki, kapary, oliwy), ale również chusteczki higieniczne, a nawet zapałki. Nie jest istotne, że wyjściowa marża na tych artykułach i tak jest już wysoka. Zamiast 30-40%, może przecież wynosić 50% i więcej. Sprzedaż tych produktów nie zmienia się, ponieważ ich cen klienci w większości nie pamiętają – a skoro nie pamiętają, to nie orientują się czy coś podrożało czy nie.

Zmień końcówki cen

Sklep jest tani nie wtedy, gdy ma najniższe ceny, ale wówczas, gdy klienci myślą, że jest tani. Aby sprawić takie wrażenie, można wybrać grupę kilkudziesięciu produktów i utrzymywać ich ceny na niskim poziomie.

Dla pozostałych artykułów warto zastosować dwie techniki. Pierwsza to wprowadzenie końcówek cen „na 9” i sporadycznie „na 5” (nie więcej niż dla 5% produktów). Z kolei druga polega na dokładnemu przyjrzeniu się artykułom tańszym niż 3 zł i selektywnym zwiększeniu ich ceny – w myśl zasady, że nie widać zasadniczej różnicy pomiędzy np. 0,79 a 1,79 zł (nie można tego powiedzieć o różnicy w marży, bo ta jest przecież zasadnicza). Trzeba jednak uważać, żeby nowe ceny nie były wyższe, niż ceny sugerowane drukowane na opakowaniu.

Ogranicz straty

Mało wdzięcznym tematem dla sklepów są straty wynikające z kradzieży. Jak wynika z corocznego raportu firmy Checkpoint Systems, co roku złodzieje wynoszą z polskich sklepów towar o wartości co najmniej 1 mld euro. Całkowity poziom strat powinien zmieścić się w 1 proc. wartości obrotów, wliczając w to kradzieże, błędy pracowników, dostawców oraz straty naturalne. Jeżeli jest wyższy, są powody do niepokoju.

Udanych wakacji! Dla jednych dużo słońca, dla innych dużych zysków!

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.