26.10.2016/11:07

Kto zapomniał o polskich smart shopperach i ich potrzebach?

Należy podkreślić, że smart shopperzy to złożona demograficznie grupa. Różnice w zachowaniach nabywczych kobiet i mężczyzn, a także reprezentantów kolejnych pokoleń, wyraźnie zacierają się. Łączy je analityczne podejście do zakupów, używanie urządzeń mobilnych, kupowanie w sieci, korzystanie z wielu sprawdzonych źródeł informacji. To samo dotyczy stosunku inteligentnych konsumentów do nowoczesnej technologii. Starsi konsumenci coraz chętniej wybierają np. aplikacje mobilne i korzystają z Internetu w celu analizy rynku przed dokonaniem danego zakupu.

– Wbrew powszechnej opinii, smart shopperzy to nie są osoby, które korzystają wyłącznie ze smartfona z dostępem do Internetu. Coraz częściej sięgają po technologie umożliwiające im wyświetlanie treści związanych z położeniem, w którym się znajdują. Dzięki usługom lokalizacyjnym, dostarczanym m. in. przez GPS czy Bluetooth Low Energy, inaczej Bluetooth 4.0, użytkownicy znajdują w swoim otoczeniu atrakcyjne oferty. Jak pokazują międzynarodowe doświadczenia sieci Carrefour, wykorzystywanie nadajników Bluetooth 4.0, tzw. beaconów, prowadzi do wzrostu zaangażowania klientów w interakcję z marką, która odbywa się w kanale mobilnym – zapewnia Krzysztof Łuczak z firmy technologicznej Sensorberg.

Tymczasem niewiedza sprawia, że marketerzy popełniają liczne, niedopuszczalne pomyłki. Jedną z nich jest myślenie o smart shopperach jako o konsumentach z niższymi dochodami. W konsekwencji, firmy kojarzone z wyższą jakością nie kierują komunikacji marketingowej do grupy klientów, która ma ogromny potencjał nabywczy. Specjaliści od marketingu pomijają też kluczowe kanały, z których na co dzień korzystają smart shopperzy. Są nimi przede wszystkim aplikacje mobilne, agregujące oferty wielu firm w jednym miejscu, oraz wszelkie porównywarki produktowe i cenowe. Kolejny błąd to nienagradzanie lojalności klientów. Wynika on z przekonania, że tzw. inteligentni konsumenci nie są wierni jednej marce. Jednak oni chętnie realizują zniżki, udzielane im w ramach programów lojalnościowych.

– Marketerzy powinni jak najszybciej uzupełnić swoją wiedzę oraz dostosować się do obecnych zachowań nabywczych i procesów decyzyjnych konsumentów. Muszą ułatwiać im pozyskiwanie informacji o produkcie, cenie i opiniach, a przede wszystkim umożliwić porównanie kilku ofert w jednym czasie i miejscu. Współcześnie pomaga w tym np. taki kanał komunikacji, jak aplikacja mobilna. Jej użytkownicy mogą zestawić ze sobą gazetki różnych sieci handlowych, poprzez wyszukanie konkretnego produktu – wyjaśnia Mateusz Puchala.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.