17.05.2014/21:28

Kupcy z sieci franczyzowych zrzeszają się

Tworzą się nowe regionalne organizacje grupujące kupców, którzy do niedawna należeli bądź wciąż są uczestnikami sieci franczyzowych. Ich powstanie wynika z niepełnej satysfakcji franczyzobiorców ze współpracy z operatorami.

Przykładami nowego rodzaju „struktur poziomych” w handlu mogą być trzy organizacje kupieckie, zrzeszające obecnych i byłych franczyzobiorców. Okoliczności ich powołania i stawiane przed nimi cele są w każdym przypadku różne, ale łączy je, mniej czy bardziej otwarcie deklarowane, niezadowolenie z funkcjonowania w dotychczasowych ramach oraz potrzeba wzięcia spraw w swoje ręce.

Mieli dość niepewności

Z początkiem 2013 roku rozpoczęła działalność Polska Grupa Zakupowa Kupiec, z siedzibą w Jastrzębiu­‑Zdroju, operująca głównie w południowej i centralnej Polsce. Funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a jej założycielami i udziałowcami są głównie kupcy należący wcześniej do sieci eLDe organizowanej przez LD Holding. Swego czasu stanowiła ona część masy upadłościowej GK Bomi, a jej struktury trwały w zawieszeniu. Kupcy postanowili więc działać. – Większość naszych uczestników miała już za sobą doświadczenia, nie zawsze pozytywne, płynące z funkcjonowania w ramach różnych struktur – mówi prezes zarządu PGZ Kupiec Marcin Bańka. – Celem naszej organizacji jest reprezentowanie interesów członków w kontaktach z producentami i dystrybutorami, tak aby wszystkie strony czerpały z tej współpracy wymierne korzyści.

W momencie rozpoczęcia działalności PGZ Kupiec reprezentowała 75 sklepów, obecnie w grupie jest 37 osób fizycznych i podmiotów prawnych, które reprezentują łącznie 112 placówek detalicznych. Grupa działa w województwach śląskim, dolnośląskim, małopolskim, łódzkim i mazowieckim. W ciągu roku podpisała z dostawcami i producentami ponaf 300 kontraktów. Głównym zadaniem na bieżący rok są inwestycje w zintegrowany system IT.

Elita poprawia konkurencyjność

Zarejestrowane na początku br. Stowarzyszenie Kupców i Przedsiębiorców Polskich Elita, z siedzibą w Wejherowie, zrzesza obecnie 27 członków, prowadzących łącznie ponad 80 sklepów w woj. pomorskim. Zgodnie z deklaracją Wojciecha Grzeszczaka, prezesa zarządu, wszyscy członkowie są uczestnikami różnych sieci franczyzowych, takich jak Lewiatan, Groszek, Detal Pomorze czy Słoneczko. Głównym celem statutowym jest podejmowanie działań wspomagających rozwój zrzeszonych podmiotów, takich jak doradztwo prawne, organizacyjne i logistyczne. – Oprócz tego Elita prowadzi w imieniu swoich członków negocjacje handlowe z dostawcami towarów i usług. Celem tych działań jest poprawa konkurencyjności sklepów. Nie planujemy budowania nowego formatu, nasi członkowie chcą funkcjonować w dotychczasowych sieciach franczyzowych – mówi prezes Grzeszczak.

Elita nie ma planów wyjścia poza Pomorze, jednak w przypadku powstawania podobnych inicjatyw w innych rejonach Polski, służy pomocą organizacyjną i chętnie podejmie współpracę.

Zakaz kontaktu z mediami

Na Podkarpaciu funkcjonuje organizacja o bezkompromisowej nazwie Franczyzobiorca na Pierwszym Miejscu. Skontaktowaliśmy się z jej zarządem, jednak ani poprzedni prezes, a obecnie członek zarządu Stanisław Blicharz, ani obecna szefowa Wioletta Jasiewicz nie zgodzili się na wypowiedź, powołując się na zapisy umowne. Zamiast komentarza, cytujemy obok fragment statutu tej organizacji.





Ze statutu stowarzyszenia Franczyzobiorca na Pierwszym Miejscu
§ 7. Celem Stowarzyszenia jest:
1. współpraca z Eurocash Franczyza Sp. z o.o. w zakresie funkcjonowania umowy franczyzowej i innych umów;
2. współpraca z Eurocash SA w zakresie funkcjonowania umów dotyczących zaopatrzenia sklepów Delikatesy Centrum;
3. współdziałanie członków stowarzyszenia w zakresie zakupów towarów i usług spoza firm z Grupy Eurocash;
4. działanie mające na celu ustalenie jak najkorzystniejszych warunków umowy franczyzowej z Eurocash Franczyza Sp. z o.o.;
5. pomoc członkom stowarzyszenia we właściwej interpretacji zapisów umowy franczyzowej i innych umów zawartych pomiędzy członkami stowarzyszenia, a Eurocash Franczyza Sp. z o.o. i Eurocash SA.

§ 8. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1. negocjację z Eurocash Franczyza Sp. z o.o. warunków umowy franczyzowej i wszelkich innych umów;
2. negocjację z Eurocash SA warunków umów w zakresie zaopatrzenia sklepów Delikatesy Centrum;
3. wypracowywanie wspólnego stanowiska we współpracy z Eurocash Franczyza Sp. z o.o. i Eurocash SA;
4. wspólne ustalanie treści propozycji rozwiązań i zapisów w umowie franczyzowej i innych umowach z Eurocash Franczyza Sp. z o.o. i Eurocash SA.



Konrad Kaszuba

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (135) Maj 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.