Markowe wędliny na fali
Konsumenci dokonują coraz bardziej przemyślanych wyborów, kierując się nie tylko ceną, ale i jakością. Dotyczy to całej branży spożywczej, także wędlin. Pojawiają się ciągle nowe produkty i to w różnych kategoriach. Szukający takich wyrobów konsumenci mają coraz większy wybór – mówi Zenon Kiełt, dyrektor research and development w Indykpolu. W tym roku w ofercie premium Indykpolu pojawią się m.in. wędliny suche i wędzonki.
Pomiędzy segmentem premium a ekonomicznym różnice są istotne. – Popyt na produkty wysokogatunkowe jest bezpośrednio skorelowany z zasobnością portfela konsumentów, i chociaż aktualnie siła nabywcza Polaków nie jest w najlepszej kondycji, to popularność wyrafinowanych produktów rośnie. Ten trend jest widoczny od ponad czterech lat – mówi Małgorzata Wódkiewicz, kierownik marketingu ZM Pekpol Ostrołęka. Według niej potwierdzeniem rosnącego zainteresowania produktami wędliniarskimi premium jest m.in. ich coraz większa podaż. – Przybywa producentów, którzy posiadają w ofercie wspomniane wyroby. Ponadto wśród tych produktów większą rolę niż w segmencie ekonomicznym odgrywają działania marketingowe. Wysoką jakość wyrobu, jego walory smakowe i odpowiedni proces produkcji muszą potwierdzać marka, znaki handlowe i certyfikaty. Również samo opakowanie wędliny i jej odpowiednia ekspozycja w sklepie powinny świadczyć o najwyższym standardzie. Te elementy są gwarancją, uwiarygodniają pochodzenie produktu. Wielu konsumentów woli kupić mniejszy kawałek wędliny, ale od znanego i sprawdzonego producenta – dodaje Małgorzata Wódkiewicz. Pekpol zamierza w najbliższym czasie poszerzyć ofertę premium o wyroby w galaretach (szynka, polędwica z indykiem, rolada z drobiem), ponadto linia kabanosów wzbogaci się o nowe smaki i opakowania.
Inne firmy również przyznają, że segment wędlin z najwyższej półki ma się dobrze. – Rośnie zainteresowanie tego typu wyrobami, co często wynika z prostej chęci zjedzenia porządnej wędliny – takiej jak za dawnych czasów. Smakującej mięsem i pachnącej naturalnymi przyprawami. Dlatego producenci, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, przygotowują linie produktów tradycyjnych i regionalnych – mówi Dariusz Flisikowski, kierownik działu sprzedaży wędlin w Cedrobie. Przykładem takich wędlin w ofercie firmy są produkty marki Gobarto. – To wysokojakościowe wyroby z bardzo dużym udziałem mięsa, o szlachetnym wyglądzie i smaku. Wyprodukowane w Polsce, w oparciu o polski surowiec i tradycyjne receptury – dodaje Flisikowski.
Przedstawiciele branży przewidują, że sprzedaż wędlin premium wciąż będzie się rozwijać. – Nasze społeczeństwo jest coraz bardziej otwarte na nowe propozycje produktów wysokiej, gwarantowanej jakości – mówi Renata Ludwiniak, specjalista ds. marketingu w Sokołowie. Firma rozwija bardzo mocno linię produktów suchych. Niebawem pod marką Orliki wprowadzi do oferty wędliny z tej grupy kierowane do młodszego pokolenia. – Są to cienkie kabanosiki w delikatnych, niewyczuwalnych podczas jedzenia, osłonkach. Będą oferowane w wygodnych opakowaniach o niewielkiej gramaturze (65 g – red.). Na początek proponujemy cztery smaki: klasyczne, serowe, cebulowe i peperoni. Poza tym będziemy rozwijać grupę wyrobów plastrowanych, w których pojawią się m.in. wysokiej jakości wędliny wołowe oraz produkty z dziczyzną – zdradza Renata Ludwiniak.
(HUW)
Wiadomości Handlowe, Nr 3 (123) Marzec 2013
8