24.06.2020/12:16

Maski w handlu jeszcze długo nie znikną. Jaki rodzaj wybrać i jak ją nosić?

W ciągu ostatniej doby ośmiu pracowników marketu elektronicznego w galerii handlowej w Białymstoku objęto kwarantanną z powodu kontaktu z osobą zakażoną koronawirusem. Odmrażanie poszczególnych sektorów gospodarki i powrót do normalności powoduje, że do takich informacji musimy się przyzwyczaić. Tak samo jak do rygorów sanitarnych i masek na twarzy pracowników galerii handlowych czy punktów usługowych.

Od ponad miesiąca branża próbuje wrócić do życia i ratować nadszarpnięty biznes. Stopniowy powrót do normalności jest możliwy tylko dzięki zachowaniu wielu środków ostrożności. Regularna dezynfekcja, wydzielone strefy dla klientów, regularne dezynfekowanie miejsc pracy, zmianowy system pracy wyznaczają nową codzienność wielu firm z sektora. Z wielu biznesów nie znikną też maski, bo obok dystansu społecznego, są w tej chwili jednym z podstawowych środków, które hamują transmisje wirusa do otoczenia.

Dlaczego maski są ważne?

Jest wiele rzeczy, których nie wiemy na temat COVID-19, poza faktem, że jest to wysoce zakaźny wirus oddechowy i łatwo przenosi się z człowieka na człowieka poprzez oddech, ślinę, kichanie i kaszel. Do tego może rozprzestrzeniać się bezobjawowo. Żeby więc jakoś bronić się przed patogenem do czasu opracowania szczepionki lub wytworzenia się tzw. odporności zbiorowej (co potrwa jeszcze kilka jeśli nie kilkanaście miesięcy) trzeba pamiętać o środach ostrożności. Pierwszym jest zachowanie społecznego dystansu, który wynosi ok. 2 metrów. Drugim – regularna dezynfekcja rąk i miejsca pracy. W tym zakresie wytyczne rządowe są dość precyzyjne (patrz: https://www.gov.pl/web/koronawirus/zalecenia-dla-przedsiebiorcow-w-zwiazku-z-rozprzestrzenianiem-sie-koronawirusa). Trzecim zalecanym środkiem ostrożności, który pomaga w ograniczeniu rozprzestrzeniania się wirusa jest osłona twarzy.

Najnowsze  opracowania, w tym przygotowane przez The Royal Society (brytyjskie towarzystwo naukowe), nie pozostawiają złudzeń. Maski na twarzy mogą być użyteczne, gdy zachowanie dystansu społecznego jest niemożliwe - Prawidłowe noszenie maseczek, w tym również tych domowej roboty, przyczynia się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa – czytamy w raporcie "Delve - Data Assessment and Learning for Viral Epidemics"

W takich branżach jak handel czy usługi, gdzie jest bezpośredni kontakt z klientem normą, stało się noszenie maseczek przez personel oraz ich zapewnienie klientom na czas trwania usługi. Jest to obowiązek prawny, ale przede wszystkim jest to środek dający klientom i personelowi poczucie bezpieczeństwa. W trudnych czasach, do jakich na pewno należy epidemia, zachowanie tzw. rygorów sanitarnych buduje zaufanie klientów. Zmniejsza się też ryzyko przestojów biznesowych spowodowanych kwarantanną personelu.

Jakie maseczki wybrać?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów maseczek na twarz o różnym poziomie skuteczności i cenie. Jednorazowe maski chirurgiczne łatwo nasiąkają wilgocią, a co za tym idzie średnio po 2 godzinach użytkowania nadają się już tylko do kosza. Choć na pierwszy rzut oka wydają się tanie, to dziennie na pracownika przypadają  przynajmniej 4 takie osłony (przy założeniu 8-godzinnego dnia pracy).

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • kj 24.06.2020

    widać że ten portal jest bardzo pro-koronawirusowy, tzn podkreślacie na każdym kroku, że nie wrócimy do normalności nigdy albo do czasu aż nie będzie szczepionki, bzdura i sianie pandemii strachu. cytujecie niby jakichś lekarzy, podajcie ich imiona i nazwiska proszę? bo jest rzesza lekarzy, którzy mówią, że ta szopka z pandemią to po prostu ściema, choroba bezobjawowa, no po prostu ewenement. A pracownicy handlu po 8-10 godzin w przepoconych oślinionych maseczkach oczywiście to wszystko dla ich zdrowia?

  • bill gates 24.06.2020

    najlepiej nie wybierać żadnej

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.