13.12.2016/15:30

Mastercard: o 100 proc. wzrosła w ciągu roku wartość płatności kartami zbliżeniowymi

Już dwie trzecie płatności kartami Mastercard w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Ich wartość wzrosła w ciągu roku ponad dwukrotnie – podaje Mastercard. W latach 2010-2015 liczba transakcji bezgotówkowych w naszym kraju wzrosła o 15 proc.

Z danych Mastercard wynika, że w ciągu roku wartość płatności kartami zbliżeniowymi podwoiła się (wzrost o 107 proc.). Na koniec III kwartału 2016 roku ich udział we wszystkich płatnościach kartami z logo Mastercard lub Maestro osiągnął już ponad 66 proc. Ponadto liczba kart zbliżeniowych Mastercard aktywnie używanych przez Polaków wzrosła o 34 proc. rok do roku, a o 68 proc. zwiększyła się liczba przeprowadzanych nimi płatności zbliżeniowych. Średnia wartość transakcji wyniosła około 45 zł, w porównaniu z kwotą 35 zł w roku ubiegłym.

Upowszechnienie technologii zbliżeniowej sprzyja rozwojowi opartych na niej płatności mobilnych.

W listopadzie br. wprowadzenie Android Pay, jako pierwszego mobilnego cyfrowego portfela w Polsce, ogłosiła firma Google. Tym samym Polska stała się drugim krajem w Europie (po Wielkiej Brytanii) gdzie usługa ta została udostępniona. Płatności Android Pay wykorzystują technologię tokenizacji, którą realizuje rozwiązanie Mastercard Digital Enablement Service (MDES). Korzysta z niego każdy z trzech polskich banków, które dotychczas udostępniły Android Pay (Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK).

Rok 2016 stał także pod znakiem współpracy Mastercard z polskimi bankami przy wdrożeniach mobilnych płatności zbliżeniowych opartych na standardzie HCE, z wykorzystaniem technologii Mastercard Cloud Based Payments (MCBP). Rozwiązanie to pozwala płacić telefonem bez względu to, z usług jakiego operatora telefonii komórkowej korzysta użytkownik oraz jaka karta SIM znajduje się w jego telefonie. W 2016 roku wdrożenie takiej usługi we współpracy z Mastercard ogłosiły Bank Millennium i Alior Bank. Banki te, udostępniając płatności telefonem, dodatkowo wdrożyły też rozwiązanie MDES, co w przyszłości ułatwi im integrowanie innych form płatności cyfrowych, np. z wykorzystaniem urządzeń typu wearables.

Obecnie na polskim rynku płatności zbliżeniowe telefonem z wykorzystaniem różnych technologii oferuje dwanaście banków, w tym siedem dla użytkowników kart Mastercard.

- Potwierdzona licznymi badaniami Mastercard otwartość Polaków na nowe technologie oraz rozwinięta infrastruktura, w postaci terminali i kart zbliżeniowych, to kluczowe czynniki przyspieszające rozwój płatności cyfrowych. To dlatego globalne firmy oferujące innowacje, takie jak Android Pay, udostępniają je w Polsce w pierwszej kolejności. W przyszłym roku spodziewamy się kolejnych wdrożeń innowacyjnych rozwiązań w obszarach płatności mobilnych i online. Wierzymy też, że podobnie jak w tym roku, Mastercard będzie pomagał bankom, branży handlowej i partnerom technologicznym oferować najnowsze osiągnięcia techniki w obszarze płatności, na które czekają konsumenci – komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.