02.01.2018/16:22

Media Expert nie naruszył etyki, prezentując w reklamie „mężczyznę z dziwnym wyrazem twarzy”

Sieć sklepów z elektroniką użytkową została oskarżona przed Komisją Etyki Reklamy za to, że w jednej z reklam „przedstawia gracza stereotypowo, jako niedojrzałego mężczyznę z dziwnym grymasem na twarzy”. Zespół Orzekający KER nie dopatrzył się przekroczenia zasad etyki reklamy. Nie dopatrzył się ponadto nadużycia zaufania odbiorców w sloganie „Setki produktów w super niskich cenach”.

Reklamodawcy nie mają ostatnio łatwego życia. Zastrzeżenia konsumentów i skargi składane do Komisji Etyki Reklamy dotyczyć mogą nawet reklam – wydawałoby się – zupełnie niekontrowersyjnych. Jeden z konsumentów złożył do KER skargę następującej treści:

„„Gry, konsole, laptopy, komputery. Setki produktów dla graczy w SUPER NISKICH CENACH Sprawdź ofertę dla Gracza! Niżej zdjęcie gracza z nienaturalną miną.

Reklama przedstawia gracza stereotypowo, jako niedojrzałego mężczyznę z dziwnym grymasem na twarzy. Poza tym reklama sugeruje że sklep ma niskie ceny a po porównaniu wielu ofert tego sklepu z innymi (za pomocą allegro.pl i ceneo.pl) mogę stwierdzić że ceny te są co najmniej standardowe (na ceneo.pl takie ceny nie odbiegały od normy) lub zawyżone (na allegro znalazłem już wiele lepszych ofert)." – pisownia oryginalna

Zgodnie z obowiązującą procedurą rozpatrywania skarg występujący w imieniu skarżącego arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami i zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, jest niezgodna z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego, „reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących” a także jest niezgodna z art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy, zgodnie którym „reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.".

Przedstawiciel sieci Media Expert odrzucił zarzuty i w obszernym uzasadnieniu podnosił, że wybór aktora do reklamy został oparty na danych statystycznych, z których wynika, że 63 proc. graczy konsolowych to mężczyźni, a spośród nich 30 proc. to osoby w przedziale wiekowym 21-35 lat. Reklama przedstawia zatem typowego z punktu widzenia statystyki gracza. Co do „dziwnego grymasu na twarzy” stwierdził natomiast, że ocena zależy tu od indywidualnej wrażliwości estetycznej, zaś mina aktora miała w założeniu wyrażać koncentrację na grze komputerowej.

W odpowiedzi na zarzut o wprowadzaniu konsumentów w błąd sloganem „setki produktów w super niskich cenach” reprezentant sieci przedstawił zestawienie cen 80 produktów z porównywarki cenowej (na takich danych opierał się skarżący) z którego wynika, że oferta Media Expert jest bardzo atrakcyjna cenowo.

„Celem zamieszczonego w reklamie zdania «Setki produktów dla graczy w SUPER NISKICH CENACH» nie było zatem obiektywne porównanie ceny każdego produktu z oferty Media Expert dla graczy z wszelkimi innymi ofertami dotyczącymi takich samych produktów ani zapewnienie, że w każdym przypadku będzie ona najniższa. Celem ww. hasła było jedynie zachęcenie odbiorców reklamy do zapoznania się z ofertą Media Expert, a to jest istota każdego działania reklamowego.” – czytamy w uzasadnieniu.

Dodaj komentarz

12 komentarzy

  • ipho 30.01.2018

    Jak znaleźć tę reklamę?

  • nani 21.01.2018

    Dla mnie to raczej click bait po prostu

  • petty 21.01.2018

    ten zarzut jest typowym przyłaem po tytułem - uderz w stół a nożyce sie odezwą. mnie ta relma nie urazila - naal bede grał

  • bierdon 18.01.2018

    wyszukałem sobie tę reklamę w necie - i powiem tak... znajdźcie ludzie coś do roboty :D

  • oreo 14.01.2018

    oczywiscie ze nie, co to za abstrakcyjny zarzut do media expert - troche w imie zasady uderz w stół z nożyce sie odezwą

  • zbolo 11.01.2018

    Nikt reklamy nigdy nie widział, a afera jak ta lala...

  • desplado 09.01.2018

    Też nie widziałem nawet tego nie było by prościej wrzucić jej zamiast tego zdjęcia z Ostrowca? :D

  • pazdro 09.01.2018

    OK OK OK... ale gdzie ta reklama?!

  • kuks 05.01.2018

    @fikus A, że niskie ceny jak wiadomo są włączone, to nie ma się czym martwić;)

  • fikus 04.01.2018

    Dziwny wyraz twarzy? serio? Ważne są ceny, a nie wyrazy twarzy...

  • sofokles 03.01.2018

    Ale ktoś na siłę chyba coś próbował zrobić... nawet pewnie sam nie bardzo wiedział co chce osiągnąć

  • lizku 03.01.2018

    Proste ze nie. Fajna reklama. Przesadzają z tą wrażliwością.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.