20.01.2016/20:00

Mlekovita ma za sobą udany rok

Mimo końca kwotowania produkcji mleka, wprowadzenia rosyjskiego embarga i zawirowań pogodowych rok 2015 był dobry dla Grupy Mlekovita. Lider branży mleczarskiej przejął dwa zakłady i ruszył z największą, wartą 300 mln zł, inwestycją w historii firmy.

Po przejęciu dwóch fabryk: serów twardych w Tomaszowie Lubelskim i (od Hochland Polska) serów pleśniowych w Baranowie, Grupa posiada 15 zakładów produkcyjnych i 28 własnych centrów dystrybucyjnych, w tym pierwsze w branży w formacie cash & carry. Ma też sieć sklepów Mlekovitka, która liczy blisko 120 placówek, z czego nieco ponad 50 to sklepy własne. Prezes Mlekovity Dariusz Sapiński podkreśla, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy udało się utrzymać tempo rozwoju firmy. – To dlatego, że postawiliśmy na jakość i innowacyjność – podkreśla prezes. Moce produkcyjne zwiększono o 800 000 litrów dziennie – teraz firma może przerabiać ponad 6 mln litrów surowca każdego dnia.

W stronę żywności przetworzonej

W 2015 roku producent przeznaczył ponad 100 mln zł na inwestycje. Najważniejszym przedsięwzięciem pozostaje budowa fabryki proszków mlecznych w Wysokiem Mazowieckiem. Fabryka powstaje na działce o powierzchni 4 ha tuż obok siedziby Mlekovity.

Po uruchomieniu produkcji firma będzie nie tylko największym producentem proszków mlecznych w Polsce, ale i w Europie Środkowo­‑Wschodniej. Będą tu wytwarzane artykuły, których Mlekovita do tej pory nie miała w ofercie, m.in. odżywki mleczne dla dzieci, koncentrat białek mleka czy mleko instant. Wartość inwestycji to 300 mln zł, fabryka ma być oddana do użytku w marcu 2017 roku. – Proszki mleczne są importowane przez kraje rozwijające się, co ma związek m.in. z dużym wzrostem spożycia mleka w tych państwach. Proszki są produktem typowo eksportowym, bo do ich przechowywania nie są wymagane warunki chłodnicze, a okres przydatności jest nawet dwuletni – podkreśla Dariusz Sapiński. Zaznacza, że firma ma już zapewniony zbyt proszku mlecznego, który będzie wytwarzany w nowej fabryce. – My już wiemy, komu będziemy sprzedawać to, co wyprodukuje powstająca fabryka – mówi prezes Sapiński.

Innowacyjne nowości

Asortyment Mlekovity liczy 650 pozycji, w tym roku firma wprowadziła 116 produktów w 14 kategoriach. Producent, który upatruje szans rozwoju w segmencie żywności funkcjonalnej i ekologicznej, w 2014 roku otworzył Centrum Badań i Rozwoju z nowoczesnym laboratorium, zakładem fizykochemii, mikrobiologii i bakteriologii, wyposażonym w najwyższej klasy sprzęt. Prowadzone są w nim badania m.in. w zakresie wykorzystania składników mleka i wartości odżywczej produktów. Dzięki temu oraz analizie trendów rynkowych firma wprowadziła na rynek unikatowe wyroby. Z innowacji wyróżniają się mleczne napoje proteinowe Super Body Active w nowoczesnych kartonikach square dostarczanych przez Tetra Pak oraz pierwszy na rynku fermentowany napój probiotyczny DarPro regulujący trawienie i wzmacniający odporność. DarPro zawiera wyselekcjonowane żywe bakterie probiotyczne pochodzące z naturalnej mikroflory człowieka.

W kategorii proszków mlecznych wyróżnia się nowa, niemal całkowicie pozbawiona soli, serwatka demineralizowana w proszku marki Herkules, nowoczesny produkt z grupy żywności funkcjonalnej.

Jeśli chodzi o wyroby ekologiczne, linię zapoczątkował Kefir Ekologiczny. Zakład w Trzebownisku przeszedł pomyślnie procedurę kontroli i certyfikacji oraz uzyskał uprawnienia do prowadzenia przetwórstwa ekologicznego. Ekokefir ma znak certyfikacji ekologicznej.

Na Rosji świat się nie kończy

Mlekovita dużo eksportuje. Jak podaje Magdalena Szabłowska, dyrektor wydziału handlu zagranicznego w Grupie Mlekovita, teraz jedna czwarta produkcji Grupy jest wysyłana za granicę. – Choć 30 proc. eksportu przypadało na rynek rosyjski, wprowadzenie embarga nie zachwiało naszym biznesem. Wręcz przeciwnie, z energią przystąpiliśmy do szukania nowych rynków zbytu i znaleźliśmy je – zapewnia Magdalena Szabłowska. Perspektywiczne dla producenta są Chiny. Nie dość, że spożywa się tam coraz więcej produktów mlecznych, to niedawno tamtejsze władze poluzowały tzw. politykę jednego dziecka, co jest bardzo dobrą wiadomością dla producentów odżywek mlecznych. Szabłowska przyznaje, że kontaktom biznesowym z Państwem Środka sprzyja też niedawna wizyta prezydenta Andrzeja Dudy w tym kraju. – Przy takich okazjach zawsze rośnie zainteresowanie żywnością z Polski – podkreśla. Jest też duże zapotrzebowanie na mleko UHT w krajach Bliskiego Wschodu i w Afryce.



Wybrane inwestycje Mlekovity w 2015 roku:

- uruchomienie linii Tetra Pak do produkcji UHT i pakowania mleka w kartoniki square 500 ml;
- rozruch linii Combibloc do pakowania mleka w kartoniki 0,5 i 1 l;
- rozbudowa topialni oraz nowa linia UHT do sera topionego w plastrach;
- uruchomienie jedynej w Polsce linii do produkcji twarogu sypkiego w zakładzie w Trzebownisku;
- otwarcie hurtowni w Chrzanowie;
- rozbudowa zaplecza produkcyjno­‑magazynowego w zakładzie w Baranowie.





(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (151), Styczeń 2016

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.